خبرگزاری کار ایران

معاون نماینده کشورمان در سازمان ملل:

سیاست ایران در حمایت از دولت افغانستان تغییر نکرده است

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۷۷۳

سفیر و معاون نماینده کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد که فعالیت‌های افراطیون خشونت طلب در افغانستان نه تنها تهدیدی ضد ایران بلکه تهدید علیه همه منطقه محسوب می‌شود.

غلامحسین دهقانی در نشست شورای امنیت با موضوع وضع افغانستان، با اشاره به حملات تروریستی طالبان ضد مردم این کشور از جمله حمله اخیر به ساختمان مجلس در کابل، افزود: ایران همواره از برقراری صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی در افغانستان حمایت می‌کند و امنیت افغانستان را با امنیت مرزهای خود یکسان می‌داند.

وی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت افغانستان تغییر نکرده و نخواهد کرد و ما مطمئنیم که دولت وحدت ملی در این کشور آمادگی لازم را برای رویارویی با چالش‌های موجود در راه رسیدن به صلح و توسعه دارد و ایران نیز در این ‌باره از هرگونه کمکی دریغ نخواهد کرد.

دهقانی با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره افغانستان گفت: متاسفانه این گزارش از رو به وخامت گذاشتن اوضاع امنیتی در افغانستان حکایت دارد به‌طوری که میزان حملات مسلحانه 6 درصد و اعمال خشونت 45 درصد نسبت به 2 سال گذشته افزایش داشته و این آمار و ارقام باعث نگرانی همه ما در منطقه و ماورای آن است. همان‌طور که در گزارش دبیرکل سازمان ملل هم اشاره شده است، ناامنی، بی‌ثباتی و فقر هم‌چنان بستر لازم را برای فعالیت گروه‌های خشن افراطی مثل طالبان، القاعده و اخیرا داعش و سایر تروریست‌های خارجی در افغانستان فراهم کرده است.

وی با اشاره به رشد فعالیت‌های تروریستی بر اساس گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های افراطیون خشونت طلب در افغانستان نه تنها تهدیدی ضد ایران بلکه تهدید علیه همه منطقه محسوب می‌شود.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران همواره حملات گروه‌های تروریستی و هم‌چنین هرگونه همکاری با این گروه‌ها را محکوم کرده٬ زیرا معتقد است این نوع تحرکات در تضاد با استقرار صلح در افغانستان است.

دهقانی درباره همکاری‌های دو جانبه نیز به نخستین سفر رسمی رییس‌جمهور افغانستان به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور اشاره کرد و افزود: در این دیدارها مقامات دو کشور ضمن تبادل نظر در خصوص همکاری‌های گسترده‌تر در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی، مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر، موضوع پناهندگان و تقسیم منابع آب، بر عزم خود برای همکاری و مبارزه به‌منظور از بین بردن افراطی‌گری و تروریسم تاکید کردند.

او افزود: دولت ایران تجارت و ترانزیت کالا را دو زمینه اصلی برای افزایش روابط تهران و کابل می‌داند و در این ارتباط دو طرح خط آهن هرات - خاف و آمادگی ایران برای ارائه خدمات بندری در چابهار به‌منظور انتقال کالا به افغانستان از نمونه‌های مهم در دست پیگیری است.

معاون نماینده کشورمان در سازمان ملل تسریع در فعالیت‌های مربوط به این دو طرح در چارچوب توافق سه جانبه میان هندوستان، افغانستان و ایران را خواستار شد.

دهقانی درباره تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌طور مشخص از گزارش‌های مربوط به افزایش کشت خشخاش در افغانستان در سال‌های گذشته نگران و معتقد است که این معضل، زنگ خطری است برای منطقه ما و ماورای آن و لازم است جامعه جهانی به‌طور جدی با این تهدید به مقابله برخیزد. ما از هرگونه راهکار و پیشنهاد کشورهای منطقه از جمله چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر استقبال می‌کنیم و بر این باوریم که حمایت و تعهد قوی طرف‌های کمک کننده بین‌المللی، مقامات افغانستان و دفتر سازمان ملل برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر ضروری است.

سفیر ایران در سازمان ملل تولید و قاچاق مواد مخدر را نه تنها چالشی اجتماعی و بهداشتی بلکه این پدیده شوم را اصلی‌ترین منبع درآمد گروه‌های تروریست و افراطی خواند.

او از جامعه جهانی خواست به‌طور مشخص از تلاش‌های سه کشور افغانستان، ایران و پاکستان در قالب مثلث همکاری برای مبارزه با این پدیده حمایت کامل به‌عمل آورند.

دهقانی در پایان با اشاره به میزبانی ایران از مهاجران افغانی از سال‌های گذشته تاکنون افزود: بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی نیازمند برآورده شدن نیازهای معقول آن‌ها در فرایند ملحق شدن دائمی این جمعیت به موطن خود است و این نیازمند بسیج امکانات و حمایت بین‌المللی برای عملی شدن آن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز