خبرگزاری کار ایران

عراقچی پیش از عزیمت به وین:

پرونده‌های PMD باید پاک شود/بازرسی از مراکز نظامی به هیچ وجه مورد پذیرش ما نخواهد بود

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: یکی از اقتضائات توافق ایران و گروه ۱+۵ این است که پرونده های "پی.ام.دی" که همه تحریم‌های ضد ایرانی براساس آن اعمال شده است؛ پاک شود.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان پیش از عزیمت به وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: اگر با گروه 1+5 به توافق برسیم و پروتکل الحاقی هم در این توافق وجود داشته باشد، طبعا دسترسی‌های مدیریت شده بدون هیچ‌گونه سوءاستفاده آنها، در پروتکل الحاقی و توافق وجود خواهد داشت.

وی بازرسی از مراکز حساس و مکان‌های نظامی را دغدغه مهم ایران دانست و گفت: طبعاً هیچ کشوری اجازه چنین کاری را به بیگانگان نمی‌دهد و به هیچ وجه، بازرسی از مراکز نظامی، مورد پذیرش ما نخواهد بود.

باید روشن شود که پرونده های PMD غلط بوده است

وی درباره بحث‌های مربوط PMD (ابعاد احتمالی نظامی) هم گفت: پاک شدن پرونده های «پی.ام.دی» خواسته ایران است و باید روشن شود که پرونده‌های «پی.ام.دی» غلط بوده و در مذاکرات نیز فشار می‌آوریم که در چارچوب توافق، باید تکلیف این پرونده‌ها روشن شود؛ پرونده‌هایی که که علیه ملت ایران به دروغ درست کرده‌اند و به خورد افکار عمومی دنیا داده شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان گفت: باید روشن شود که همه اینها کذب بوده و ادعاهای غلطی است.

عراقچی تصریح کرد: در این چارچوب، دو طرف به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که آژانس بتواند به سوال و پرونده‌های گذشته ایران یک پاسخ درخور پیدا کند، اما هنوز هیچ راه‌حلی نهایی نشده و همچنان مشغول رایزنی هستیم.

توافق خوب را هرگز فدای زمان نمی‌کنیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: هرچند 10 تیر برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در نظر گرفته شده است، اما توافق خوب و مطلوب را هرگز فدای تاریخ زمانی نمی‌کنیم و هیچ تاریخ مشخصی برای ما مقدس نیست.

کد خبر : ۲۸۴۴۴۵