خبرگزاری کار ایران

با مخالفت قاطع ایران انجام شد؛

جلوگیری از تایید عضویت رژیم صهیونیستی در "کوپوس"

با تلاش و مخالفت قاطع ایران از تایید عضویت رژیم صهیونیستی در کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس) جلوگیری شد.

به گزارش ایلنا، در جریان برگزاری پنجاه و هشتمین نشست کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس) که طی هفته گذشته در وین برگزار شد، با تلاش جمهوری اسلامی ایران و تعداد دیگری از کشورها از تایید عضویت رژیم صهیونیستی در این کمیته جلوگیری شد.

در نشست پایانی این کمیته که به دلیل اختلاف نظرات تا اوایل بامداد شنبه به طول انجامید با مخالفت قاطع جمهوری اسلامی ایران و مصر به نمایندگی از کشورهای عربی و علیرغم فشار سنگین آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین لابی شدید رژیم صهیونیستی از تایید عضویت این رژیم در کمیته یادشده ممانعت شد.

در جریان این نشست کشورهای گروه غرب تلاش داشتند با سوء استفاده از روش‌های آئین‌نامه‌ای و اعمال فشار بر کشورهای مختلف تایید عضویت رژیم اسرائیل در کمیته و توصیه آن به مجمع عمومی سازمان ملل را بر کشورهای اسلامی تحمیل نمایند که با مقاومت سرسختانه کشورهای اسلامی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران این تلاش‌ها ناکام ماند و موضوع از گزارش نهائی اجلاس حذف شد.

همچنین در جریان این نشست با مخالفت شدید کشورمان و تعداد دیگری از کشورهای اسلامی و عربی از تصویب برگزاری کارگاه آموزشی در عرصه فضا که قرار بود با همکاری سازمان ملل در بیت المقدس برگزار شود نیز مخالفت شد و این موضوع نیز به رغم فضاسازی و اعمال فشار سنگین کشورهای غربی از دستورکار خارج شده و از گزارش نهائی نشست حذف شد.

به این ترتیب ممکن است کشورهای غربی به رأی گیری در مجمع عمومی در اجلاس آتی در نیویورک متوسل شوند.

کد خبر : ۲۸۵۵۶۵