خبرگزاری کار ایران

زاهد در گفت‌وگو با ایلنا:

حداقل دستاورد مذاکرات٬ دور کردن کشور از تهدیدهاست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حداقل دستاورد دولت روحانی دور کردن کشورمان از وضعیت بحرانی امنیتی و تهدیدهای جدی جنگی است که در دولت قبل بسیار به آن نزدیک بودیم.

فیاض زاهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به امضای توافق هسته‌ای میان ایران کشورهای 1+5 گفت: رفتار حرفه‌ای و دیپلماسی پیشرفته اتخاذ شده از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در شرایطی که در دولت گذشته از سطحی کاملاً پایین در برابر قدرت‌های بین‌المللی حاضر شده‌بودیم، به مرور ورق را برگردانند.

وی افزود: این شیوه دیپلماسی، دو سوی مذاکرات را در شرایطی متوازن و برابر قرار داد که می‌تواند کلاس درسی در بالاترین سطح ممکن باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بررسی کلی توافق به‌دست آمده، تشریح کرد: توافق میان ایران و 6 قدرت مهم بین‌المللی، فارغ از مباحث مربوط به حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، نتایج و آثار قابل‌توجه دیگری نیز به همراه خواهد داشت.

زاهد در ادامه یادآور شد: از این پس با ورود به عصر جدیدی از تاریخ معاصر کشورمان،‌ عرصه مناسبات ایران و جامعه بین‌الملل دچار تغییراتی اساسی خواهد شد و براین اساس، ایران دست بالا را در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

وی افزود: گفت‌وگوهای ایران و کشورهای 1+5 راه‌گشای تغییراتی اساسی در راهبرد کلان آمریکا در مسائل خاورمیانه خواهد بود.

زاهد‌ با تاکید بر تغییر مناسبات منطقه‌ای طی یکی دو سال اخیر و بحران‌های نظامی و امنیتی خاورمیانه خاطرنشان کرد: اقدامات ناشایست عربستان سعودی به‌عنوان منشا و منبع الهام‌بخش گروه‌های افراطی و تکفیری همچون داعش و القاعده از یک‌سو و هزینه‌های هنگفتی که دولت رژیم صهیونیستی با تخلفات گسترده از عرف سیاسی و دیپلماتیک جهان، بر گردن ایالات متحده گذاشته٬ و از دیگر سو، روابط این دو کشور با آمریکا را در بدترین وضعیت خود در تمام دوران قرار داده که در بزنگاه‌هایی حتی موجب بروز تنش علنی میان آمریکا و این دو متحد منطقه‌ای‌اش در خاورمیانه، یعنی عربستان سعودی و به‌‌ویژه رژیم صهیونیستی شد.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: پس از عدم موفقیت حزب اعتدال و توسعه و دولت اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه، این کشور نیز به‌عنوان یکی دیگر از بازیگران مهم منطقه، در حالی وارد دوران رکورد و افول سیاسی خود می‌شود که ناامنی در منطقه از عراق و سوریه تا یمن و بحرین به اوج خود رسیده‌ است.

وی افزود: در چنین شرایطی امضای توافق هسته‌ای میان ایران و ابرقدرت های بین‌المللی و به‌ رسمیت شناخته‌شدن حق استفاده صلح‌آمیز کشورمان از انرژی هسته‌ای که تاثیر قابل‌توجهی در روابط و دامنه تاثیرگذاری ایران در سطح منطقه و جهان به‌همراه خواهد داشت، بار دیگر کشورمان را قادر خواهد ساخت تا هژمونی خود را بر منطقه حکفرما کرده و نقشی محوری‌تر در مناسبات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای و حتی بین‌المللی ایفا کند.

زاهد خاطرنشان کرد: مدلی که جمهوری اسلامی ایرن به جهان پیشنهاد می‌دهد، ترکیبی منطقی است از توجه به باورها و اعتقادهای مذهبی و معنوی و جمهوری و دموکراسی به عنوان عقلانی‌ترین شیوه سیاسی اداره یک کشور که از 200 سال اخیر تاکنون، تمامی متفکران و اندیشمندان مسلمان به دنبال آن بوده‌اند و با وجود آنکه تخطی از برخی از اصولی که توسط حضرت امام خمینی (ره) بنیان نهاده شده، مشکلاتی را برای این نظام سیاسی نوین و کارآمد به همراه آورده،‌ به نظر می‌رسد هم‌اکنون فرصت مناسبی است تا با جبران اشتباه‌های گذشته، تصویری درست و دقیق از این مدل ارائه کنیم.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با تاکید بر افزایش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای غربی، تصریح کرد: از طرف مقابل کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده قادر خواهند بود استفاده بهتری از نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران در حل بحران‌های سیاسی و امنیتی منطقه خاورمیانه کرده و همزمان با توجه به مشکلات اتحادیه اروپا با روسیه به‌ویژه در بحث انرژی و انتقال خط لوله گاز که طبیعتاً می‌بایست از طریق ایران صورت می‌گرفت، با گسترش روابط اقتصادی با کشورمان مقدمات عبور از ناملایمات اقتصادی خود را فراهم آورند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن قدردانی از زحمات مجموعه تیم مذاکرات و دولت «تدبیر و امید» یادآور شد: کارآکتر و ویژگی‌های مثبت شخصیتی دکتر ظریف، به عنوان دیپلماتی خوش‌رو و شوخ‌طبع، توانایی ایشان در کنترل خشم و خستگی ناشی از مذاکرات طولانی‌مدت و فرساینده، سابقه حضور ایشان در ایالات متحده و شناخت دقیق فرهنگ غربی و تجارب کاری کم‌نظیری همچون حضور درحاشیه انعقاد قطعنامه 598 در جریان جنگ تحمیلی، نقاط قوت ایشان در برابر دیپلمات‌های سرد و بی‌روحی همچون «لوران فابیوس» و «سرگئی لاوروف» و حتی «جان کری» که شخصیتی تودار و بیش از حد جدی است، به‌حساب می‌آید که منجر به تغییر وضعیت مذاکرات از حالتی نابرابر و پایین به بالا به شرایطی برابر و متوازن گردید.

زاهد در پایان در تشریح برخی دستاوردهای دولت «تدبیر و امید» و تیم دیپلماسی دولت تصریح کرد: فارغ از بحث رفع لغو تحریم‌ها، حداقل دستاورد دولت روحانی دور کردن کشورمان از وضعیت بحرانی امنیتی و تهدیدهای جدی جنگی است که در دولت نهم و دهم بسیار به آن نزدیک بودیم و این درحالی‌است که امروز افکار عمومی به‌هیچ عنوان، حمله نظامی به ایران را نمی‌پذیرد و این مهم به کابوسی برای عربستان و رژیم صهیونیستی بدل شده است.

کد خبر : ۲۸۹۱۲۸