خبرگزاری کار ایران

شمخانی در گفت‌وگو با المنار:

توافق خوب را فدای زمان نمی‌کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با تلویزیون المنار به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات سیاسی، منطقه‌ای و امنیتی پرداخت.

به گزارش ایلنا٬ شمخانی در این گفت‌وگو که روز یک‌شنبه بخش کوتاهی از آن منتشر شد، گفت: علیرغم شکل‌گیری شرایط ویژه امنیتی در حوزه­ پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، کشور ما به اعتراف همگان دارای مقتدرترین، مستقل­ترین و با ثبات­ترین وضعیت سیاسی و امنیتی در میان کشورهای منطقه­ است.

وی در پاسخ به تاثیر حضور گروه‌های تکفیری از جمله داعش در کشورهای همسایه ایران افزود: گروه‌های تکفیری پروژه ایجاد شده از سوی غرب، رژیم صهیونیستی و کشورهای استبدادی و مرتجع منطقه است که ماموریت آن جلوگیری از تمرکز جهان اسلام بر موضوع مقاومت و فلسطین است.

شمخانی خاطرنشان کرد: اذعان سران رژیم صهیونیستی به اینکه این رژیم نامشروع امروز در بهترین شرایط امنیتی به سر می‌برد نشان دهنده همسو بودن منافع ناشی از حضور گروه‌های تروریستی در منطقه با اهداف ترسیم شده صهیونیست‌هاست.

وی افزود: افکار عمومی جهان اسلام شاهد بکارگیری سرمایه‌های فراهم آمده برای دفاع از قلمرو اسلامی و آزادی قدس شریف در قالب محور مقاومت به عنوان تنها سد دفاعی در برابر تکفیری‌هایی که منافع تمام ادیان و انسان‌ها را تهدید می‌کنند قرار دارد و این مسئله علاوه بر اثبات مجدد صحیح بودن مسیر حرکت مقاومت بیانگر برنامه‌ریزی اسرائیل برای خدشه وارد کردن به آن است که البته موفق نخواهند شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی هوشیاری پیش دستانه و راهبرد هوشمندانه تفکیک اهل سنت از گروه‌های سلفی و تکفیری را یکی از اقدامات امنیت‌ساز جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: با اتکا به اشراف امنیتی و اطلاعاتی در فراسوی مرزها به صورت مستمر نسبت به خنثی‌سازی توطئه‌ها و برنامه‌های تروریسم تکفیری اقدامات پیشگیرانه صورت می‌گیرد.

شمخانی با اشاره به ماهیت داعش به عنوان جریانی فکری که وحدت و انسجام جهان اسلام را هدف گرفته٬ افزود: با تبیین ابعاد اسلام رحمانی می توان به مبارزه فکری و عملی با آنها شتافت.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهبردهای ویژه برای دفع تهدیدات امنیتی این گروه در کشور عراق اظهار داشت: انسجام میان گروه‌های مختلف مذهبی و طائفه‌ای در عراق یکپارچه و متحد اصلی‌ترین عامل تضمین کننده موفقیت ارتش و نیروهای مردمی علیه تروریسم است.

شمخانی حضور ایران در عراق و سوریه را به درخواست رسمی دولت‌های این کشورها و صرفا در چارچوب ماموریت مستشاری عنوان کرد و افزود: تجارب موثر ایران در مبارزه واقعی با تروریسم و راهکارهای ارائه شده از سوی مستشاران ایرانی بیش از هر ائتلاف ادعایی توانسته است به گروه‌های تکفیری ضربه وارد نماید.

دریابان شمخانی با اشاره به تجربه حضور گروه‌های تکفیری در افغانستان که موجب عقب ماندگی و قتل عام در این کشور گردید گفت: ره‌آورد مبارزه ادعایی آمریکا با تروریسم نیز موجب افزایش خشونت‌ها، ناامنی و گسترش مواد مخدر و در نهایت رشد تروریسم در افعانستان شد.

در ادامه خبرنگار شبکه المنار با طرح این سوال که چگونه می‌توان در مقابل آمریکا که از یک سو به تروریست‌ها کمک می‌کند و از طرف دیگر پای میز مذاکره با ایران می نشیند هوشیار بود؟ گفت: سیاست‌های متناقض و متعارض بخشی از برنامه آمریکا برای استمرار درگیری در کشورهای اسلامی است و شاهد آن نیز ناتوانی ائتلاف متشکل از 60 کشور طی 9 ماه برای مبارزه با داعش است.

وی افزود: امروز راهبرد متعارض آمریکا در به اصطلاح مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه مورد اعتراض افکار عمومی و نخبگان این کشور قرار گرفته است، چنان‌که در صورتی که تروریست‌ها علیه دولت حاکم در سوریه بجنگند مورد حمایت گسترده آمریکا و کشورهای همپیمان آن قرار می‌گیرند و حتی آموزش می بینند اما اگر اهداف آن ها را تامین نکنند به عنوان خطر جهانی مطرح می‌شوند.

شمخانی گفت: همین سیاست در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران نیز از سوی آمریکا دنبال می شود. اگر کشوری دارای بمب هسته‌ای باشد ولی در مسیر اهداف آمریکا باشد پذیرفته می شود اما با تبلیغات دروغین برنامه صلح‌آمیز غنی‌سازی ایران برای تولید برق یک تهدید جهانی معرفی می شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی سیاست پیگیری مذاکرات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر یک انتخاب و نه اجبار و با هدف حفظ توان صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز و رفع تحریم‌های ظالمانه بر مبنای کمترین هزینه و از مسیر حقوقی و دیپلماسی دانست و تاکید کرد : این مسیر تنها گزینه پیش رو و فرصتی برای طرف مقابل است که مسیر همکاری را به جای تقابل دنبال کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته با توجه به سابقه آمریکا در دشمنی با ملت ایران و اعمال تحریم های غیرقانونی و ظالمانه این مسیر توأم با بی اعتمادی و حفظ هوشیاری کامل دنبال می‌شود و به هیچ وجه موضوعات غیر‌هسته‌ای از جمله مسائل نظامی کشور محل مذاکره نیست.

شمخانی تصریح کرد: 12 سال همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسی های فراوان برای کشورهای جهان از جمله 130 کشور عضو جنبش عدم تعهد اثبات کرد که هیچ موضوعی که بتواند فعالیت های هسته ای ایران را تهدید نشان دهد وجود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: متاسفانه آژانس در طول سالهای گذشته با اتخاذ رویکردهای غیر فنی در مسیر تحقق اهداف سیاسی قدرت‌ها عمل نموده که این رویکرد موجب تقلیل جایگاه حقوقی این سازمان به عنوان یک نهاد بین‌المللی شده است.

وی گفت: ایران بر مبنای ان.پی.تی از تمام حقوق خود در مقابل تکالیفی که در آن ذکر شده مانند همه کشورهای دارای صنعت هسته‌ای بایستی برخوردار باشد و هیچ نوع تعهدی را فراتر از رویه های متداول و اختیارات آژانس نخواهد پذیرفت.

شمخانی همچنین اعتراف سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورهای غربی در مورد استفاده از اطلاعات آژانس را تاییدی بر انحراف ماموریت و سوء نیت این نهاد در اصرار بر دسترسی به اماکن غیر هسته‌ای توصیف کرد و افزود: هیچ گونه ادعای نگرانی به ویژه از سوی کشورهایی که خود در استفاده از سلاح های ممنوعه و هسته ای مجرم هستند پذیرفتنی و قابل اعتبار نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص زمان تعیین شده برای توافق نیز گفت: آن چه برای ما مهم است محتوای توافق است و هرگز توافق خوب را فدای زمان و ضرب‌الاجل نخواهیم کرد.

وی حفظ صنعت بومی هسته‌ای صلح آمیز در کشور، رفع تحریم های ظالمانه و ادامه مسیر تحقیق و توسعه را بدون محدودیت از جمله ویژگی‌های توافق خوب عنوان کرد.

شمخانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به موضوع روابط فرامنطقه ای به ویژه همکاری با روسیه پرداخت و گفت: ایران مستقل و پر قدرت در منطقه و روسیه مقتدر می توانند همکاری های خود را بیش از پیش و به نفع صلح و امنیت منطقه گسترش دهند و تاکنون نیز گفت‌وگوها و همکاری‌های سیاسی و امنیتی دو کشور تاثیر قابل توجهی در مهار تروریسم در سوریه داشته است.

وی همکاری در بخش انرژی، مبادلات تجاری و فناوری های دفاعی را زمینه‌هایی برای توسعه و پیشرفت دو کشور و ایفای نقش سازنده در مسائل منطقه‌ای دانست.

شمخانی در ادامه صرف درآمدهای نفتی کشورهای اسلامی برای بمباران و کشتار مردم یمن در طی بیش از 70 روز را مایه تاسف دانست و تاکید کرد: مدعیان خدمت به مسلمانان با قساوتی عجیب و با جلوگیری از کمک‌رسانی به مردم مجروح و فقیر در ماه های حرام مرتکب جنایت جنگی می شوند و سازمان های جهانی نیز نسبت به نقض حقوق بشر سکوت کرده‌اند.

وی مقاومت مردم یمن را تصویری زیبا و غرور آفرین از اراده و پایمردی برای حق تعیین سرنوشت توصیف و خاطر نشان کرد: این ایستادگی موجب شکست دشمنان در دستیابی به اهداف اعلامی شان شده است.

وزیر دفاع پیشین کشورمان در پاسخ به سوالی درباره سابقه روابط خوب ایران با کشورهای منطقه و اینکه عملکرد چه کشورهایی موجب ایجاد تیرگی در روابط شده است گفت: ما همیشه به دنبال رابطه خوب و مبتنی بر حسن همجواری با کشورهای منطقه بوده‌ایم چرا که راه توسعه رفاه در منطقه را داشتن ارتباط مناسب با همسایگان می دانیم اما در قبال خویشتنداری ما فهرستی طولانی از اقدامات انجام شده علیه ما توسط برخی کشورها وجود دارد که مشخص می کند تامین منافع کشورهای فرامنطقه ای را بر امنیت منطقه ای و منافع مشترک ترجیح می دهند.

وی حمایت این کشورها از صدام در دوران جنگ تحمیلی و هشدار امام خمینی (ره) مبنی بر عاقبت این حمایت ها را یادآور شد و اذعان کرد: نهایتا صدام به یکی دیگر از همسایگان عراق حمله کرد و نتیجه این سیاست اشتباه را با تحمیل خسارت و تحقیر به کشورهایی که از وی حمایت کردند بازگرداند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: حمایت از برخی جریان‌های تروریستی بدنام و تجزیه گرا، تلاش برای ایجاد نزاع های فرقه ای و مذهبی در منطقه و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریسم در سوریه، عراق و یمن و همچنین بی تفاوتی نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی ادامه این مسیر اشتباه و تکرار خطاهای محاسباتی گذشته است.

مجری شبکه در ادامه از وجود شواهدی مبنی بر همکاری امنیتی بین عربستان و رژیم صهیونیستی خبر داد و پاسخ به چرایی این موضوع را از شمخانی جویا شد.

شمخانی در پاسخ ضمن ابراز تاسف از این مسئله، رژیم صهیونیستی را تهدید اول منطقه و دشمن مشترک تمام ملت های مسلمان توصیف و تاکید کرد: خنثی سازی طرح های توطئه آمیز و تجزیه طلبانه این رژیم تنها با اتحاد و همبستگی ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی امکان‌پذیر است.

دریابان علی شمخانی شکل‌گیری پدیده بیداری اسلامی را فرصتی برای بروز مطالبات ملت‌های مسلمان به ویژه اعتراض نسبت به ارتباط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی دانست و افزود: تلاش استکبار و رژیم صهیونیستی برای مقابله با بیداری مردم و انتخاب حکومت توسط آحاد ملت منجر به ایجاد و مدیریت پدیده تروریسم تکفیری شد که فرصت های پیشرفت جهان اسلام را از بین برده و تبدیل به خطری فراگیر شده است.

وی همچنین با رد ادعاهای تبلیغاتی و دروغین مبنی بر حضور نظامیان ایران در سوریه گفت: مقاومت پنج ساله مردم، دولت و ارتش سوریه در برابر تروریست های وارداتی نشان داد که آنها توانایی مقابله و حفظ کشور سوریه را دارند و در این مسیر نیز جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت و دولت سوریه خواهد ماند و با همکاری سایر کشورها حل و فصل سیاسی این بحران را پیگیری می کند.

دریابان شمخانی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توانمند سازی مردم عراق و سوریه از هر مذهب و اقلیتی برای دفاع از امنیت و سرزمین خود است و با هر طرح تجزیه طلبانه و یا فتنه‌های طائفه‌ای و مذهبی که ناشی از نگاه های استعماری و استکباری است مخالف است.

در بخش دیگری از این مصاحبه دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در مورد نقش ایران در حل موضوع انتخاب رئیس جمهور در لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران از انتخاب رئیس جمهور در لبنان بر اساس قانون اساسی و به عنوان کشوری مستقل حمایت می کند و این موضوع بایستی به صورت داخلی و مبتنی بر راه حل های بومی به نتیجه برسد.

شمخانی با تبریک پیروزی‌های اخیر نیروهای مقاومت حزب الله لبنان برای صیانت از مرزها و مردم این کشور، ثبات و حفظ لبنان را مرهون فداکاری ها و ارتقاء توانمندی های مقاومت و ارتش لبنان دانست.

وی خاطرنشان کرد: پس از اعلام آمادگی ایران برای اهداء کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان برخی کشورهایی که از ارائه این تسلیحات به ارتش لبنان و انجام تعهداتشان خودداری می کردند، کمک های تسلیحاتی خود به ارتش را آغاز نمودند که این نیز نوعی مساعدت غیر مستقیم جمهوری اسلامی ایران است.

مجری شبکه المنار در پایان خواستار پیام مستقیمی از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به مردم لبنان از طریق این شبکه شد که در پاسخ علی شمخانی با ابراز خوشوقتی از وحدت جریانات مختلف لبنانی و حصول امنیت در این سرزمین، این موضوع را دستاوردی ارزشمند و حاصل تلاش‌های حزب‌الله و مقاومت دانست و از فداکاری‌های آنان تجلیل کرد.

کد خبر : ۲۸۳۸۹۴