خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق هسته‌ای سوژه‌های ایران‌هراسی را پایان می‌دهد

یک تحلیلگر سیاست خارجی تاکید کرد: با توافق هسته‌ای به یکی از مهمترین سوژه‌های ایران‌هراسی پایان داده می‌شود.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: در ساعات پایانی مذاکرات هسته‌ای هستیم و آنچه شواهد و قراین نشان می‌دهد، این است که توافق در حال انجام است و فقط چند موضوع باقی‌مانده است.

وی در پاسخ به این سوال که دستاوردهای مذاکرات در صورت حصول توافق چیست؟ اظهار داشت: نخستین و مهمترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای این است که چرخه کامل سوخت هسته‌ای را حفظ کرده‌ایم. از طرفی هیچ سایت و نیروگاه هسته‌ای کشورمان نیز تعطیل نمی‌شوند و فعالیت‌شان متوقف نمی‌ماند.

مدیر پیشین شبکه العالم دومین دستاورد مذاکرات هسته‌ای را ارتقای کشورمان در منطقه و نظام بین‌المللی برشمرد و ادامه داد: سومین دستاورد مذاکرات را باید در لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی دانست. در این مدت، تحریم‌ها فشارهایی ناعادلانه و ظالمانه بر کشورمان تحمیل کرده بود و این فشار در عرصه‌های انرژی، نفتی، بانکی و اقتصادی اگر برداشته نشود، در حداقلی‌ترین حالت، به شدت کاهش می‌یابد.

بهشتی‌پور با بیان اینکه ادامه یافتن حق تحقیق و توسعه بدون محدودیت یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای است، تصریح کرد: ما نه تنها کارمان را در امر تحقیق و توسعه بدون هیچ محدودیت ادامه می‌دهیم بلکه می‌توانیم با توافق، همکاری‌هایی در عالی‌ترین سطوح بین‌المللی دیگر داشته باشیم و این موجب باز شدن فضای جدیدی برای همکاری‌های علمی و تعامل با دانشمندان هسته‌ای دیگر کشورها می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که توافق هسته‌ای به چه میزان می‌تواند در از بین بردن فضای ایران هراسی کمک کند٬ خاطرنشان کرد: ایران هراسی با توافق هسته‌ای تمام نمی‌شود و آنها با طرح اتهاماتی واهی مانند حمایت کشورمان از تروریسم، نقض حقوق‌بشر و... به ایران‌هراسی خود ادامه می‌دهند٬ ولی به یکی از مهمترین سوژه‌های پایان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش رژیم صیهونیستی به توافق چیست؟ گفت: اگر توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 به دست آید، بی‌تردید باید در رژیم اسراییل عزای عمومی اعلام شود٬ زیرا آنها از تمامی امکانات رسانه‌ای و رسمی خود برای عدم توافق استفاده کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: مقام‌های اسرائیل پس از توافق احتمالا دست به هر اقدامی می‌زنند تا جلوی اجرای توافق هسته‌ای را بگیرند. پس از توافق ژنو نیز رژیم صیهونیستی ابتدا به شوک رفت٬ ولی بعد سعی کرد تا مانع‌تراشی‌هایی داشته باشد و مانع از پیشرفت در روند مذاکرات شود. اکنون نیز سعی می‌کند همین رویه را ادامه دهد.

کد خبر : ۲۸۹۵۹۲