خبرگزاری کار ایران

با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب؛

شورای راهبردی اصلاح‌طلبان در همدان آغاز به کار کرد

مراسم افطاری اصلاح‌طلبان در استان همدان همراه با راه‌اندازی شورای راهبردی اصلاح‌طلبان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که با حضور برخی از چهره‌های کشوری، مدیران استان و شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب در حسینیه شالبافان برگزار شد، محمدرضا علی‌حسینی و صوفی سخنرانی کردند.

علی‌حسینی نماینده مردم نهاوند در مجلس ششم ضمن سخنرانی با اشاره به فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر یادآور شد: نخستین فرمان امام  به والیان و امرای بلاد، کف‌نفس و خویشتن‌داری و اجتناب از هوای نفسانی است و پس از آن به سایر امور مملکتی و اجرایی می‌پردازد.

وی سپس اظهار داشت: توصیه امام علی(ع) به مالک درباره رعیت چنین است که با آنها مهربان باش، آنها غنیمت در دست تو نیستند که به راحتی اموال آنها را برداری و غارت کنی.

نماینده ادوار مجلس در ادامه با اشاره به وضعیت کشور در مدیریت دولت گذشته از فساد گسترده و اختلاس، تحریم بانکی، جایگاه نامناسب بین‌المللی به عنوان ارمغان این نوع سیاست نام برد و گفت: هنگامی که در مجلس ششم و در بهترین شرایط امکان مذاکره داشتیم و می‌توانستیم از دشمن غرامت هم بگیریم، عده‌ای نگذاشتند و حالا ناچار هستیم با شرایطی به مراتب پیچیده‌تر وارد این چانه‌زنی شویم.

علی‌حسینی سپس به وظایف اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: در آن سال‌ها اصلاح‌طلبان از همه مناصب و مصادر رانده شدند؛ اما چون خود را از آن این نظام می‌دانند به هر شکل و طریقی که شده به منظور اصلاح امور دوباره به صحنه آمدند.

وی افزود: ما این کشور را به دست کسانی نمی‌دهیم که آن را غارت کنند. انتخابات سال 92 هم نتیجه همین دلسوزی و نگرانی بود؛ چراکه اصلاح‌طلبان با گذشتن از منافع شخصی خود نگذاشتند که کشور دچار فروپاشی شود.

در این مراسم همچنین صوفی وزیر کار در دولت اصلاحات و عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان طی سخنانی با اشاره به تجربیات گذشته اصلاح‌طلبان، آینده این حرکت اصلاحی را برگرفته از تجربه‌ها و شکست‌ها و اتفاقات دو دهه پیش دانست و یادآور شد: امروز دیگر عشق به قدرت و جاه‌طلبی بین احزاب معنایی ندارد و هر چه هست امید به بهروزی و انجام وظیفه برای مفید بودن است و به همین جهت است که اگر همان مجلس و همان دولت گذشته اصلاح‌طلبان بر سر کار بیایند، دیگر همان روش‌ها و همان سیاست‌ها را به کار نخواهند بست.

وی در ادامه با برشمردن ویژگی‌های یک نگرش سیستمی گفت: هر مساله‌ای را باید در حد و اندازه خودش جدی بگیریم. اگر برای برخی مسائل کوچک همه توان امنیتی را به کار ببندیم، و برای برخی مسائل بزرگ با حداقل توان وارد شویم، مشکلاتی که طی سال‌های گذشته اتفاق افتاد، دوباره بروز خواهد کرد.

صوفی اظهار داشت: امروز برای اصلاح امور و جلب مشارکت مردم در انتخابات آینده باید به توان احزاب بیش از گذشته توجه کنیم. احزاب می‌توانند پشتوانه‌ای برای شعار و برنامه‌های نمایندگانی باشند که برای تحقق وعده‌هایشان در مجلس نیازمند یک ساز و کار تشکیلاتی هستند؛ چراکه احزاب دارای اساسنامه و مرامنامه هستند و در صورتی که خلاف آن عمل کنند، جرم محسوب می‌شوند و بر این اساس نماینده‌‌ای که پشتوانه حزبی دارد، نمی‌تواند به خاطر منافع شخصی خودش  به وعده‌های دوران انتخابات پشت کند.

وزیر کار دولت اصلاحات سپس با برشمردن  شرایط جدید اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور افزود: اصلاح‌طلبان دارای طیف وسیعی از سلایق هستند اما برای رسیدن به یک هدف مشترک و منفعت ملی، منافع شخصی خود را کنار گذاشته و وارد میدان خواهند شد.

وی با یادآوری اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 گفت: در آن سال رهبر اصلاحات برای رسیدن به  یک هدف بزرگتر ضمن رصد کردن شرایط از کاندیدای اصلاح‌طلبان خواست تا به نفع آقای روحانی کنار برود و همین اقدام بوده که منجر به پیروزی مردم ایران شد.

صوفی ادامه داد: اما اگر در انتخابات آتی با تعدد کاندیداها رو به رو شویم، ممکن است منافع فردی و سلیقه‌های جناحی منجر به شکست شود، لذا با تشکیل شورای راهبردی اصلاح‌طلبان در پی آن هستیم تا ضمن بررسی کاندیداهای هر استان، از طریق شورای داوری به اجماع برسیم و کاندیداهایی مشترک معرفی کنیم.

وی افزود: شوراهای داوری در هر استان از پایین به بالا تصمیمات را اعمال خواهند کرد و اگر درون خود به اجماع نرسند، موضوع را به مرکز انتقال داده و در سطحی بالاتر به آن رسدیگی خواهد شد و در نهایت این شورا هر حکمی را بدهد، بقیه خواهند پذیرفت.

صوفی تاکید کرد: امروز همه اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل به دنبال تشکیل یک مجلس کارآمد، عاقل و کارشناس هستند تا بتواند برای اداره امور مردم از خرد جمعی و تدبیر بهره ببرد.

وی در پایان اظهار داشت: عقلانیت در بین جناح‌های مختلف کشور به وجود آمده و هدف تعامل بین قوا است و معتقدیم که مجلس آ‌ینده نباید به دنبال این باشد که برای کسب قدرت با دیگر قوا درگیر شود یا انحصارطلبی کند. امروز حتی جناح اصول‌گرا به این نتیجه رسیده است که قبضه قدرت در دست یک جناح فایده‌ای ندارد و یکدست کردن حاکمیت به ضرر همه مردم خواهد بود.

لازم به ذکر است که در این مراسم اصلاح‌طلبانی از استان‌های کرمانشاه، کردستان، مرکزی و زنجان نیز حضور داشتند.

کد خبر : ۲۸۹۶۵۰