خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در فرانسه:

باید درباره اجرای توافق هسته‌ای و تعدهای آن هوشیار باشیم

سفیر کشورمان در فرانسه تاکید کرد: با توجه به بی اعتمادی موجود باید درباره اجرای توافق و همچنین احترام به تعهدات آن به اندازه کافی هوشیار باشیم.

به گزارش ایلنا، علی آهنی در گفت‌وگو با «رادیو ار اف ای» این کشور در مورد جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و در پاسخ به سوال مجری این رادیو مبنی بر این که کشورهای مذاکره کننده یا به عبارت دیگر، دنیا در این توافق چه چیزی را به دست می‌آورد؟ گفت: این یک توافق مهم برای همه بود. برای ایران مهم بود. برای گروه 1+5 هم مهم بود زیرا این یک توافقی است که می تواند شفافیت برنامه هسته ای ایران را تضمین کند و علاوه بر آن ادامه این برنامه هسته ای کاملا غیر نظامی را زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای ما مهم است تضمین کند و می‌تواند اوضاع را در این منطقه متلاطم آرام کند.

وی ادامه داد: این یک نکته مهم است. این توافق می‌تواند به ایران اجازه دهد به همکاری‌های خود با تمام جهان که طی سال‌های گذشته در برابر برخی محدودیت های شدید قرار داشته است، ادامه دهد و آن را تعمیق بخشد. بنابراین برای ما مهم است که بتوانیم برنامه خود را ادامه دهیم و همچنین، یک پرونده هسته ای کاملا عادی همانند دیگر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ایران هیچ وقت نخواسته سلاح هسته‌ای داشته باشد. زیرا ما به آن اعتقادی نداریم. سلاح هسته‌ای نمی تواند، نه تنها امنیت ما بلکه هیچ کدام از کشورهای منطقه که بخواهند در این مسیر حرکت کنند را تامین کند و در نتیجه ما همواره تاکید کرده ایم که به عنوان عضوی از ان پی تی، بتوانیم از این فناوری استفاده کاملا صلح آمیز داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز شما درباره شرایط اجرا و کاربرد در حوزه میدانی این توافق نگرانی دارید؟ با بیان این که شما به خوبی می‌دانید که در این توافق هر کدام از طرفین دارای تعهداتی هستند، افزود: اجرای این توافقات بسیار مهم هستند. به خصوص که ما به برخی از اعضای گروه 1+5 اعتماد کامل نداریم، بنابراین باید درباره اجرای این توافق و همچنین احترام به تعهدات آن به اندازه کافی هوشیار باشیم. ما در این مسیر جدی هستیم و امیدواریم که طرف دیگر هم در این مسیر حرکت کند.

آهنی در پاسخ به این که این بی اعتمادی که اشاره کردید، آشکارا مقصودتان آمریکا است؟ جواب داد: به طور خاص بله.

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این سوال که به رغم این مذاکرات طولانی و به رغم خواست باراک اوباما برای رسیدن به این توافق، آیا اعتماد هنوز برقرار نشده است؟ گفت: این به خاطر آن است که فقط خود او تنها نیست که می تواند تصمیم بگیرد. مولفه های متعددی در آمریکا وجود دارند که می توانند مداخله کنند و تلاش می کنند که اجازه ندهند کار جلو برودکه البته این کارها در راستای منافع آمریکایی ها هم نیست.

آهنی در پاسخ به این سوال که با بازگشت ایران به صحنه بین الملل آیا شما می توانید متحد آشکار ائتلاف بین المللی در مقابله با دولت اسلامی(داعش) باشید؟ گفت: ما برای مبارزه با تروریسم یک اصل روشن داریم زیرا خود ما نیز جزو بزرگترین قربانیان تروریسم هستیم. زمانی بیش از 16 هزار قربانی به خاطر اقدامات گروه فرقه ای تروریستی مجاهدین خلق که پایگاهشان نیز در حومه پاریس قرار دارد، داشته ایم. بنابراین ما در مبارزه با تروریسم بسیار جدی هستیم و در این مسیر جدیت و همکاری خودمان رابا دولت عراق و دولت سوریه نشان داده ایم و مسلما به این همکاری ادامه خواهیم داد. با دیگر کشورهایی هم که واقعا جدی باشند، ما می توانیم بررسی کنیم که چگونه می توان در این مسیر همکاری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این انتظار را دارید که ظرف ماه‌های آینده از سوی رهبران سیاسی و مدیران شرکت ها و در مسیر فتح بازار ایران، با کنارگذاشته شدن تحریم ها مورد توجه فراوان قرار بگیرید؟ گفت: این موضوع از همین الان شروع شده است. بسیاری از رهبران غربی که علاقمند به رفتن به ایران هستند از ایران خواسته اندتا روابط‌شان را تعمیق ببخشند و در زمینه های اقتصادی و بازرگانی نیز شرکت های متعددی وجود دارند و همچنین هیات های متعدد و به خصوص از اروپا هستند که علاقمند به همکاری و حضور هستند ولی مجازات شده و از این بازار محروم شده بودند و علاقمند هستند به ایران بروند و تلاش کنند روابط شان را با شرکای ایرانی برقرار نمایند. خوشبختانه این مورد در باره فرانسه نیز صحت دارد و شرکت های فرانسوی که اهمیت این بازار را می شناسند، بسیار مشتاق هستند با ایران کار کنند و در آنجا فعال باشند.

آهنی در پاسخ به این سوال که براساس چه معیاری ایران شرکت هایی را که به این بازار علاقمندند را انتخاب می کند. آیا برای مثال، رفتار کشورهایی که در مذاکرات حضور داشتند مد نظر قرار می گیرد؟ گفت: باید به آینده نگاه کرد. به اعتقاد من باید به آینده نگاه کرد زیرا شرکت ها و به خصوص شرکت های اروپایی، قبلا هم توسط آمریکایی ها مجازات شده اند به خاطر همین تحریم های فرامرزی که آمریکایی ها اعمال می کنند.

سفیر کشورمان در فرانسه در پاسخ به این سوال که بخاطر اینکه با ایران کار کرده اند؟ گفت: بله و این شرکت ها همچنین زمین گیر شده بودند تا نتوانند به سوی ایران حرکت کنند، لذا باید زمینه را برای این شرکت ها تسهیل کرد تا بتوانند فعال شوند و شرایط هم شرایط رقابت بین المللی است و مسلما شرایط این شرکت ها باید رقابتی باشد. غیبت شرکت ها و به خصوص شرکت های فرانسوی، باعث می شود که فعال شدن دوباره آنها مقداری مشکل باشد ولی باید فعال باشند و سریعتر حرکت کنند.

آهنی در پاسخ به این سوال که فرانسه در مذاکرات هسته ای چه نقشی ایفا کرد؟ آیا این درست است که در ایران به آقای لوران فابیوس وزیر امورخارجه ایران، عنوان " Mester No " را داده اند زیرا وی مجسم کننده یک خط سخت علیه ایران بوده و به همه چیز " جواب منفی " می داده است؟ با بیان اینکه ایشان خط سختی را دنبال می کردند و این هم موضوع روشنی است، و حتی اینجا هم از سوی رسانه ها و برخی شخصیت ها هم این موضوع را شنیده ایم، افزود: ولی با این حال برای رسیدن به توافق ما در برابر گروه 1+5 قرار داشتیم که فرانسه نیز عضو آن بوده است. مسلما فرانسه توانست نقش خود را ایفا کند و آنچه که من به شما می توانم بگویم این است که بدون مشارکت فرانسه نمی شد به این توافق دست یافت و این کاملا روشن است. خوشبختانه موضع فرانسه به سوی واقع بینی تحول مثبت داشته است و این تحول به رسیدن به نقطه کنونی کمک کرده است و این برای ما مهم است.

وی در پاسخ به این که بعد از این مذاکرات، امروزه تصویر فرانسه در ایران چگونه است؟ آیا این تصویر خراب شده یا ارزش پیدا کرده؟ گفت: خب. مسلما برخی از مواضع فرانسه برای ما و برای افکار عمومی ما و پاسخ دادن به آن آزار دهنده بودند. ولی این موضوع پشت سرگذاشته خواهد شد و این موضع از اراده دولت فرانسه و شرکت های فرانسوی برای همکاری و برای کار با ایران فراتر خواهد رفت. ولی با این حال باید تلاش کرد که جبران شود.

مجری در ادامه پرسید : آیا می توان این انتظار را داشت که بازگشت ایران به صحنه بین المللی و شروع دوباره تلاش های اقتصادی اش، با دموکراتیزه شدن کشور همراه باشد؟ که سفیر کشورمان در پاسخ تاکید کرد: ما از یک نوع نظام دموکراسی خاص بهره مندیم که در دنیا منحصر به فرد است و البته گاهی هم اینجا در فرانسه که کشوری لائیک است، فهم آن دشوار است زیرا برای شما شاید تصور این دشوار باشد که می توان یک مدل دموکراتیک مذهبی داشت. ولی ما این مدل را داریم و 36 سال است که این مدل را به اجرا گذاشته ایم و پیش می رود و پیشرفت های بسیاری را به دست آورده ایم و سطح حقوق بشر، حقوق شهروندی در ایران اصلا با برخی دیگر از کشورها در منطقه قابل قیاس نیست.

آهنی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهایی که برخی شان هم متحدان فرانسه یا دیگر کشورها می باشند. بنابراین ما به این مسیر ادامه داده ایم زیرا ما به احترام به حقوق بشر، به ویژه احترام به حقوق زنان و احترام به حقوق اقلیت های مذهبی که با آرامش در ایران زندگی می کنند و نمایندگان خاص خودشان را در مجلس ایران دارند و از زندگی و شهروندی برابر در ایران بهرمند هستند اعتقاد داریم.

کد خبر : ۲۹۱۲۹۹