خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

شورای امنیت برنامه هسته‌ای ایران را از این پس به‌عنوان تهدید نمی‌شناسد

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای ایران قطعنامه‌ای که در سازمان ملل به تصویب می‌رسد را منحصربه‌فر خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ سیدعباس عراقچی در مصاحبه با بخش خبری نیمروز شبکه یک سیما گفت: کلیات قطعنامه امروز شورای امنیت، ما را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج می‌کند و از این جهت منحصر‌به‌فرد است.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گفت: قطعنامه‌ای که امروز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب می‌رسد٬ در نوع خود در تاریخ شورای امنیت منحصر به فرد  به حساب می آید و بر این اساس، شورای امنیت از این پس برنامه هسته‌ای کشورمان را به عنوان تهدید می شناسد.

عراقچی تصریح کرد: قطعنامه شورای امنیت٬ به غیر از چند پاراگراف آن به بند 25 منشور سازمان ملل اشاره دارد و کلیت آن تحت فصل 41 منشور سازمان ملل نیست٬ لذا از این پس فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تهدید شناسایی نمی‌شود که این دستاورد بزرگی است.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای ایران افزود: قطعنامه شورای امنیت تائید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دارد و این برنامه را نقشه راه می‌داند که طبق آن٬ همه تعهدات دو طرف مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در محدوده مشخص زمانی٬ این قطعنامه لغو می‌شود٬ تاکید کرد: این اولین و آخرین قطعنامه‌ درباره ایران در شورای امنیت است٬ مگر آنکه نقض آشکاری اتفاق بیفتد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در رابطه با محدودیت ها بر سر فعالیت موشکی ایران گفت:‌ بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 فعالیت های موشکی ایران به طور کامل ممنوع شده است و حتی اجازه می داد به کشورها که علیه ایران به زور متوسل شوند ولی الان شورای امنیت در قطعنامه مذکور می خواهد فعالیت های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می شود انجام نگیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیت‌های موشکی را نه تحت ماده 41 و نه فصل هفت بیان نمی‌کند و فقط به عنوان "یک خواسته" آن را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: این قطعنامه با همه مواردی که در آن است و محدودیت‌هایش مرزبندی مشخصی با توافق دارد اگر مواردی باشد در قطعنامه که در توافق نباشد نقض آن‌ها توسط ایران نقض توافق به حساب نمی‌آید. ما به همه سیاست های خود در چارچوب برنامه های موشکی و تسلیحاتی‌مان ادامه می دهیم. در بحث موشکی نقضی نخواهد بود و در بحث تسلیحاتی اگر نقضی باشد نقض قطعنامه است نه توافق.

وی همچنین تصریح کرد: همان‌طور که رهبری گفتند سیاست‌های منطقه‌ای، دفاعی و تسلیحاتی ما متاثر از قطعنامه شورای امنیت نخواهد بود.

عراقچی گفت:‌ پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت بیانیه ای از سوی ایران صادر می‌شود و تاکید می کنیم که همچنان مشروعیت تحریم ها را که در قبل گذاشته شده بود به رسمیت نمی شناسیم و این سیاست ما در آینده نیز خواهد بود.

معاون ظریف در خصوص بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در قطعنامه شورای امنیت و برجام اظهار کرد: موضوع بازگشت‌پذیری برای هر دو طرف است. اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند بلافاصله ما به برنامه هسته‌ای خود بر می گردیم . این امکان برای طرف مقابل نیز وجود دارد در قطعنامه هم پیش بینی شده اگر نقضی هم از سوی ایران و هم کشورهای دیگر صورت گیرد می توانند مراجعه کنند. البته برای این کار یک پروسه 60 روزه در نظر گرفته شده است و این حق برای هر دو طرف است.

کد خبر : ۲۹۱۵۲۰