خبرگزاری کار ایران

در مواجهه با منتقدان مطرح شد؛

۵ دلیل اوباما برای برتری توافق هسته‌ای ایران نسبت به سایر گزینه ها

رئیس جمهوری آمریکا در جریان دست یابی به توافق هسته ای ایران بارها دلایلی را مبنی بر بهتر بودن دست یابی به توافق هسته‌ای با ایران نسبت به سایر گزینه ها ارائه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، مقامهای آمریکایی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور پس از دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵  دلایل برتری این توافق نسبت به سایر گزینه ها را ارائه کردند تا به این ترتیب نگرانی های متحدان خود در ایالات متحده و خاورمیانه درباره این توافق را برطرف کنند.

۱. ادعای این که تنها گزینه جانشین توافق، جنگ است: اوباما همواره ادعا کرده است که تنها دو راه برای توقف ایران برای دست یابی به سلاح هسته‌ای وجود دارد: توافق دیپلماتیک یا جنگ دیگری در خاورمیانه.

وی گفت: «در صورتی که عاقلانه تصمیم نگیریم، نسل های آینده به دلیل اشتباهی که انجام داده ایم به سختی درباره ما قضاوت می کنند.»

۲. مخالفان توافق راه حل بهتری ارائه نکردند: اوباما مخالفان توافق را به دلیل انتقاد از وی به دلیل امتیازات بی شماری که به ایران اعطا کرد، مورد خطاب قرار داد و از آن ها خواست راه حل بهتری ارائه دهند.

وی گفت: «هیچ کدام از مخالفان به من یا مردم آمریکا گزینه بهتری ارائه نکردند.»

مخالفان وی در پاسخ، گفتند اوباما به دنبال راه بهتری نبوده است.

۳. تحریم ها علیه ایران به دلیل حمایت روسیه و چین تاثیر خود را از دست می دهند: رئیس جمهوری ایالات متحده گفت ادامه تحریم ها علیه ایران با وجود حمایت روسیه و چین بی تاثیر هستند.

اوباما گفت با وجود حمایت های روسیه و چین از ایران، حتی نمی توان تحریم های فعلی را علیه این کشور ابقا کرد و به این ترتیب افزایش تحریم ها بی معنا هستند.

۴. بازرسان به رغم محدودیت ها، به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی پیدا می کنند: اوباما گفت ایران براساس توافق، ۲۴ روز فرصت دارد نگرانی های گروه ۱+۵ درباره تاسیسات هسته‌ای خود را برطرف کند.

۵. قرار نیست موضع ایران با توافق هسته‌ای تغییر کند: اوباما گفت انتظار نمی رود ایران با توافق هسته‌ای تغییری در مواضع خود ایجاد کند.

منتقدان توافق هسته‌ای اعلام کردند نباید با کشوری که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می دهد، مذاکره کرد.

کد خبر : ۲۹۱۳۳۳