خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری در فرودگاه مهرآباد:

فشار و زور گویی بر مردم ایران کارساز نیست

وزیرخارجه کشورمان گفت: نتیجه مذاکرات هسته‌ای جز با مقاومت و ایستادگی مردم و نشان دادن اینکه حربه تحریم، فشار وزور گویی بر این مردم کارساز نیست٬ به دست نیامد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری خود پس از ورود به تهران طی نشست خبری که در فرودگاه برگزار شد٬ گفت: عرض سلام خدمت مردم، مقام معظم رهبری، مسئولان دارم. از اینکه مردم ایران این امکان را به ما دادند که با استعانت از خدا و توسل به ائمه(ع) از حقوق آنها دفاع کنیم و ذره‌ای از دین خود را به این مردم و انقلاب ادا بکنیم و از فرصتی که مردم به ما داده‌اند٬ سپاسگزاری می‌کنیم.

وی افزود: لازم است در ابتدا درود  و صلوات خود را به روان پاک امام راحل، شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و به‌ویژه شهدای هسته‌ای که نمود این استقامت و ایستادگی مردم بزرگ هستند٬ نثار کنیم.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: مذاکراتی که در 22 ماه گذشته صورت گرفت٬ از ابعاد مختلف دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی است که در آینده فرصت بیشتری برای بیان آنها خواهد بود. به طور خلاصه باید بگویم که در این مذاکرات٬ ما از شرایطی شروع کردیم که شورای امنیت با قعطنامه‌های ظالمانه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک نگرانی مطرح کرده بود و از مردم ایران خواسته بود که از حقوق خود دست بکشند٬ اما امروز در شرایطی این مذاکرات به پایان می‌رسید که شورای امنیت در هفته آینده برای اولین بار در تاریخ خود برنامه غنی‌سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می‌شناسد و این جز با مقاومت و ایستادگی مردم و نشان دادن اینکه حربه تحریم، فشار وزور گویی بر این مردم کارساز نیست به دست نیامد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: مردم کشورمان برابر تحریم ایستادگی می‌کنند٬ اما در برابر احترام،‌ گفت‌وگو و مذاکره از خود نرمش قهرمانانه نشان می‌دهند تا بتوانند به نتیجه‌ای که برای همه مناسب و مثبت باشد برسد. البته بجز آنانی که به دنبال درگیری و جنگ هستند امروز سر و صدا و  دل نگرانی و داد و بیدادهای نتایاهو از همه تلویزیون ها و رادیوها و روزنامه های دنیا می‌شنویم٬ که از اینکه این مردم توانسته‌اند با مقاومتشان حقوق خود را به دنیا به رسمیت بشناسانند و تحریم‌ها را لغو کنند و از یک بحران ساختگی جلوگیری کنند٬ برای خود عزا گرفته و نگرانی پیدا کرده اند.

ظریف تاکید کرد: قبل از اینکه چند نکته را در مورد مذاکرات بگویم لازم می‌دانم از برادر بزرگوارم آقای صالحی و همکارانش در سازمان انرژی اتمی که در به ثمر رساندن این صنعت مهم نقش عمده‌ای را از ابتدای صنعت هسته‌ای ایران ایفا کرده‌اند و هم در مذاکرات نقش به‌سزایی داشته‌اند تشکر کنم. همچنین از دیگر همکارانم آقایان عراقچی و روانچی و همکارانشان که بار مذاکرات بر دوش آنها بود و همچنین اصحاب رسانه که در این مدت ما را یاری کردند٬ سپاسگزاری کنم. اصحاب رسانه در این مدت ما را یاری کردند تا اخبار درست را به گوش مردم برسانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما به یک توافق جامع دست پیدا کردیم٬ که این توافق طی روزهای آینده به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌رسد و پس از آن مراحل اجرایی آن شروع خواهد شد.

وی افزود: در تمامی این موارد خط قرمزهای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری و مسئولان نظام به دقت رعایت شده است. ما مذاکرات بسیار دشواری را پشت سر گذاشتیم مذاکره ذاتا یعنی داد وستد و گفت‌وگو و تلاش برای رسیدن به مفاهیم مشترک.

ظریف ادامه داد: فکر می کنم در این زمینه توفیق‌های خوبی نصیب ما شده است. مخصوصا در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها٬ ما برنامه هسته‌ای خود را از یک برنامه تقابلی به یک برنامه علمی و اقتصادی حرکت دادیم و طبق سندی که دیروز به تصویب رسید٬ به سمت تجاری‌سازی حرکت خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در آینده طبق برنامه خود با پیشرفته ترین ابزارهایی که در اختیار داریم که براساس علم، دانش و فناوری دانشمندان خودمان ایجاد شده است و همزمان با استفاده از بهترین فناوری‌های دنیا به سمت غنی‌سازی تجاری پیش خواهیم رفت و به سمت برنامه‌های هسته‌ای و پیشرفته با بالاترین تکنولوژی پیش می‌رویم. ضمنا تحریم‌های ظالمانه از روی این مردم برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق این توافق کلیه تحریم‌های بانکی و مالی و اقتصادی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند٬ در ابتدای توافق لغو خواهد شد. بر اساس یک روند متنازع اقدامات ما پس از لغو همه تحریم‌ها شروع خواهد شد و اقدامات اجرایی آنها نیز شروع می‌شود شاید در زمانی با فاصله 4 ماه از امروز این اتفاق بیفتد٬ البته ممکن است این تاریخ بیشتر یا کمتر شود این بستگی به روند داخلی آمریکا دارد.

ظریف گفت: شاید به زمانی برسیم که تمامی اقدامات دو طرف به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه همه این نکات در برنامه جامع اقدام مشترک مشخص شده٬ گفت: برنامه جامع اقدام مشترک هم اکنون در دست ترجمه است. البته قسمت‌هایی از آن ترجمه شده و روی تارنمای وزارت امور خارجه موجود است. بقیه این برنامه  بیش از 100 صفحه سند است که برادران و خواهران ما روی کلمه به کلمه آن بحث و گفت‌وگو کرده‌اند و روی آن مذاکره کرده‌ایم. همه این سند در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.

ظریف ادامه داد: در یک مذاکره و دادوستد بین‌المللی همه طرف‌ها را باید در نظر گرفت. ما با شش قدرت جهان به‌علاوه اتحادیه اروپا٬ یعنی جمعا هفت طرف بین المللی مذاکره کردیم. هر کدام از آنها دیدگاه‌‌هایی داشتند و به قول خودشان خطوط قرمزی داشتند. ما هم دیدگاه‌‌های خودمان را داشتیم. اگر این سند را نگاه کنید٬ خواهید دید که دیدگاه‌های ما در آن کاملا روشن و مشخص منعکس شده و با یک برنامه هماهنگ به پیش خواهیم رفت.

وی خاطر نشان کرد: اینجا لازم می‌دانم از تمام کسانی که در حوزه هسته‌ای و سیاست خارجی کشور از ابتدای انقلاب تلاش کرده‌اند تشکر کنم و توانستند این میزان قدرت را برای نظام بیافرینند٬ بیش از همه مقاومت و ایستادگی مردم در این زمینه نقش داشت. اما لازم است از همه دست‌اندرکارانی که در این مذاکرات حضور داشته‌اند؛ دوستانی که در سال‌های گذشته مذاکرات مسئولیت آن را بر عهده داشتند٬ از جمله آقای لاریجانی و جلیلی و سایر دوستان سپاسگزاری کنم. همه ما با دیدگاه‌ها و گرایش‌های مختلف در یک سمت و سو حرکت کردیم و آن احقاق حقوق مردم بزرگ و حفظ دستاوردهای ملت عزیزمان است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم هم اکنون که با هدایت مقام معظم رهبری و حمایت‌های رئیس جمهور و سایر مسئولان عالی نظام کشور به این موافقت دست پیدا کرده٬ در سال همدلی و همزمانی در جهت استفاده از این دستاورد و پیشرفت برای رسیدن به اهداف بالاتر و عالی‌تر نظام و کشور تلاش کنیم و دست در دست هم با توجه به زمینه‌هایی که این توافق فراهم می‌کند٬ برای توسعه و آبادانی و بهبود وضعیت معیشتی  مردم و گسترش علم و فناوری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه هسته‌ای تلاش کنیم.

کد خبر : ۲۹۰۶۷۶