خبرگزاری کار ایران

در بیانیه کنسولگری ایران در دوبی مطرح شد:

جزئیات آزادی قدیمی‌ترین زندانی ایرانی در خارج از کشور

قدیمی‌ترین زندانی ایران در خارج از کشور با تلاش‌های سرکنسولگری ایران در دوبی بعد از تحمل 30سال حبس از زندان آزاد شد.

به گزارش ایلنا،‌بیانیه کنسولگری ایران در دوبی درباره آزادی قدیمی‌ترین زندانی ایرانی در خارج از کشور به شرح زیر است:

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی، با تلاش گسترده فنی و حقوقی یکساله و با اخذ مشورت از وکلای خبره اماراتی و تدقیق و بررسی قوانین و مقررات کیفری این کشور و نیز مذاکره و ملاقات‌ها و جلسات متعدد با مقامات دادستانی، دادگاه، پلیس، زندان، دارالافتاء و همچنین دفتر حاکم و ولیعهد دبی موفق شد این زندانی محکوم به اعدام را بعد از نزدیک به سی سال تحمل محکومیت آزاد و به کشور بازگرداند.

قابل ذکر است که این زندانی بیشترین طول دوران حبس را در میان زندانیان ایرانی خارج از کشور طی نموده است.

وی هنگامی که نوزده ساله بود، به طور غیرقانونی وارد امارات شده و نزد مغازه‌داری پاکستانی مشغول به کار می‌گردد، پس از مدتی فرد مذکور به قتل می‌رسد و این ایرانی به قتل متهم و پرونده قتل به دادگاه ارسال و علی‌رغم انکارهای متهم در بازجویی‌های اولیه، در نهایت مدارک و شواهد موجود منجر به صدور حکم اعدام برای او می‌شود.

در کشور امارات حکم اعدام جز در موارد نادر اجرا نمی‌گردد، اما محکومین به اعدام با پرداخت دیه و جلب رضایت خانواده مقتول، پس از طی دوران محکومیت از جنبه عمومی جرم، می‌توانند از زندان آزاد شوند.

مشکل اصلی در این پرونده فقدان شاکی خصوصی و نبود اولیاء دم مقتول بود. بنابراین علی‌رغم اینکه زندانی دیه را تهیه و به صندوق دادگستری تادیه کرده، مطابق با قوانین امارات جز با اخذ رضایت بستگان فرد کشته شده نمی‌توانست از بند رها شود؛ مشکلی که سی سال به طول انجامید.

نهایتاً با توجه به اینکه پرونده وی به علت پیچیدگی‌های موجود عملاً راکد مانده بود، سرکنسولگری با به جریان انداختن مجدد پرونده، همزمان با تلاش برای یافتن فردی از بستگان مقتول در پاکستان، در پی حل و فصل مشکلات حقوقی پرونده نیز بوده و سرانجام این تلاش‌ها با همکاری دادستان کل و مساعدت حاکم دبی، جناب شیخ محمد بن راشد آل‌مکتوم، حکم عفو وی صادر و پس از طی مراحل اداری به ایران بازگردانده شد.

این سرکنسولگری همچون سایر نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور در راستای اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری جدی و اهتمام به امور زندانیان ایرانی، فارغ از جرم مرتکبه و همسو با سیاست‌های اصولی رئیس جمهور محترم و وزارت امور خارجه تلاش کرده با گسترش حمایت حقوقی و کنسولی از حقوق حقه کلیه اتباع ایرانی دفاع نماید

کد خبر : ۲۸۳۷۸۸