خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

سفیر ایران در آنکارا: ترکیه منتظر توافق هسته‌ای بود

سفیر ایران در آنکارا نوشت: نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با رسانه‌ها در حالی که یادآوری می‌کرد که غرب می‌توانست 5 سال پیش با میانجیگری ترکیه به همین نتیجه برسد گفت، ای کاش این توافق خیلی وقت پیش حاصل می‌شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه درباره جمع‌بندی حاصل شده در وین نوشت: رسانه‌های ترکیه مراسم قرائت بیاینه ایران و 1+5 را مستقیم پخش کردند. شماری از هموطنان و مقامات ترکیه در تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران دستیابی به این توافق را تبریک گفتند.

وی افزود: جودت یلماز نماینده رئیس جمهور ترکیه در امور ایران این توافق را مرحله جدید در همکاری‌های ایران و ترکیه خواند. «تانر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز توافق حاصله را یک رویداد و تحول مهم ارزیابی کرد. همچنین حکمت چتین وزیر خارجه اسبق ترکیه موفقیت ایران را الگویی ماندگار عنوان کرد.

سفیر کشورمان در ترکیه در ادامه آورده است: داوداوغلو نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه در حالی که یادآوری می‌کرد که غرب می‌توانست 5 سال پیش با میانجیگری ترکیه به همین نتیجه برسد گفت، «من زمانی که وزیر خارجه بودم در عرض یک سال 8-7 بار برای آغاز مذاکرات به ایران سفر کردم. ای کاش این توافق خیلی وقت پیش حاصل می‌شد». وی ضمن تاکید بر این که کشورش با اشاعه هسته‌ای مخالف است، افزود: امیدوارم این توافق مایه خیر و برکت باشد.

بیکدلی در ادامه آورده است: چاووش اوغلو وزیر خارجه و بولت آرینچ معاون نخست وزیر هم اظهارتی داشته‌اند. وزارت امورخارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از حصول این توافق ابراز خرسندی کرد. در این بیانیه آمده است، «ترکیه که دیپلماسی را به عنوان تنها گزینه برای راه حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران تلقی می‌کند، حصول توافق در خصوص قراردادی تحت عنوان «طرح عمل مشترک جامع» در چارچوب مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 که از مدتها پیش ادامه دارد را رضایت بخش می‌خواند. بدین وسیله به طرفین به دلیل تلاش‌های آنها در راستای حصول توافق تبریک می‌گوییم. اجرای این قرارداد با کلیه عناصر آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

کد خبر : ۲۹۰۷۳۰