خبرگزاری کار ایران

عارف در نشست چالش‌های رفع خشونت در رسانه‌ها:

بحران‌های اجتماعی نتیجه نگاه تک‌بعدی رسانه ملی است/خبرنگار نباید دستش برای نوشتن بلرزد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه رسانه‌ها را حاکمیت اخلاق دانست و نسبت به رواج خودسانسوری در رسانه ها اظهار نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا٬ محمدرضا عارف در  نشست چالش‌های رفع خشونت در رسانه‌ها که عصر دوشنبه در محل بنیاد امید ایرانیان برگزار شد٬ با اشاره به آغاز سومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید ،گفت: همه می‌دانند دولت در چه شرایطی روی کار آمد و باید به دولت برای پیشبرد اهدافش کمک کرد٬ به خصوص در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت٬ این همراهی بیشتر باید نمود داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه مهم رسانه‌ها را حاکمیت اخلاق دانست و نسبت به رواج پدیده خودسانسوری در رسانه‌ها اظهار نگرانی کرد و گفت: بدترین آفت در رسانه‌های ما خودسانسوری است

وی با بیان این که رسانه یک ابزار برای اطلاع‌رسانی است، خاطر نشان کرد: امروزه رسانه یک بستر است و می‌توان در افزایش خشونت از آن استفاده  شود. آنچه که امروز به نظر می‌رسد به آن نیاز داریم٬ حاکمیت اخلاق است که وظیفه مهم رسانه‌هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دور شدن از اخلاق و ارزش‌ها، نگاه کوتاه مدت بر اساس منافع باندی و جناحی را از آسیب‌هایی دانست که می‌تواند رسانه‌ها را بستری برای بازتولید خشونت کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با انتقاد از بی اعتنایی رسانه ملی به معضلات اجتماعی،خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم٬ نگاه تک بعدی یا کوتاه مدت رسانه ملی است که نتیجه‌اش مشکلات و بحران‌های اجتماعی است که مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق و اعتیاد در جامعه گفت: در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ آماری از اعتیاد دانشجویان در دانشگاه ارائه شد که بسیار نگران کننده است. همچنین آمار طلاق در کلانشهرها هم تاسف‌بار است.

عارف ادامه داد: شاید اگر رسانه‌های ما وظیفه ملی خودشان را با یک رویکرد فرهنگی زودتر انجام می‌دادند وضعیتی  عصبی که الان در جامعه حاکم است٬ بهتر از این می‌شد. باید دید که چه قدر رسانه‌های ملی و سایر رسانه‌ها در جهت آرامش روانی و کاهش عصبیت تلاش کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به کارکردهای رسانه در جامعه گفت: بخش رسانه٬ بخش مظلومی است٬ چرا که کوچکترین اختلاف سلیقه٬ نتیجه‌اش بستن یک رسانه می‌شود.

عارف با بیان این که برای نوشتن یک مطلب در رسانه خبرنگار نباید دستش بلرزد٬ اظهار داشت: بدترین آفت در رسانه‌های ما خودسانسوری است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

کد خبر : ۲۸۴۰۹۰