خبرگزاری کار ایران

محمد هاشمی:

بدون تفکر و آزادی اندیشه دمکراسی محقق نخواهد شد/نمایندگان حق سلب آزادی‌های شهروندان را ندارند

یک حقوقدان با بیان اینکه دمکراسی نیازمند گذر زمان و تجربه فعالیت سیاسی است، گفت:بدون تفکر و آزادی اندیشه دمکراسی محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محمد هاشمی طی سخنانی در همایش حق‌الناس که عصر امروز (پنج شنبه) توسط حزب مردم سالاری در هتل المپیک تهران برگزار شد، بر لزوم ایجاد ارتباط دوستانه با جهان تاکید کرد و گفت: نکته اساسی که مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که می‌بایست دشمن و دشمنی را کنار بگذاریم.

این حقوقدان با اشاره به اهمیت تحزب و زندگی اجتماعی اظهار کرد: برخلاف تصور عمومی دمکراسی نه تنها فقط مفهومی برگرفته از مباحث علمی ریشه دار در سنت غرب نیست بلکه بنابر هزاران سند موجود در سنت اسلامی، مفهوم مردم‌سالاری ریشه‌ای عمیق در اسلام دارد.

این مدرس حقوق اساسی یادآور شد:‌فکر و اندیشه مهم‌ترین نعمتی است که از سوی خداوند در اختیار انسان قرار گرفته و آزادی فکر و اندیشه بی‌شک پیش‌زمینه تحقق زندگی اجتماعی و سیاسی اسلامی و متعالی است.

وی ادامه داد: جهان اکنون شاهد گسترش اسلام‌خواهی از نوع مجادله‌ای و غیراجباری آن است که از قضا با اصول لیبرالیسم و آزادی‌خواهی مدرن نیز متجانس است.

هاشمی با تاکید بر اصول 26 و 27 قانون اساسی بر لزوم تشکیل خودجوش احزاب تاکید کرد و گفت: اگر حزبی از بالا تشکیل شود، بی‌شک آن حزب مورد قبول واقع نخواهد شد. در حقیقت برهمین اساس است که گفته می‌شود دمکراسی نیازمند گذر زمان و تجربه فعالیت سیاسی است.

این حقوقدان با اشاره به فضای سیاسی سال‌های ابتدایی انقلاب خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب فردی را دیدم که به جمهوری اسلامی رای داده بود. وقتی علت این اقدام وی را مورد سوال قرار دادم، پاسخ داد که عاشقم.

وی با انتقاد از چنین نگرشی اظهار کرد:‌بدون تفکر و آزادی اندیشه دمکراسی محقق نخواهد شد.

این مدرس حقوق با اشاره به کثرت‌گرایی بر پایه پذیرش اندیشه‌ها و وجود احزاب مختلف در ساختار قدرت که در اصل 24 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، استیلای اندیشه تکثر گرا را نیز یکی دیگر از لوازم اساسی دمکراسی عنوان کرد.

هاشمی در پایان با اشاره به اصل 9 قانون اساسی، خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: هیچ مقامی حق ندارد با تصویب قوانین آزادی مردم را سلب کند. براین اساسی نمایندگان مجلس نیز حق ندارند نسبت به قوانینی که آزادی شهروندان را در هر سطحی سلب می‌کند، اقدام کنند.

کد خبر : ۲۸۶۲۶۷