خبرگزاری کار ایران

لاریجانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

تیم مذاکره‌کننده ایران قلب سلیمی دارند٬ اما ساده‌لوح نیستند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی کشورهای عربی عنوان کردند مسیر مبارزه باید به سمت سازش تغییر کند٬ که غلبه تفکر سازش عملا قدرت کشورهای عربی را به صفر رساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ علی لاریجانی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران گفت: باید کالبدشکافی شود که چرا علیرغم اقدامات مسلمانان٬ رژیم صهیونیستی دوام آورده است؟ اولین دلیل ضعف و ناتوانی برخی رهبران عرب برای استبداد، فساد و بی‌بندوباری آنها بود. آنها برای دنیاطلبی فریب غرب را خوردند.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: در سال 48 هفت کشور عربی برابر رژیم صهیونیستی جنگیدند. این مرحله اول پیروزی‌های آنها بود٬ در این مقطع رژیم نوپای صهیونیستی در آستانه نابودی بود اما این پیروزی‌ها به دلیل رقابت‌های سنتی اعراب از هم گسست.

رئیس مجلس با اشاره به اختلاف‌های مصر و عربستان و اختلافات سوریه و اردن عنوان کرد: انگیزه اصلی پادشاه اردن این بود که کرانه باختری را ضمیمه کشورش کند و بعد که این ناحیه را گرفت به طور یک‌طرفه آتش‌بس اعلام کرد٬ بنابراین همه آنها فریب غرب را خوردند و با فشار شورای امنیت یک فرصت چهار هفته‌ای برای رژیم صهیونیستی مهیا شد تا خود را آماده کند.

وی ادامه داد: بعد از این فرصت سران عرب تصمیم گرفتند که به رژیم صهیونیستی حمله کنند٬ اما دیگر کار از کار گذشته بود٬ بعد از روی کار آمدن ناصر و ملی شدن کانال سوئز عملیات مشترک آنها انگلیس و فرانسه آغاز شد٬ آنها توانستند صحرای سینا را تصرف کنند و با کمک ارتش آنها قاهره در آستانه سقوط قرار گرفت. شرایط آنقدر تغییر کرد٬ از سال 56 تا 67 اسرائیل توانست موتور جنگی خود را تقویت کند و رژیم صهیونیستی کمتر از چندساعت به شکل همزمان فرودگاه‌های مصر سوریه و اردن را بمباران کرد و نیروی هوایی آنها را از کار انداخت٬ به گونه‌ای که در 8 ژوئن اسرائیل از نوار غزه تا انتهای شرم‌الشیخ را تصرف کرد.

لاریجانی مهمترین دلیل  شکست سنگین اعراب در این نبردها را فقدان استراتژی دفاعی، دنیاطلبی و وابستگی به قدرت‌های غربی برشمرد و گفت: بعد از این تاریخ کشورهای عربی تنها در کنفرانس‌ها شرکت می‌کردند و فقط شعار می‌دادند.

رئیس مجلس دومین دلیل بقای رژیم صهیونیستی را جا انداختن این باور که مقابل قدرت نظامی و اطلاعاتی اسرائیل نمی‌توان کاری کرد برشمرد و گفت:  از یک تاریخ به بعد برخی کشورهای عربی عنوان می‌کردند که مسیر مبارزه باید به سمت سازش تغییر کنند٬ غلبه تفکر سازش عملا قدرت کشورهای عربی را به صفر رساند. علیرغم پیشروی دو کشور سوریه و مصر در یکی از جنگ‌ها انور سادات جنگ را متوقف کرد و 48 ساعت بعد از سران سازمان آزادی‌بخش فلسطین دعوت کردند و به آنها گفت که نظر قدرت‌های بزرگ این است که باید صلح صورت گیرد.

وی افزود: در این جنگ خیلی از صهیونیست‌ها کشته شدند وتعداد آنها بسیار کمتر شد٬ اما متاسفانه با سیاست‌ سازش برخی کشورهای عرب جنگ متوقف شد و این عملیات پایه‌ای برای سازش قرار گرفت. تصور آنها این بود که دیگر نمی‌توان برابر رژیم صهیونیستی ایستاد٬ بلکه باید سازش کرد.

لاریجانی با اشاره به نقش بازیگری رژیم صهیونیستی به عنوان دیگر دلیل بقای آن گفت: بازیگری این رژیم دائما بین دولت‌های آمریکا٬ شوروری و کشورهای اروپایی چرخید. ما دیدیم چقدر طرح‌های صلح داده شد. امروز نیز رئیس جمهور فعلی آمریکا طرحی را ارائه داده که نتیجه آن کاملا مسخره است. فرانسوی‌ها نیز قطعنامه‌ای را طراحی کردند که به وسیله آن نکبت دیگری دنبال می‌شود.

وی گفت: این طرح مبنی بر این است که سرزمین فلسطینی‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد؛ در این طرح حتی کرانه باختری نیز به فلسطینی‌ها داده نمی‌شود٬ اما برای اینکه دهان برخی سازشکاران را ببندند٬ اعلام کرده‌اند اگر این طرح بعد از 18 ماه به نتیجه نرسید٬ فرانسه فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت خواهد شناخت. این چه سودی خواهد داشت که فلسطین را به  عنوان یک کشور رسمی بپذیرید یا نه.

رئیس مجلس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با بازیگری خود وقت ایجاد کرد تا بتواند سرپا بایستد٬ گفت: با همه فرازونشیب‌ها وتعلل‌هایی که کشورهای عرب داشتند٬ اما در چند دهه اخیر شرایط رژیم صهیونیستی عوض شد و این رژیم به همراه حامیان خود امروز به استیصال رسیده ا ست.  این نتیجه نیز با انقلاب اسلامی و بیداری ناشی از آن ایجاد شد. این حرف ما نیست همان زمان درست بعد از انقلاب اسلامی «موشه‌دایان» گفت: انقلاب ایران زلزله خاورمیانه است که اثرات آن بعدها به دولت یهود وارد خواهد شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی جان تازه‌ای به گروه‌های اسلامی داد٬ گفت: با انقلاب اسلامی بود که مقاومت شکل تازه‌ای به خود گرفت و گروه‌های فلسطینی نسبت به قدرت خود نوعی خود باوری پیدا کردند٬ مهمتر از همه استراتژی مبارزه علیه رژیم صهیونیستی که زمانی به غلط ملی‌گرایی بود بعد از انقلاب اسلامی به مسئله اسلامیت تبدیل شد و این مهمترین مسئله در حرکت تازه گروه‌های فلسطینی بود٬ اما برخی از دولت‌های اسلامی نیز نتوانستند خود را با حرکت انقلاب اسلامی هماهنگ کنند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در نتیجه جنگ ایران و عراق و پایداری ایران برابر همه قدرت‌ها و همچنین ایستادگی هسته‌ای مسئولان ما٬ این ذهنیت را در مسلمانان ایجاد کرد که آنها نیز می‌توانند سرنوشتشان را به دست خودشان رقم بزنند. برخی از کشورهای عرب وقتی بحرانی در کشورشان ایجاد می‌شود به‌جای مقاومت و ایستادگی از بوجودآورندگان آن بحران می‌خواهند که آن را حل کنند٬ اما مسلمانان جهان این دو رفتار را مقایسه کردند و دیدند اگر ملتی مانند ایران هشت سال مقاومت کند٬ پیروز می‌شود و با ایستادگی در مسئله هسته‌ای موفق خواهد بود.

وی افزود: در جریان اشغال عراق٬ ارتش آمریکا و انگلیس با هیاهوی زیاد وارد منطقه شدند و وقتی افغانستان را اشغال کردند٬ گفتند می‌خواهیم تروریست را نابود کنیم٬ اما هم اکنون فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه افزایش پیدا کرده در عراق هم گفتند می‌خواهیم برج دموکراسی ایجاد کنیم٬ اما نتیجه آن را هم دیدیم. امروز گروه‌های تروریستی به جان عراق افتاده‌اند و آمریکایی‌ها پس از هزینه بسیار و کشته‌هایی که دادند خروج گسترده‌ای از عراق داشتند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: رشد علمی مسلمانان در چند دهه اخیر قابل توجه است؛ همچنین افزایش آگاهی‌های سیاسی و گسترش رسانه‌ها در کشورهای اسلامی باعث شده که رژیم صهیونیستیی در بن‌بست استراتژیک قرار بگیرد٬ غرش امروز این رژیم از سر قدرت نیست٬ بلکه نشانه ترس و ناامیدی از آینده مبهمشان است.

وی با بیان اینکه ما مسلمانان امروز در شرایط گذار قرار داریم٬ گفت: مسلمانان از ناآگاهی به سمت آگاهی از وابستگی به استقلال در حال حرکتند؛ این گذار تحولات مهمی را در چند دهه اخیر رقم زده است.

رئیس مجلس یادآور شد: حرکتی که انقلاب اسلامی با رهبری امام آغاز کرد٬ نتایج مهمی را رقم زد. ملت ایران نیازمند تعریف از خود نیست٬ اما این یک واقعیت است. صهیونیست‌ها به دنبال انتقام از اسلام هستند٬ تخریب چهره رحمانی و جذاب اسلام نیز در همین راستا تعریف می‌شود.

وی با تاکیدبر اینکه آنچه گروههای تروریستی انجام می‌دهند چیزی جز انتقام از اسلام نیست٬ گفت: صهیونیستها تلاش کرده اند برای تخریب تفکر مجاهدانه آن را با تروریست همسان جلوه دهند برای  همین تروریستها را حمایت کردند تادر میدان عمل اسلام را ترور کنند وبه نام اسلام دست به ترور ظاهر وباطن آن زدند.

لاریجانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نیز یادآور شد: مذاکرات روزهای پر تنش خود را طی می‌کند؛ باید توجه داشت که اصل دانش هسته‌ای از دانش‌های پیش رو برای ما است که در سه دهه با جدیت ملت و هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به دستاورد بزرگی برای ملت ایران تبدیل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از 3 سال پیش هم موضوع مذاکرات مطرح بود٬ گفت: هرچند که مقام معظم رهبری در همان سال‌ها هم در نیت غربی‌ها برای مذاکرات تردید داشت٬ اما اجازه اتمام حجت را داد.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه آمریکایی‌ها متعهد به مذاکرات نبودند٬ اما مقام معظم رهبری برای چاره‌جویی در مذاکرات چارچوب‌هایی را مشخص کرده‌اند.

لاریجانی افزود: مقام معظم رهبری برای دستیابی به این دستاوردهای ملی همانگونه که در مقابل تحریم‌ها ایستادگی و کشور را بسیج کردند و با اقتصاد مقاومتی مسیر استقلال کشور را مشخص کردند و برای شکستن تحریم‌ها از هیچ کوششی فروگذار نبودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست دولت و مقام معظم رهبری کم هزینه کردن مقابله با دشمنان است٬ گفت: در موضوع عراق هم مقام معظم رهبری اجازه مذاکرات را دادند. در آن مقطع آقای صالحی وزیر امور خارجه بود که مذاکراتی در آن دوره انجام شد.

لاریجانی ادامه داد: در دولت جدید کار تیم مذاکره‌کننده رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای به سامان رسیدن مذاکرات سخت‌تر است٬ چرا که طرف مذاکره قصد دارد نیاز خود را به عنوان امتیاز در مذاکرات مطرح کند.

وی افزود: سیاست تیم مذاکره‌کننده این است که هم دستاوردهای ملی و هسته‌ای را داشته باشد و هم تحریم‌ها را لغو کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته همچنان که از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌کرد٬ گفت؛ مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد. در حالی که مذاکرات هسته‌ای پیشرفت خوبی دارد طرف مذاکره‌کننده قصد دارد با این ژست‌ها امتیاز بیشتری بگیرند.

لاریجانی ادامه داد: درست است که تیم مذاکره‌کننده ایران قلب سلیمی دارند٬ اما ساده‌لوح نیستند.

وی با بیان اینکه مگر خود غربی‌ها به دنبال مذاکره با ایران نبودند٬ گفت: مذاکرات هسته‌ای میدان آزمون غربی‌هاست٬ اما طرف مذاکره‌کننده از استراتژی‌های خود منحرف شده و قطعاً نتیجه آن به نفع غربی‌ها هم نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر همه نیروها آماده پیشرفت در دستاوردهای هسته‌ای هستند٬ گفت: این ژست‌های طرف مذاکره‌کننده و صحبت‌های شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا غیرمسئولانه و چانه‌زنی بلاوجه است.

لاریجانی در پایان تاکید کرد: امام خامنه‌ای با رهبری هوشمندانه و با طراحی و سازوکار مناسب هدایت امور را در دست دارد و به دنبال مذاکره مطلوب برای ملت عزیز هستند.

کد خبر : ۲۸۹۴۴۳