خبرگزاری کار ایران

عثمانی در مخالفت با فانی:

فوق‌ لیسانس ادبیات در نامه درخواست کار٬ دو غلط املایی دارد

نماینده مردم بوکان گفت: امروز فوق‌ لیسانس ادبیات فارسی وقتی در دو سطر از من درخواست کار می‌کند، دو غلط املایی دارد این وضعیت آموزشی ماست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا محمد قسیم عثمانی در موافقت با استیضاح فانی گفت: به عنوان نماینده فرهنگیان از شهرستان بوکان در استیضاح فانی که شخصیتی عالم، مومن و متعهد است٬ صحبت می‌کنم. استیضاح را ابزار نظارتی در اختیار نمایندگان می‌دانم که نه تنها باعث عدم همدلی و همزبانی نمی‌شود٬ بلکه ابزار تحقق همدلی است.

نماینده مردم بوکان افزود: در همین راستا اتفاقاتی می‌افتد که احساس می‌شود بدنه آموزش و پرورش به هیچ وجه با وزیر همدل و همزبان نیست٬ باید وزیری روی کار بیاید که باعث همدلی دولت و ملت شود.

نماینده بوکان با تاکید بر اینکه این استیضاح به هیچ وجه باندی و جریانی نیست، گفت: شخصا دولت را توانمند و مجرب می‌دانم٬ اما حیف است جایگاه دولت با این تلاش میان فرهنگیان جامعه تنزل پیدا کند. تغییر در آموزش و پرورش را نیاز ضروری دولت می‌دانم، هر چند امروز جریان‌های مختلف دست به دست هم داده‌اند تا استیضاح رای نیاورد، اما امیدواریم این تلاش‌ها جهت همدلی و همزبانی باشد و عملکرد وزارت آموزش و پرورش را بهبود بخشد، نه اینکه یک عده‌ خاص زمینه را برای استیضاح وزرای دیگر فراهم کنند.

عثمانی خطاب به مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: شما که در مخالفت با استیضاح صحبت می‌کنید، یک سال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بودید. آقای تاجگردون شما هم رئیس کمیسیون تلفیق هستید و می‌گویید وزیر کاره‌ای نیست. اگر وزیر کاره‌ای نباشد؛ مجلس  و رئیس کمیسیون هم کاره‌ای نباشد، پس ما یقه چه کسی را در آموزش و پرورش بگیریم.

وی افزود: برادر من آقای تاجگردون شما یادتان هست که وزیر بهداشت وقتی تعدادی از اعضای کمیسیون را به دفترش دعوت کرد، چگونه وضعیت و عمق مشکلات بهداشت و درمان را به ما فهماند و ما را همسو و همدل با خود کرد. وزیر آموزش و پرورش چه زمانی توانست این کار را انجام دهد؟

عثمانی تاکید کرد:‌ در سیستم وزارت آقای هاشمی، کنار دست او آقای دانش‌جعفری بود که از مشاوره او بهره می‌برد. آقای فانی شما در وزارت آموزش و پرورش از کدام متخصص مالی بهره گرفتید و چه زمانی توانستید مشکلات را بیان کنید؟

وی گفت: وزیر بهداشت در همین مجلس آمد و ساعت‌ها در مورد وضعیت وخیم بهداشت و درمان کشور توضیح داد و باعث شد که امروز مایه مباهات و برند دولت بشوند، چرا وزیر آموزش و پرورش این کار را نکرد؟ آیا یک بار آمد از وضعیت فرهنگیان گزارش بدهد؟ هم اکنون هم به جای این کار می‌گوید من بودجه را رشد داده‌ام.

نماینده بوکان یادآور شد: هم‌اکنون فشار زیادی بر معلمان ما وجود دارد. آقای فانی شما بودجه را اضافه کردید اما قدرت خرید فرهنگیان را کاهش دادید. آقای جهانگیری وضعیت آموزش و پرورش بحرانی است و به خط قرمز رسیده است. کاهش امکانات معلمان آنها را بی‌انگیزه کرده و همه اینها خروجی‌هایی خواهد داشت که قرار است فردا آینده سازان مملکت شوند. ما نگران آینده‌ای هستیم که این دانش‌آموزان با چنین کیفیت آموزشی رقم خواهند زد.

وی با تاکید بر اینکه نباید به آموزش و پرورش سطحی نگاه کرد، گفت: حل مشکلات کشور را باید از طریق آموزش و پرورش دنبال کنیم.  توجه به آموزش و پرورش یعنی پیشگیری از جرایم آتی  و جلوگیری از ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی و مقابله با انحطاط و استبداد. همکاران من  چه کسی باید توجه مجلس و دولت را به وضعیت اسفبار آموزش و پرورش جلب کند، غیر از وزیر این وزارتخانه.

عثمانی خاطرنشان کرد: وزیر باید تحرک داشته باشد و فریاد بزند، یقه مجلس را بگیرد، توپ را به همدیگر پاس ندهیم هر چقدر وزیر و دولت‌های قبل در این وضعیت دخیل هستند، ما هم در مجلس مقصر هستیم، بیاییم به شکل ریشه‌ای به مشکلات آموزش و پرورش بپردازیم.  به والله رای فرهنگیان را نمی‌خواهم و برای مقاصد شخصی اینجا نیامده‌ام بلکه نگران آینده کشور ، جامعه و فرزندان ایران زمین هستم اگر آموزش و پرورش را اینگونه اداره کنیم، آینده را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مشکلات آموزش و پرورش از گذشته انباشت و امروز سرریز شده، گفت: اعضای خانواده من فرهنگی هستند، وضعیت معیشتی فرهنگیان در حد معاش نیست و آنها نمی‌توانند معیشت خود را اداره کنند و باید به مشاغلی پناه ببرند که دون شان معلم است اما چاره‌ای ندارند.

عثمانی افزود:‌ معلمان شاغل هیچ یک با شغل معلمی نمی‌توانند زندگی کنند. آقای مصباحی مقدم که می‌گویید مجلس و دولت تقصیری ندارد، پس معلم و دانش آموز گناهکار است؟ آموزش و پرورش شاخه نیست، بلکه ریشه است و اگر به آن نرسیم درخت نظام خشک می‌شود. نگران معلمان نیستم و برای دفاع از حقوق آنها نیامده‌ام بلکه برای آینده دانش‌آموزان آمده‌ام. اگر سیستم آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم آینده آنها تیره و تار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم ارادت به دولت، از روی آقای جهانگیری و نوبخت شرم می‌کنم که مقابل این دولت ایستاده‌ام، اما قسم خورده‌ام و این خیانت است اگر مقابل کم‌تحرکی ها بی‌تفاوت باشیم. آقای رئیس‌جمهور ما نگرانیم زمانی به خود بیاییم که دیگر دیر است آن زمان خود را نخواهیم بخشید.

نماینده بوکان تاکید کرد: آقای فانی امروز فوق‌ لیسانس ادبیات فارسی وقتی در دو سطر از من درخواست کار می‌کند، دو غلط املایی دارد این وضعیت آموزشی ماست. مردم گرفتاری اقتصادی دارند هفته قبل یکی از شهروندان گفت سه فرزند محصل دارم و گفته‌اند اگر به مدارس ‌آنها کمک نکنید، کارنامه‌شان را نمی‌دهیم مردم تحت فشار هستند. مگر قرار نیست آموزش رایگان باشد؟ مدارس هم می‌گویند سرانه مدارس را به ما نداده‌اند. شما باید پشت تریبون در مورد این وضعیت آموزش و پرورش فریاد بزنید. این وظیفه شماست نه من.

وی گفت:‌ هر اقدامی که در آموزش و پرورش انجام می‌شود، منافع آتی دارد و ثروت نامرئی و نامحسوس محسوب می‌شود. وزیر است که باید کاری کند که این امکانات محسوس شود معلمان می‌گویند درست است که شرایط سخت است، اما چرا دولت برای دیگران بودجه دارد اما برای ما ندارد؟

کد خبر : ۲۸۶۰۰۱