خبرگزاری کار ایران

در مورد پیگیری اخذ مطالبات و معوقات بانکی؛

نمایندگان از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع شدند

تعدادی از نمایندگان از سوال درباره علت عدم شفافیت در نتیجه اقدام به پیگیری اخذ مطالبات بانکی و معوقات انباشته از پاسخ‌های وزیر اقتصاد و دارایی قانع شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد این سوال به شرح زیر است:

خلاصه سوال علت عدم شفافیت در نتیجه اقدام به پیگیری اخذ مطالبات بانکی و معوقات انباشته چیست؟

نتیجه بررسی:
در اجرای ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه شماره 1718/11167 مورخ 24/2/93 هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند:

سوال فوق در جلسه مورخ 17/4/1392 این کمیسیون با حضور وزیر و نماینده سوال‌کننده مطرح شد.

ابتدا آقای خان‌محمدی در توضیح سوال عنوان داشتند که طرح سوال من به نفع دولت و انضباط مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران است.

سوال این است که چرا معوقات بانکی از شفافیت بالایی برخوردار نیست و سیاست‌های مالی کشور را تهدید می‌کنید. اقداماتی که وزارت اقتصاد و دارایی در این خصوص انجام داده مشخص نیست، امروز قبح معوقات بانکی از بین رفته و ادله می‌آورند که بازپرداخت بدهی به نفعشان نیست. در پاسخ به سوال مذکور دکتر طیب‌نیا مطالبی به شرح زیر ایراد داشته‌اند.

سوالی که مطرح کردند جزو دغدغه‌های دولت است. در تحلیل شرایط رکودی کشور به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث رکود شده کمبود نقدینگی به خصوص کمبود سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی است.

همانگونه که می‌دانید افزایش نرخ ارز نیاز بنگاه‌ها را به منابع مالی افزایش داده است. سیستم بانکی هم قادر نیست به این تقاضای افزایش یافته جوابگو باشد در تحلیل مشکل سیستم بانکی به چند عامل اصلی برخورد کردیم که عامل اولیه آن همین مطالبات معوق است تا اردیبهشت ماه امسال حدود 87000 میلیارد معوقات بانکی بوده که حدود عدد 60 تا 70، هم وام‌هایی است که استمهال شده ولی واقعیت آن معوقه است به علاوه بدهی دولت به سیستم بانکی در بحث استمهال بانک با پرادوکسی روبرو هستیم و مرتباً از سوی نمایندگان اعتراض داریم که چرا استمحال انجام نمی شود. از طرفی دیگر قوه قضائیه و یا نمایندگان می‌گویند چرا معوقات را وصول نمی‌کنید.

کد خبر : ۲۸۵۷۰۳