خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از لیست اولیه اصولگرایان تهران؛

مدعیان جدید مجلس از تهران چه کسانی هستند/ اصولگرایان علیه اصولگرایان

28 نماینده فعلی اصولگرای تهران همچنان مشتاق ورود دوباره به مجلس هستند تا ترکیب مجلس نهم را در مجلس دهم تکرار کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ از سی نماینده فعلی تهران بیست و نه نفر در لیست اصولگرا هستند و از این جمع فقط علی مطهری و علیرضا محجوب در لیست‌های اصولگرایی قرار نداشتند. همه این جمع 28 نفره اصولگرا نیز مشتاق ورود دوباره به مجلس هستند تا ترکیب مجلس هفتم، هشتم و نهم را در مجلس دهم تکرار کنند.

محمدرضا اسکندری یکی از وزیران احمدی‌نژاد است که بعید نیست از تهران کاندیدای ورود به شورای شهر شود. اسکندری که متولد اهواز است در دوره گذشته برای شورای شهر و ریاست جمهوری برنامه‌هایی را داشت اما از رسیدن به هر دو ناکام بود اما وزیران جهاد کشاورزی به خاطر بدنه گسترده این وزارت‌خانه معمولا در عرصه سیاسی تاثیرگذاری بالایی دارند.

زهره الهیان که در دولت دوم احمدی‌نژاد به خاطر توصیه برخی روحانیون سرشناس قم مسئولیت وزارت رفاه را نپذیرفت، در انتخابات مجلس نهم از راهیابی به مجلس بازماند و به کار طبابت بازگشت اما او یکی از گزینه‌های اولیه انتخابات مجلس دهم است. او رابطه خوبی با جریان احمدی‌نژاد دارد و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان، یکی از احزاب اقماری جمعیت ایثارگران هم هست و این شانس را دارد که در لیست احتمالی ائتلاف موتلفه-پایداری- ایثارگران هم حضور داشته باشد. از طرفی با توجه به طرح برخی شعارها مثل سهمیه برای زنان در لیست اصلاح‌طلبان حضور افرادی مثل الهیان در لیست اصولگرایان وجهه این گروه سیاسی را تقویت خواهد کرد. احتمال بسیار کمرنگی وجود دارد که الهیان از کرمانشاه وارد انتخابات شود.

قاسم روانبخش یکی دیگر از گزینه‌های اصولگرایان است که پشت در مجلس ماند و امکان حضور در مجلس نهم را پیدا نکرد. همان اتفاقی که برای جلالی در کرمان افتاده بود. با این حال احتمال حضور روانبخش در این دوره از دوره قبل بیشتر است. اختلاف او با رئیس مجلس بیشتر از هر زمانی به چشم می‌آید و از طرفی انگیزه اعاده حیثیت هم دارد چرا که شایعاتی وجود داشت که او در پرونده حمله به لاریجانی در قم متهم شناخته شده. احتمال حضور روانبخش از قم نیز دور از ذهن نیست.

پروین احمدی نژاد خواهر رئیس جمهور سابق بعید نیست نامزد انتخابات شود تا محبوبیت برادر را در تهران بسنجد و در سال 96 احمدی‌نژاد بی گدار به آب نزند. پروین احمدی‌نژاد سال 90 در راهیابی به مجلس از استان سمنان ناکام بود اما این دوره احتمالا نام او پیشانی لیست یاران رئیس جمهور سابق در تهران خواهد بود. عضو دوره سوم شورای شهر تهران برخلاف برادر دیگرشان، داود، ارتباط خوبی با محمود احمدی‌نژاد دارد. بعید نیست پروین احمدی‌نژاد از حوزه‌ای به جز تهران نیز نامزد شود.

محمد ناصر سقای بی ریا یکی از همراهان آقاتهرانی در سفر به آمریکا در ابتدای دهه هفتاد بود که این روزها فعالیت معناداری در جبهه پایداری دارد و یکی از گزینه‌های اولیه این جریان برای انتخابات مجلس به شمار می‌رود. در واقع او و آقا تهرانی با تبلیغات پرطمطراق «امام جمعه مساجد آمریکا» نقش موثری در معرفی احمدی نژاد در سال 84 داشتند و جبهه پایداری نیز بر همین اساس شکل گرفت که این جریان می‌تواند بار دیگر رئیس‌جمهور ساز باشد!

اسدالله بادامچیان پیرمرد موتلفه و استاد اخلاق این حزب برای آخرین بار شانس خود را در انتخابات مجلس آزمایش می‌کند. بادامچیان که در این دو سال انتقادات تند و گزنده‌ای را به دولت روحانی کرده است امیدوار است این بار در لیست جبهه پایداری قرار بگیرد و شانس بالاتری برای ورود به انتخابات داشته باشد. برگزاری جلسات موتلفه با ایثارگران و پایداری نیز به ابتکار او صورت گرفته است.

فریدون عباسی دوانی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم و از اعضای ارشد حزب یکتاست که در دو سال گذشته در صف اول منتقدان برنامه هسته‌ای دولت روحانی قرار داشته است و بسیاری این حضور را مقدمه حضور سیاسی او در انتخابات مجلس دهم می‌دانند. فریدون عباسی از یک سو برخلاف احمدی‌نژاد از نقش موثر دولت‌های اصلاحات و سازندگی در صنعت هسته‌ای کشور دفاع می‌کند و از سویی دیگر از ترور عوامل موساد جان سالم به در برده است و همین عوامل به افزایش محبوبیت او کمک خواهد کرد.

مسعود زریبافان در روزهای گذشته با انتقاد از دولت سابق سعی دارد تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرد و شائبه نزدیکی خود به جریان بهار را از بین ببرد. با این حال زریبافان جز افرادی است که ممکن است به خاطر پرونده بنیاد شهید با مشکلاتی برای ورود به مجلس مواجه شود.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی یکی از اولین گزینه‌ها برای ورود به مجلس است. او که سال 92 برای حضور در انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده بود یکی از حواریون اصلی احمدی‌نژاد است که رابطه خوبی با دیگر طیف‌های اصولگرا هم دارد. شیح‌الاسلام نفوذ زیادی هم در مازندران دارد و بعید نیست نامزد یکی از شهرهای شمالی ایران شود.

محمدنبی رودکی از دوستان قدیمی قالیباف در سپاه پاسداران بود که به شهرداری آمد و در انتخابات مجلس نهم نتوانست رای مردم تهران را به دست بیاورد. او سابقه نمایندگی از شیراز را در کارنامه خود دارد. احتمال کاندیداتوری رودکی از شیراز نیز وجود دارد.

کامران دانشجو وقتی در زمانی کمتر از شش ماه سه برادر دانشجو بیکار شدند و به خانه بازگشتند، خیلی‌ها منتظر بودند این خانواده تلاش جدیدی را برای حضور در ساختار قدرت آغاز کنند. کامران دانشجو یک بار به عنوان چهره برگزیده دامغانی معرفی شده و یکبار در کار هم استانی خود محمود احمدی‌نژاد از روزنامه سلام شکایت کرده است. بعید نیست دانشجو وظیفه کاندیداتوری را به یکی از برادران خود محول کند و خود برای مسئولیتی بزرگتر آماده شود.

حسن غفوری فرد دیگر عضو موتلفه است که البته هر روز از سوی اصولگرایان بیشتر مورد بی توجهی قرار می‌گیرد. او نیز مثل قالیباف و محسن رضایی و عبدلله جاسبی و احمد توکلی سابقه دوبار حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد حتی برای شورای شهر در لیست‌های اصلی اصولگرایان قرار نگرفت. با این حال او آنقدر اعتبار داشت که لیست مستقلی ارائه کند و اتفاقا آرای چشمگیری به خود اختصاص دهد.

بتول نامجو خواهر وزیر نیروی احمدی‌نژاد و همسر مجید دوستعلی دبیر سابق هیئت دولت و قائم مقام وزیر کار است. سابقه کار سیاسی او به سال 81 باز می‌گردد. زمانی که با رای مردم کرمان به شورای شهر راه یافت و این شورا پل ترقی برای او شد. از آن شورای شهر زاهدی در دولت اول و مجید نامجو در دولت دوم احمدی‌نژاد به وزارت رسیدند. در این دوره نیز با توجه به رقابت فشرده اصولگرایان در کرمان بعید نیست بتول نامجو بار دیگر از تهران شانس خود را امتحان کند.

زهراسادات مشیر استخاره همسر محمدباقر قالیباف و مشاور او در امور بانوان اگر بتواند بدل به نماینده مجلس شود٬ در روزگاری که کم کم همسران شخصیت‌های سیاسی در انتخابات حضور پیدا می‌کنند٬ برگ برنده‌ای برای شهردار تهران خواهد بود. او نیز مثل پروین احمدی‌نژاد می‌تواند به عنوان یک محبوبیت سنج برای شهردار تهران باشد.

به این لیست می‌توان افراد دیگری را افزود اما همین چهارده نفر به قدری وزن دارند که با بیست و هشت نماینده فعلی تهران در مجلس برابری می‌کند. باید منتظر نتایج جلسات طولانی، وحدت اصولگرایان باقی ماند.

کد خبر : ۲۸۷۶۴۴