خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در بیروت:

توافق هسته‌ای پیروزی برای تمامی کشورهای منطقه است

سفیر ایران در لبنان تاکید کرد: ایران توافق هسته‌ای را یک پیروزی برای تمامی کشورهای منطقه می‌داند.

به گزارش ایلنا، محمد فتحعلی در گفت‌وگو با برنامه «الحوار الیوم» شبکه تلویزیونی NBN لبنان با تبریک عید فطر به تمامی مسلمانان، خاطرنشان کرد: بر اساس توافق اخیر نه تنها ملت ایران به حقوق خود در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دست یافت٬ بلکه بدین وسیله ثابت کرد که اگر ملتی در راستای رسیدن به حقوق خود ایستادگی و مقاومت کند به هدف و نتیجه مطلوب خود دست خواهد یافت. لذا جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از جامعه کشورهای اسلامی و عضوی از کشورهای منطقه خاورمیانه این پیروزی را یک نمونه و افتخار برای تمامی دیگر اعضای این جامعه تلقی می‌کند.

وی افزود: واقعیت مسلم این است که ایران از تکنولوژی و توانایی‌های لازم برای تولید و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای چه برای تولید برق و چه برای امور صنعتی و پزشکی برخوردار شده است و افتخار آن را دارد که علیرغم مخالفت‌های آمریکا در زمینه دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای، اکنون ایران به استقلال رسیده و به لطف خداوند و تلاش دانشمندان هسته ای ایرانی، این دانش را در کشور خود بومی سازی کرده ایم. لذا از این دیدگاه ،ایران یک کشور برخوردار از تکنولوژی هسته ای است.

سفیر ایران در لبنان در این ارتباط افزود: برخی کشورهای غربی تلاش دارند تا با خلط کردن موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای با موضوع قدرت نظامی هسته ای، چنین القا کنند که ایران در پی تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای نظامی است. جمهوری اسلامی ایران نه تنها چنین تمایل و اراده ای را ندارد و همانطور که در احکام اسلامی و به ویژه فتوای مقام معظم رهبری نیز تبلور یافته است ایران سلاح کشتار جمعی را حرام دانسته و بلکه شدیدا کشورهای دارای سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی را مورد انتقاد قرار می دهد و از آنها می خواهد که برای محافظت از حیات بشریت و انسانیت نه تنها از توسعه تسلیحات هسته ای خود جلوگیری کنند بلکه سلاح های موجود خود را نیز که خطر بزرگی برای کره زمین و ساکنان آن هستند، نابود کنند.

فتحعلی در مورد جایگاه منطقه ای ایران تصریح کر: ایران می خواهد که یک کشور قدرتمند باشد کما اینکه سایر کشورها نیز تلاش می کنند تا نظامی قدرتمند داشته باشند و این حق همه کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران مایل است که همه کشورهای منطقه توانا و قدرتمند باشند زیرا که منطقه ما با تهدیدهای مختلفی از داخل و عمدتا از خارج به خصوص بعد از بروز پدیده داعش روبرو است. قدرت‌های جهانی همواره در طول تاریخ در پی آن بوده اند تا ملتهای ما را به استعمار کشانده و منابع ملتهای ما را به تاراج ببرند لذا تنها یک خاورمیانه قدرتمند و متشکل از کشورها و ملت های قدرتمند است که می تواند در مقابل زیاده خواهی های استعمارگران جهانی مقاومت کند. بنا به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، تنها مردم یک کشور هستند که حق تصمیم گیری در مورد سرنوشت خود و کشورشان را دارند و قدرت های جهانی می بایست این حق ملت ها را مورد احترام قرار دهند.

وی افزود: نکته مهم آن است که جمهوری اسلامی ایران هرگز در پی آن نبوده است تا از قدرت خود برای دخالت در امور داخلی سایر کشورها استفاده کند بلکه تمامی تلاش ایران کمک به سایر کشورهای منطقه برای مقابله با تجاوزات افراطی گری و تروریسم و فرقه گرایی است. در این خصوص ایران علاقمند است تا کشورهای منطقه دور هم جمع شده تا از طریق مذاکره و گفت‌وگو اختلافات و سوء تفاهمات خود را برطرف کنند. بدیهی است تشدید اختلافات و شکاف میان کشورهای منطقه تنها به سود بازیگران خارجی است که نمی‌خواهند این منطقه روی آرامش و ثبات به خود بگیرد. متاسفانه منافع بازیگران خارجی و به ویژه رژیم صهیونیستی تداوم و استمرار تنش ها و اختلافات موجود است.

سفیر ایران در لبنان با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: ما توافق هسته‌ای را یک پیروزی برای تمامی کشورهای منطقه می دانیم. زیرا که بدینوسیله نه تنها ملت ایران به حقوق خود در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دست یافت بلکه بدین وسیله ثابت نکرد که اگر ملتی در راستای رسیدن به حقوق خود ایستادگی و مقاومت کند به هدف و نتیجه مطلوب خود دست خواهد یافت. لذا جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از جامعه کشورهای اسلامی و عضوی از کشورهای منطقه خاورمیانه این پیروزی را یک نمونه و افتخار برای تمامی دیگر اعضای این جامعه تلقی می کند.

فتحعلی با اشاره به اثرات این توافق گفت: از سوی دیگر پس از توافق هسته‌ای ایران از تحریم های ناعادلانه اقتصادی که به آن تحمیل شده بود خارج می شود و این می تواند تاثیرات مثبتی بر گسترش تعاملات اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه داشته باشد که بدون شک تقویت اقتصادی منطقه به سود تمامی ملتها و کشورهای منطقه است.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا بعد از مذاکرات هسته‌ای وین تصریح کرد: همانطور که قبلا هم بارها مطرح کرده ایم بحث حل اختلافات و پرونده هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 که عمدتا آمریکا رهبری آن را به عهده داشت، ارتباطی به مسایل دیگر میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نداشته است. از نظر جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور تغییری نخواهد داشت و تنها زمانی می‌توان گفت که تغییر یا بهبودی در روابط ایران با آمریکا ایجاد شده است که آمریکا دست از زیاده‌خواهی‌های خود نسبت به ملت ایران بردارد و از موضع برابر حقوق و عزت ملت ایران را به رسمیت شناخته و بر اساس احترام متقابل میان کشورها رفتار کند.

سفیر ایران در لبنان تاکید کرد: این موضوع به طور صریح و شفاف در بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های ایشان در نماز عید سعید فطر مطرح گردید و همین امر در مواضع ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی نیز تاکید شده که به حمدالله به دلیل مهارت و خبرگی جناب آقای دکتر ظریف در مذاکرات هسته‌ای کاملا اعمال گردیده است.

کد خبر : ۲۹۱۴۸۴