خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق هسته‌ای،افراطیون را با بحران جدی مواجه کرد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است، تندروها در ادامه بیش از روزهای گذشته به اصل توافق و برخی از بندهای آن حمله خواهند کرد.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای اخیر٬ اصولگرایان تندرو را دچار بحران جدی و عمیقی کرده، عنوان کرد: ابعاد این بحران حتی از شکست در انتخابات سال 92 نیز بیشتر است. بسیاری از اصولگرایان حتی تا لحظات پایانی هم فکر نمی‌کردند توافقی صورت بگیرد.

وی افزود: اصولگرایان از یک‌سو می‌خواستند کشور از بحران تحریم‌ها خارج شود، اما در عین حال هم اصلا تمایلی نداشتند منفعت حل این بحران به پای رقبایشان٬ یعنی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان نوشته شود.

 زیباکلام خاطرنشان کرد: اصولگرایان تا قبل از این خیلی جدی با تصمیم‌گیری برای توافق مواجه نشده بودند٬ چراکه اصلا امیدی به توافق نداشتند. اما از سه‌شنبه 23تیرماه با واقعیتی به نام توافق ایران و گروه 1+5 روبرو شدند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: در واکنش به توافق صورت گرفته طیف افراطی سکوت توام با انتقاد را در دستور کار خود قرار دادند. البته هرچه جلوتر می‌رویم قاعدتا این انتقادها بیشتر هم خواهد شد٬ اما فعلا از هجمه مستقیم به مذاکره‌کنندگان خودداری می‌کنند.

زیباکلام یادآور شد: در این میان برخی اصولگرایان میانه‌رو اگرچه در موارد متعدد سکوت کردند٬ اما به جای انتقاد، رویه حمایتی را هم در پیش گرفتند. البته نباید از این موضوع غافل شویم برخی شخصیت‌ها نیز بدون کوچکترین توجهی به جزئیات مذاکرات و اینکه این توافق می‌تواند چه تاثیری بر کشور داشته باشد، دائما با مذاکرات مخالفت و تلاش کردند خود را هم‌سو و هم‌خط با طیف منتقد نشان دهند.

زیباکلام با بیان اینکه در روزهای آینده نیز طیف اصولگرا اقداماتی را در دستور کار قرار خواهد داد و تندروها در ادامه بیش از روزهای گذشته به اصل توافق و برخی از بندهای آن حمله خواهند کرد٬ تاکید کرد: طیف میانه‌رو مثل علی لاریجانی به حمایت‌های کمرنگ خود از مذاکرات ادامه می‌دهند.

کد خبر : ۲۹۱۵۳۲