خبرگزاری کار ایران

انصاری در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

افزایش حجم مطالبات نمایندگان از دولت در سال پایانی مجلس

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال حجم مراجعات و مکاتبات در حوزه‌های مختلف از وزرا و دولت افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والسلمین مجید انصاری در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص استیضاح‌های مکرر مجلس و حواشی که پیرامون این مسئله وجود دارد، گفت: رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه لازمه این نامگذاری تعامل دولت و مجلس است، اظهار داشت: مجلس تقریبا سال پایانی خود را طی می‌کند و در خرداد ماه سال آینده این دوره به اتمام می‌رسد. بیش از 130 یا 140 طرح و 93 لایحه مهم در نوبت کار مجلس است. تلاش ما این است که با تعامل هیات رئیسه و کمیسیون‌های مختلف مجلس و نمایندگان٬ با اولویت‌بندی در خصوص قانونگذاری و تسهیل امر٬ این طرح‌ها را پیش ببریم و به نیازهای کشور پاسخ دهیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: دولت تلاش می‌کند تا از باقیمانده فرصت این مجلس به نحو مطلوب استفاده شود٬ اگرچه استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است٬ اما تصور می‌کنم در فرصت باقی‌مانده با تشکیل جلسات هماهنگی و بررسی مشکلات٬ بتوانیم آنها را از راهی غیر استیضاح حل کنیم.

انصاری با بیان اینکه استیضاح وقت زیادی را از دولت و مجلس می‌گیرد، تصریح کرد: اگر وزارتخانه‌ای در اثر استیضاح با مشکل مواجه شود٬ جایگزینی وزیر برای دولت مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ترجیح دولت این است که استیضاحی انجام نشود. در راستای استیضاح آقای فانی نیز رایزنی‌هایی انجام شده که جلسه غیرعلنی روز گذشته نیز بسیار خوب بود. آقای فانی از وزرای خوب کابینه است و زحمت‌های خوبی کشیده است.

وی ادامه داد: امیدوارم در تابستانی که فصل برنامه‌ریزی برای سال آینده است، وزارت آموزش و پرورش بتواند با آرامش کار خود را انجام داده و امیدواریم نمایندگان محترم برای ادامه کار به آقای فانی رای مثبت بدهند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که شنیده شده تقاضاهای نمایندگان در سال پایانی بیشتر می‌شود٬ خاطرنشان کرد: نمایندگان در معرض مراجعات حوزه‌های انتخابیه خود هستند و در این مراجعات مسائل مختلفی مطرح می‌شود. نمایندگان هم سعی می‌کنند از باقیمانده عمر خدمت خود در مجلس استفاده کنند و به مطالبات حوزه‌های انتخابیه خود پاسخ دهند٬ بنابراین به طور طبیعی پیش‌بینی ما این است که امسال حجم مراجعات و مکاتبات در حوزه‌های مختلف از وزرا و دولت افزایش پیدا کند.

انصاری اضافه کرد: تاکید رئیس جمهور همیشه بر این بوده که ما نهایت تعامل مثبت را با مجلس را با رعایت حدود قانونی داشته باشیم. سعی ما هم بر همین است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طبعا خواسته‌های نمایندگان وقتی در محدوده بودجه و امکانات دولت باشد٬ با رعایت چارچوب‌های قانونی پیگیری کرده و با آنها تعامل خواهیم کرد. اگر هم در مواردی امکانات ما این اجازه را ندهد٬ در کمال احترام به نمایندگان اعلام می‌کنیم که چنین امکانی وجود ندارد.

کد خبر : ۲۸۴۴۷۴