خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

صبر را از مظلومان تاریخ آموخته‌ایم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اینکه صبر وی در برابر ناملایمات سیاسی از کجاست، گفت:صبر بر تلخی‌هایی که به خاطر گفتن حقیقت متوجه انسان‌ها می‌شود، باعث تکامل روح خواهد شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز دو دیدار متفاوت داشت، دو دیداری که به نوعی درباره زندگی ائمه معصوم(علیهم‌السلام) و به ویژه امام علی(ع) بود.

در دیدار اول که رئیس و هیأت رئیسه و اعضای هیأت امنای مؤسسه نهج‌البلاغه بودند، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این کتاب را سرشار از محتوایی غنی در جهت سعادت انسان‌ها دانست و با اشاره به نمونه‌هایی از خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار، گفت: هر مقداری که مردم و به ویژه جوانان را با فرهنگ گفتاری نهج‌البلاغه و عمل به آن در فرهنگ رفتاری جامعه بکوشیم، مرضی خداوند است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حضرت علی(ع) را یک انسان برجسته در همه علوم، توصیف کرد و گفت: حیف که بعضی‌ها جامعه بشری را از آثار کامل چنین شخصیتی محروم کرده‌اند، چون از دریای اظهارات ایشان، مطالب کمی مانده، در حالی که در همه مقاطع تاریخ اسلام سیل سؤالات به سوی آن حضرت جاری بود و ایشان تنها انسان شناخته شده تاریخ بود که با صدای بلند اعلان کرد، هر چه می‌خواهید از من بپرسید پیش از آن که از میان شما بروم و از عهده انجام این پیشنهاد به خوبی برآمد و موردی وجود ندارد که از جواب پرسشی برنیاید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که «بیشترین آثار فکری و تبلیغی امام علی(ع) از دست ما بیرون است»، گفت: حضرت علی(ع) به خاطر مصالح اسلام، در همه دوره‌ها، حتی پس از رحلت پیامبر(ص) همکاری و گاهی در جلسات مشورتی مسایل مهم شرکت می‌کردند و بعضاً جانشین خلفا در مدینه به هنگام سفرها بودند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مظلومیت امام علی(ع) در زندگی و شهادت، گفت: با تمام مظلومیت زندگیشان، بعد از شهادت هم شرایطی پیش آمده که حکومت‌ها برای شنیدن گفتار امام علی(ع)، محدودیت ایجاد می‌کردند.

وی افزود: دوستان از ترس و دشمنان از بغض، کلمات و جملات ائمه معصوم و به ویژه علی(ع) را یا پنهان و یا خلاصه می‌کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از زندگی سیاسی و تقیه ائمه معصوم، گفت: فقط امام باقر (ع) و  امام صادق(ع) در فاصله تعویض حاکمیت از بنی‌امیه به بنی‌عباس فرصتی برای بیان نکته‌ها در شریعت و مسایل خاص دیگر پیدا کردند و می‌دانیم که علم امام صادق(ع) مانند تمام ائمه(ع) در تعالیم حضرت علی(ع) وجود دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تجلیل از سید رضی که به جمع‌آوری و تفسیر و تحلیل کلمات نهج‌البلاغه پرداختند، گفت: هدف سید رضی مسایل ادبی در فصاحت و بلاغت بود و که وجه تسمیه نهج‌البلاغه نیز همین را ثابت می‌کند.

وی با اشاره به عقده‌ها و کینه‌های بزرگان جاهلیت و تندروهای افراطی از حضرت علی(ع)، گفت: سراسر زندگی این امام همام از کودکی تا شهادت سرشار از نکات ارزنده برای بشریت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که خطبه‌های نماز جمعه بهترین سند برای اتفاقات تاریخی هر زمان است چون امام جمعه باید مسائل روز را به مردم بگوید، گفت: یک بار تصمیم گرفتم در نماز جمعه روی خطبه‌های صدر اسلام کار تحقیقاتی کنم که متوجه شدم از آن سرمایه‌های ارزشمند، اسناد متقن کمی در دست نداریم.

وی افزود: از ظلم‌های که به اسلام، مسلمین و تاریخ بشریت شده، این است که نگذاشتند انوار وجودی حضرت علی(ع) بتابد.

در آغاز این دیدار آقای جاسم شریعتمداری، رئیس مؤسسه نهج‌البلاغه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌ها ارائه کرد.

در دیدار دوم نیز که جمعی از اعضای ستاد برگزاری سالگرد شهادت حجت‌الاسلام افتخاری (نماینده مردم فومن بود که در سقوط هلی‌کوپتر امداد در سال 69 به شهادت رسید) بودند، شهید محمدحسین افتخاری را از دوستان دوران سخت مبارزه و از همکاران صدیق در مسؤولیت‌های پس از انقلاب، به خصوص مجلس شورای اسلامی خواند و گفت: از انسان‌های فرهیخته‌ای بود که جانش را در راه رسیدگی به مشکلات مردم، مخصوصاً زلزدگان از دست داد و نمونه‌ای از انسان‌های صبور و مجاهد بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهید افتخاری را با توصیفاتی چون «هم رزم»، «همکار»، «همسنگر» و «هم حزبی دوران پیروزی» انقلاب ستود و گفت: مزد جهاد طولانی خویش را با شهادت گرفت که هم‌نشینی با شهدا در بزم اولیا آرزوی هر انسانی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری شرایط نابسامان کشورهای اسلامی در منطقه، گفت: آرامش امروز ایران به خاطر صداقت شهدا و ایثارگران ماست که خانواده‌های آنها به عنوان مخلص‌ترین لشکر انقلاب از اهداف نظام حفاظت می‌کنند.

وی با ابلاغ سلام‌ گرم به مردم خونگرم استان گیلان، به ویژه در شهرستان فومن گفت: سند اخلاص شما مردم، شهدایی هستند که با تأسی به شهدای کربلا، رنج‌های تلخ میادین را شیرین می‌یافتند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام شهادت را حالتی ویژه برای انسان‌های ویژه دانست و خطاب به خانواده شهید افتخاری گفت: آثار گفتاری و رفتاری این شهید را ثبت و ضبط کنید تا به عنوان یک سرمایه برای نسل‌های بعدی بماند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به ابراز نگرانی خانواده شهید افتخاری از اوضاع جامعه و به ویژه بیکاری، گفت: اگر چه مردم نجیب ایران تحمل می‌کنند، ولی وظیفه مسئولان برداشتن موانع و مشکلات در مسیر زندگی مردم است مخصوصا تحریم های ظالمانه که عامل بسیاری از مشکلات است.

وی در پاسخ به اظهار فرزند شهید افتخاری که صبر شما در برابر ناملایمات سیاسی، از کجاست، گفت: ما خاک پای اهل بیت(ع) نمی‌شویم، ولی ببینید که با آنها چگونه رفتار می‌کردند و باید خدا را شکر کنیم که صبر را از مظلومان تاریخ آموخته‌ایم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری مصائب حضرت زهرا(س) و نگاه قرآنی به انسان‌ها، گفت: خداوند در سوره العصر تأکید می‌نماید که اگر چه انسان به خاطر از دست دادن سرمایه عمر هر لحظه در خسران است، اما کسانی که صبر می‌کنند، هیچ وقت ضرر نمی‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبر را باعث وسیله نجات انسان‌ها دانست و گفت: صبر بر تلخی‌هایی که به خاطر گفتن حقیقت متوجه انسان‌ها می‌شود، باعث تکامل روح خواهد شد.

در آغاز این دیدار نیز حجت‌الاسلام محمدمهدی افتخاری گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد یادواره ارائه کرد.

کد خبر : ۲۸۴۰۵۸