خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

گشودن گره از معیشت مردم مهمترین رسالت اصلاح‌طلبان است

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای با صدور بیانیه‌ای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به ملت ایران تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به شرح زیر است:

بسمه تعالی

پس از 12 سال فراز و فرود در پرونده هسته‌ای ایران سرانجام روز گذشته تیم مذاکره‌کننده و وزرای خارجه 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا به یک توافق تاریخی دست یافتند. توافقی که باید تضمین‌کننده یک تعامل نوین در دیپلماسی جهان باشد. این مذاکرات طاقت‌فرسا و سرنوشت‌ساز از یکسو و توافق حاصل شده از سوی دیگر، به جهانیان ثابت کرد که می‌توان پر چالش‌ترین پرونده مناقشه‌آمیز یک دهه اخیر جهان را با مذاکره و تفاهم به یک نتیجه عقلانی رساند.

توافق روز گذشته که با توانمندی تیم مذاکره‌کننده ایران و در رأس آن دکتر ظریف به سرانجام مقصود رسید شرایط را برای برقراری آرامش پایدار در منطقه و افزایش توان استراتژیک دیپلماسی ایران در آسیا و جهان مهیا کرد. این توافق که فصل بارز و مهمی در تاریخ سیاسی ایران خواهد بود نشانه‌ای از وفای به عهد دولت یازدهم و نیز سندی روشن در هوشمندی اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی است.

سال 1392 اصلاح‌طلبان با حمایت قاطع خود از شعارها و برنامه‌های حجت‌الاسلام دکتر روحانی نشان دادند که باز گرداندن قطار سیاست داخلی و خارجی به ریل اصلی، گشودن گره از اقتصاد و معیشت مردم، پرهیز از خشونت و تقابل با جهان، مهمترین رسالت اصلاح‌طلبان در این برهه از تاریخ است. تحقق این رسالت مهمتر از دست یافتن اصلاح‌طلبان به قدرت بود.

البته به موضوع مهم و دیگری هم باید اشاره کرد. اگرچه پرونده هسته‌ای ایران توسط زیاده‌خواهی  قدرت‌های بزرگ جهان و تن ندادن آنها به عقل و منطق به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد؛ اما برخی اشتباهات در نوع دفاع از حقانیت ایران و حق مسلم ملت در دست یافتن به یک توانمندی صلح‌آمیز هسته‌ای هم موجب شد گره پرونده در طول دوران استقرار دولت گذشته نه تنها رو به گشایش پیش نرود بلکه هر لحظه بر تعداد قطعنامه‌های ظالمانه علیه ایران افزوده شود. تحقق چنین شرایطی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را وادار کرد تا برای تعامل و حل گره‌ها چه بسا از برخی مواضع به حق خود، چشم‌پوشی کند. بنابراین آنچه روز گذشته به عنوان توافق جامع اعلام شد حاصل یک کوشش درخور تقدیر است.

اکنون باید دولت یازدهم نگاه و تلاش خود را بر دو موضوع مهم معطوف کند؛ نخست اجرای دقیق و صحیح متن توافق و دوم توجه به توسعه و بهره بردن از ظرفیت‌ها و گشایش‌های اقتصادی بعد از تحریم‌ها در جهت اقتصادی توسعه‌محور و رقابت‌پذیر.

همان گونه که همه کارشناسان اقتصادی باور دارند باید نظام اقتصادی کشور را در چارچوب یک نظام اقتصادی رقابت‌پذیر تنظیم کرد. درآمدهای حاصل از دوران پساتحریم در صورتی می‌تواند به یک فرصت بزرگ تاریخی و رشد اقتصادی مناسب تبدیل شود که همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و نظام اقتصادی رقابتی، تولیدمحور در عرصه داخلی و جهانی باشد. اکنون دولت یازدهم باید تمام توان و همت خود را در راستای تغییر ماهیتی برنامه ها وسیاست های اقتصادی ناکارآمد گذشته قراردهد. این مهم می‌تواند هم بر تولید داخلی متمرکز شود و هم در عرصه اقتصاد جهانی نقشی فعال وتعاملی ایفا کند.امروزمردم وتمامی فعالان اقتصادی امید ونگاه خود را به آینده ای روشن دوخته‌اند. آینده‌ای که از این پس این امکان را داشته باشد که رشد اقتصادی منفی سال‌های گذشته را به فراموشی بسپارد.

اما در این میان ملت ایران هم رسالتی بزرگ بر دوش خواهند داشت.این ملت باید با حضور فعال درعرصه سیاست داخلی و برگزیدن نمایندگانی در شأن و جایگاه تمدن ایرانی- اسلامی مجلس دهم را مجلسی همراه و همیار دولت برگزیند. در این صورت می‌توان در پایان سال 1394 مدعی شد همدلی و هم‌زبانی با دولت و ملت تحقق عینی و واقعی یافته است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن تبریک به ملت بزرگ و حماسه‌آفرین ایران از سعی، تلاش و پشتکار دولت محترم و به خصوص تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تقدیر و تشکر فراوان دارد. امید است دوران درخشان اقتصاد و سیاست ایران اسلامی چنانکه در سال‌های آغازین دهه 80 بود دوباره روی خوش خود را به این سرزمین کهن و سرشار از فرهنگ و عقلانیت نشان دهد.

کد خبر : ۲۹۰۷۰۷