خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دلواپسان بازنده مذاکرات هسته­‌ای هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بازنده اصلی مذاکرات هسته‌ای٬ دلواپس­‌نماهایی خواهند بود که در پس منافع سیاسی خود پنهان شدند.

سیدمهدی مطهرنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به احتمال دستیابی به توافق نهایی میان ایران و کشورهای 5+1 تصریح کرد: آن­چه هم­‌اکنون از مذاکرات قابل ارزیابی است، اعلام توافق هسته‌ای در یک موقعیت پربهره از جهت زمان موجود برای تبادل نظرات و گرفتن امتیازات بیشتر در دو سوی میز مذاکره است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: آن­‌چنان که از شواهد پیداست توافق حاصل شده است و در موقعیت فعلی تنها یک اتفاق شگفتی‌ساز قادر به تغییر شرایط خواهد بود، بنابراین تاکید بر این نکته که فرمایش‌های رهبری در ایران و نیز ساختار قدرت سیاسی در ایالات متحده آمریکا به مدیریت اوباما در تحقق این توافق نقشی اساسی و کلیدی برعهده داشته،‌ اهمیتی ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در حقیقت خواست سیاسی رهبران دو کشور مرکزی مذاکرات، 5 عضو دیگر را نیز به این‌­سو ترغیب کرد که به سمت حرکتی تاریخی سوق یافته که این مهم زمینه‌ساز ایجاد تاثیر در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای هرکدام از بازیگران و البته برای دو بازیگر اصلی شده‌ است.

این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد تخریبی دلواپسان در جریان مذاکرات هسته‌­ای، یادآور شد: بازنده اصلی این بازی دلواپس­‌نماهایی خواهند بود که در پس منافع سیاسی خود پنهان شدند و به­‌جای آنکه واقعا٬ خود سپر منافع ملی کشورشان شوند، از پرونده هسته­‌ای به­‌عنوان سپری در راستایی تحقق اهداف و منافع‌­شان استفاده کردند.

وی افزود: از این‌رو است که بخش مهمی از آن­ها فرار به جلو را ترجیح داده و در داخل کشور کماکان در برابر حمایت­‌های صریح، تاثیرگذار و انتخاب‌­شده رهبری ایستاده و از دیگرسو آن‌چنانکه در میان بازیگران داخلی ایالات متحده می‌بینیم، پشت مخالف‌خوانی‌های جمهوری‌خواهان و نئومحافظه‌کار‌ها به اقدامات خود ادامه می‌دهند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجه و امور بین‌الملل تاکید کرد: در آینده شاهد تاثیر به‌سزای حل و فصل پرونده هسته‌ای در سطح داخلی از جمله تبدیل‌شدن شعار اعتدال به گفتمان،‌ قدرت‌ گرفتن طبقه متوسط در چارچوب دموکراسی دینی و در سطح بین‌المللی٬ شکل‌گیری نظم منطقه‌ای بر اساس همکاری و تعامل حول محور ایران در برابر قدرت‌های بین‌المللی و تحول الگوی آن جهت برقراری نظم جهانی جدید خواهیم بود.

مطهرنیا در پایان خاطرنشان کرد: بی‌شک چنین موفقیتی به‌ راحتی میسر نخواهد شد و اگر شکستی هم در کار باشد، نه برای یکی از بازیگران، بلکه برای همه خواهد بود. از این‌روست که این بازی بر معیار برد-برد طراحی­ شده و اگر بخواهد برنده‌ای مطلق وجود داشته‌باشد و این بازی به برد-باخت تبدیل شود، در درازمدت همگان به­‌ویژه برنده کنونی، بازنده آینده خواهد بود.

کد خبر : ۲۸۸۵۷۸