خبرگزاری کار ایران

مذاکرات در تاریخ معاصر کم نظیر است؛

دشواری‌های تیم مذاکره کننده کارشناسی به روایت بعیدی نژاد

رییس تیم مذاکره کننده کارشناسی ایران برخی از دشواری‌های تیم مذاکره کننده را شرح داد و آن را در تاریخ مذاکرات بین المللی معاصر کم نظیر خواند.

به گزارش ایلنا حمید بعیدی نژاد در صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام خود نوشت: طیف وسیعی از مباحث مختلف هسته ای، حقوقی و بین المللی مورد مذاکره هستند، که از جمله در خصوص ابعاد مختلف صنعت هسته‌ای از یکطرف٬ و مباحث حقوقی تحریم‌ها از طرف دیگر را شامل می‌شوند.

مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مذاکرات کارشناسی هسته‌ای از ده روز پیش بدون وقفه ادامه دارد و به ویژه پس از آخرین جلسه ١+٥ تمرکز بیشتری هم پیدا کرده است. بر اساس تصمیم طرفین، بعد از عزیمت کوتاه معاونین سیاسی به پایتخت ها از دیروز، مذاکرات کارشناسی کماکان ادامه می یابد.

وی همچنین در این نوشته توضیح داد: فشردگی بررسی های کارشناسی این روزها از اول صبح زود تا نیمه‌های شب حتی در تمامی روزهای تعطیل افزایش هم یافته است. تیم‌های کارشناسان یا در جلسات هستند یا تمامی وقت باقیمانده را به تدوین متن برای ارائه به جلسات کارشناسی می گذرانند. بی شک می‌توان گفت گستره، موضوعات و حجم مباحثی که در این مذاکرات مورد بحث گفتگو هستند، در طول تاریخ مذاکرات بین المللی معاصر کم نظیر است.

بعیدی نژاد ادامه داده است: طیف وسیعی از مباحث مختلف هسته‌ای، حقوقی و بین المللی مورد مذاکره هستند، که از جمله در خصوص ابعاد مختلف صنعت هسته‌ای از یک طرف٬ و مباحث حقوقی تحریم‌ها از طرف دیگر را شامل می شوند. ورود به قوانین تحریمی اروپا و بویژه آمریکا که در لایه‌های متعدد قانونگذاری، و دستور‌های اجرایی و دیگر مقررات داخلی، در هم تنیده شده است، بسیار پیچیدگی دارد، که مورد اذعان خود هیاتهای اروپایی و آمریکایی نیز هست.

رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران افزود: حجم مطالعه هیات کارشناسی ایران در خصوص این موضوعات نیز بسیار گسترده بوده و هست، که شامل مطالعه و بررسی دقیق بیش از چندهزار صفحه سند و قانون و مدرک در حوزه مباحث هسته‌ای و حقوقی می شود. یکی از دلائل عمده فشار کاری بر هیات کارشناسی ایران به علت آنست که علیرغم وجود صدها دانشکده و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه مباحث بین‌المللی وحقوقی در سطح کشور، مطالعاتی که در خصوص مباحث کاربردی مرتبط با اینگونه موضوع‌ها در کشور انجام شده، در برابر آنچه ضرورت دارد، کلی و بسیار کم است.

کد خبر : ۲۸۴۱۶۹