خبرگزاری کار ایران

نوبخت در جمع خبرنگاران:

بدون حضور این تیم٬ موفقیت به دست نمی‌آمد/ سرمایه آزادشده٬ صرف تولید می‌شود

سخنگوی دولت گفت: اگر انتخاب درست ماموریت به ظریف و صالحی و دیگر همکاران نبود٬ شاید با همه حقانیتی که ایران داشت٬ این موفقیت به دست نمی‌آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز آقای ظریف همراه با آقای صالحی گزارشی از جزئیات مذاکرات به ویژه در روزهای اخیر که منجر به موفقیت بزرگ ملی شد٬ ارائه دادند٬ افزود: این رخداد بزرگ را تبریک می‌گویم. همه ایرانیان چه در داخل و چه در خارج٬ از این موفقیت بزرگ و غرورآفرین احساس مباهات می‌کند و بعد که جزئیات مذاکرات بیان شد٬ بیشتر همه عزیزان نسبت به این دستاوردهای بزرگ اطمینان حاصل خواهند کرد.

نوبخت گفت: موفقیت بزرگی که حاصل شد را اول مدیون شایستگی دانشمندان ایرانی هستیم  که توانستند دانش هسته‌ای را رشد دهند؛ در همین راستا از تلاش شهدای هسته‌ای که با جانفشانیشان این فرصت را برای ما فراهم کردند٬ تشکر می‌کنیم.

سخنگوی  دولت با تقدیر از حمایت موثر مردم از مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر این حمایت نبود و مردم از فرزندانشان در مذاکرات حمایت نمی‌کردند٬ چنین موفقیتی حاصل نمی‌شد. هدایت‌های رهبری در این زمینه تاثیر گذار بود و با تعیین جهت‌گیری‌ها راه کلی را به ما نشان داد و درایت و شجاعت رهبری در این عرصه قابل ستایش است.

وی با بیان اینکه از این به بعد مردم ما از آثار درایت رهبری در عرصه مذاکرات هسته‌ای بیشتر برخوردار خواهند شد٬ گفت: اگر انتخاب درست آقای روحانی برای دادن ماموریت به آقای ظریف و انتخاب صالحی و دیگر همکاران آنها نبود٬ شاید با همه حقانیتی که جمهوری اسلامی ایران داشت٬ این موفقیت به دست نمی‌آمد.

سخنگوی  دولت یادآور شد: نکته دیگر مدیریت شخص رئیس جمهور است. رئیس جمهور به درستی مشکل اصلی کشور را شناسایی کرد و آن را با مردم در ایام انتخابات مطرح کرد و مردم نیز با انتخاب رئیس جمهور این مشکلات را تایید کردند.

نوبخت افزود: رئیس جمهور علاوه بر این٬ با مدیریت لحظه‌ای مذاکرات و با اعزام دستیار ویژه خود به مذاکرات٬ لحظه به لحظه از مواردی که باید تصمیم گیری می‌شد٬ باخبر بود و همین موضوع شرایط مطلوبی را فراهم کرد.

 

 

نوبخت تاکید کرد: امیدوارم بخش اجرایی شدن توافق نیز در زمان مناسب به اتمام برسد و ما شاهد لغو تحریم‌ها باشیم. این توافق فرصت جدیدی برای کشور ایجاد می‌کند؛ لذا بهره‌برداری از آثار مثبت این توافق نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

وی افزود: همانطور که گفتم دولت سه برنامه خوشبینانه، روال جاری و بدبینانه را طراحی کرده است. خرسندم که امروز به‌جای اجرای برنامه بدبینانه یا ادامه روند موجود٬ به شرایط خوشبینانه رسیده‌ایم.

نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم هم اکنون در دست تهیه است٬ گفت: با این وجود این برنامه عمدتا روی سناریویی متمرکز خواهد شد که با انجام توافق به دست می‌آید٬ عمدتا با رفع تحریم‌ها منابع قابل توجهی در اختیار اقتصاد ایران قرار می‌گیرد که این منابع از سه محل حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از این منابع بخاطر تحریم‌های بین المللی و عدم نقل و انتقالات ارزی بود که با این توافق منابع ارزی قابل توجهی در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم از منابعی که در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود٬ استفاده کنیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: بخشی از این منابع نیز ناشی از فروش نفت بود این مبالغ ارزی متعلق به دولت است. دولت در ماه‌ها و سال‌های قبل توانست نفت را بفروشد٬ ولی نتوانست از صادرات صددرصد استفاده کند٬ برای همین بخشی از این منابع با توافق صورت گرفته آزاد خواهد شد.

وی افزود: منبع دیگر فرصت رفع تحریم برای افزایش صادرات نفت و گاز و دیگر صادراتی است که تا امروز مشمول تحریم‌‌ها می‌شد٬ اما ما برای آن از این به بعد برنامه‌ریزی خواهیم کرد٬ منبع دیگری که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم٬ فرصتی است که برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه تحریم‌ها شرایط سرمایه‌گذاری را ناامن کرده بود٬ گفت: با رفع تحریم‌ها این فرصت ایجاد می‌شود که علاقمندان بتوانند چه ایرانی و چه خارجی در داخل و خارج سرمایه‌گذاری کنند. همه اینها منابع قابل توجهی را در اختیار نظام ما قرار می‌دهد تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با این وجود حتی با آزاد شدن این منابع سیاست صرفه‌جویی هزینه‌های جاری را ادامه می‌دهیم و این توافق تاثیری در ادامه روند صرفه‌جویی هزینه‌های جاری نخواهد داشت. ما به این نتیجه رسیدیم هرچه برای سرمایه جاری به دستگاه‌ها پول بدهیم٬ باز هم از ما طلب می‌کنند٬ بنابراین همه سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت تولید معطوف خواهیم کرد تا با رونق اقتصادی مردم آثار رفاهی رفع تحریم‌ها را در زندگی خود احساس کنند.

وی گفت: ما همچنان ترجیح می‌دهیم واردات خود را جز در موارد ضروری محدود کنیم و به افزایش عرضه تولید داخلی معطوف شویم.

سخنگوی  دولت در پاسخ به این سوال که دولت در عرصه سیاست داخلی با توجه به موفقیت در زمینه سیاست خارجی چه اقداماتی را در برنامه خود دارد و اینکه آیا در موضوع استانداری فارس دولت در برابر مجلس عقب نشینی خواهد کرد٬ گفت: امروز علاوه بر گزارش دستاوردهای توافقات موضوعی که در هیات وزیران بحث شد٬ انتخاب آقای افشانی به عنوان استانداری فارس و سید مهدی صادقی به عنوان استاندار قم بود که امیدواریم این افراد با تجاربی که دارند بتوانند با حسن تدبیر استان‌های خود را اداره کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد مردم بعد از توافق منتظر کاهش قیمت‌ها هستند٬ گفت: مردم ما فهیمند و می‌دانند ابتدا باید فرآیندی طی شود و تحریم ها کامل برطرف شود٬ در این صورت است که منابعی در اختیار ما قرار می‌گیرد٬ بنابراین زمان می‌برد تا شاهد آثار رفاهی رفع تحریم‌ها در کشور باشیم. این مسئله نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد و یک‌شبه اجرایی نمی‌شود.

نوبخت با بیان اینکه دوره معقولی را لازم است تا شاهد آثار رفع تحریم‌ها باشیم٬ گفت: تلاش ما این است که بجای نوسان‌های کوتاه‌مدت شاهد ثبات آرامش در عرصه اقتصادی باشیم.

وی در مورد تک نرخی شدن قیمت ارز با توجه به رفع تحریم‌ها٬ گفت: شاید کسانی که متقاضی بازار ارز هستند تحلیلشان این باشد که ممکن است قیمت ارز در آینده کاهش پیدا کند٬ برای همین ممکن است به بازار مراجعه کنند. دولت در نظر دارد با سیاست‌های خود به قیمت ارز ثبات بدهد تا رشد و رفاه مردم را به همراه داشته باشد و قیمت ارز در نرخ ثابتی تثبیت شود.

نوبخت گفت: در خصوص سیاست دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز باید بگویم وقتی منابعی ارزی در اختیار دولت باشد٬ اجرای این سیاست آسان‌تر است تا شرایطی که هیجان‌های بازار مانع آن بشود.

سخنگوی  دولت گفت: با رجوع به متن توافق همه می‌توانند قضاوت کنند که دولت آمریکا توافق را در شرایطی انجام داد که سخت تحت فشار رقبای سیاسی خود بود٬ رژیم صهیونیستی از هیچ پیگیری برای عدم توافق فروگذار نکرد. برای همین اگر طرف غربی به دنبال ارائه توضیحاتی برای قانع کردن آنها باشد٬ از طرف ما چندان غیرمترقبه نیست و باید درک کنیم مهم توافقات مکتوب انجام شده است که به شکل مناسب منتشر خواهد شد.

نوبخت خاطرنشان کرد: باید بپذیریم انجام این توافق به نفع آمریکا که در زمینه تحریم‌ها اقدامی غیر انسانی را انجام داد٬ نیز بود. اما باید این را هم بپذیریم که افکار عمومی بین‌المللی معتقدند در توافقنامه صورت گرفته ایران توانسته حقوق بین المللی خود را استیفا کند.

 

 

کد خبر : ۲۹۰۷۹۵