خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در سازمان ملل متحد:

نتیجه ادامه درگیری‌ها در یمن بروز بحران‌های انسانی است

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: نتیجه ادامه درگیری‌ها در یمن را بروز بحران‌های انسانی دانست.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو طی سخنانی در نشست شورای امنیت در خصوص کودکان و درگیری‌های مسلحانه بر اهمیت رسیدگی به این مسئله از سوی جامعه جهانی بویژه در شرایط فعلی در مواجهه با بحران‌های گوناگون و مبتلابه منطقه‌ای تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد اقدام گروه‌های افراطی به ویژه در مورد کودکان را چالشی بزرگ و جدی برای جهان امروز دانست و تاکید کرد: بی‌توجهی به سرنوشت میلیون‌ها کودک قربانی این اقدامات عواقب خطرناکی را برای جهان در برخواهد داشت.

خوشرو سال 2014 را سال اهمال در مورد سرنوشت کودکان گرفتار در درگیرهای مسلحانه دانست و گفت که گزارش دبیرکل و سایر ارگان‌های سازمان ملل حاکی از ادامه شرایط دلهره‌آور کودکان گرفتار در درگیری‌های مسلحانه و در مناطق جنگ‌زده است.

سفیر کشورمان با تصریح این که گروه‌های متخاصم کوچک‌ترین احترامی برای حقوق بشردوستانه بین‌المللی و رفاه و آسایش کودکان قائل نیستند، گفت: رویدادهای جاری در جهان نشان می‌دهد که کودکان بی‌شماری همچنان قربانی درگیری‌های مسلحانه می‌شوند و شمار تلفات این کودکان بی‌گناه رو به فزونی گذاشته است.

خوشرو افزود: متاسفانه ابعاد این بحران در اثر افزایش حملات در کشورهای منطقه خاورمیانه روز به روز بیشتر می‌شود و گروه‌های افراطی چالشی جدی برای منطقه ما به بار آورده‌اند و تداوم خشونت‌های آنها علیه کودکان از جمله حمله به مناطق مسکونی، مدارس، بیمارستان‌ها و ربودن گروهی کودکان همچنان رو به فزونی است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ادامه تلاش بیشتر جامعه بین‌الملل برای برخورد با این مسئله و مقابله جدی‌تر در این زمینه را تنها تضمین کارایی شیوه‌ها و سیاست‌های حمایتی از کودکان و غفلت در این زمینه را موجب تضعیف این سیاست‌ها دانست.

خوشرو با اشاره به وضعیت بحرانی کودکان کشور یمن افزود براساس گزارش اخیر یونیسف بمباران‌های یمن تاکنون موجب مرگ 279 کودک و مجروحیت 402 کودک یمنی شده که این رقم از کل تلفات کودکان در سال گذشته میلادی بسیار افزون‌تر است و نشان می‌دهد ادامه درگیری‌ها در یمن بالقوه می‌تواند به بروز بحران‌های انسانی تبدیل شود.

وی افزود: بمباران‌ها و تخریب هدفمند زیرساخت‌های کشوری که 90 درصد از مایحتاج غذایی آن از طریق واردات تامین می‌شود عواقب و ناهنجاری‌های درازمدتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت.

سفیر کشورمان با اشاره به گزارش دبیرکل و سایر نهادهای این سازمان در خصوص حملات تیر و مرداد سال گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی به غزه و کشته شدن 540 کودک فلسطینی و مجروح شدن 2955 نفر از این کودکان که به نقص عضو دائمی هزار کودک فلسطینی انجامید، گفت: در سال گذشته میلادی آمار حمله به مدارس، کودکستان‌ها و بیمارستان‌ها از سوی رژیم صهیونیستی بالاترین رقم در آن سال بود و ادامه ممانعت این رژیم از دسترسی و ارسال کمک به مردم گرفتار در مناطق اشغالی، سلامت و حیات کودکان فلسطینی را به خطر انداخته و این موضوع سند دیگری از نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل بشردوستانه از سوی گردانندگان این رژیم و نیز عدم پاسخگویی آنها در مورد نقض حقوق این کودکان است.

خوشرو بار دیگر خواستار محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات جنگی و نقض حقوق شهروندان فلسطینی و ویران نمودن زیرساخت‌های غزه در جریان تجاوزات اخیر این رژیم به سرزمین‌های فلسطینی شد و از جامعه بین‌المللی به ویژه شورای امنیت خواست به تلاش خود برای پایان بخشیدن به ادامه مصونیت این رژیم و اجرای عدالت در مورد قربانیان فلسطینی ادامه دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همراه با سایر کشورها از اینکه نام رژیم صهیونیستی علی‌رغم توصیه نماینده ویژه دبیرکل، در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار نگرفته است مراتب تاسف عمیق خود را از این تصمیم اعلام می‌دارد و ادامه داد: شورای امنیت خود 6 معیار مشخص را به عنوان مصادیقی از نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه شناسایی کرده است و مستندات فراوان از جمله گزارش‌های سازمان ملل حکایت از نقض هدفمند حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق کودکان فلسطینی از سوی این رژیم دارد.

سفیر کشورمان گفت: باتوجه به روند رو به رشد درگیری‌های خشونت‌آمیز و اقدامات گروه‌های افراطی خشونت‌طلب در جهان امروز، در صورتی که سازمان ملل و جامعه جهانی تدابیر قاطعی را در این رابطه به کار نگیرد، این روند پیامدهای جدی و خطرناکی را متوجه نسل‌ها و جوامع آینده خواهد کرد و لازم است راهکارهای موثری برای رفع این خطر اندیشیده شود.

کد خبر : ۲۸۴۹۲۲