خبرگزاری کار ایران

سفیر دائم روسیه در شورای امنیت:

روسیه از حق جدا نشدنی هسته‌ای ایران حمایت می‌کند

سفیر دائم روسیه در شورای امنیت با تاکید براینکه روسیه از حق جدا نشدنی ایران برای توسعه‌ی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کند، گفت:از تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهیم که وارد مسابقه تسلیحاتی نشوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ویتالی جورکین» سفیر دائم روسیه در شورای  امنیت سازمان ملل پس از اینکه هر 15  عضو شورای امنیت به توافق ایران با گروه 1+5 رای مثبت دادند گفت: این گزینه بر اساس احترام و همکاری متقابل است و ما خوشحال هستیم که اساس این تصمیم و توافق یک پروژه تدریجی بود.

وی با تاکید بر اینکه روسیه از حق جدا نشدنی ایران برای توسعه‌ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت میکند گفت: طبق این توافق آژانس نظارت کامل بر فعالیت‌های هستهای ایران خواهد داشت. رای ما شامل لغو همه تحریم‌ها علیه ایران است و این موضوع با ساز و کار شفاف، از زمانی اجرا می‌شود که گام‌های اساسی از سوی ایران برداشته شود و آژانس بتواند از اقدامات ایران راستی آزمایی کند.

جورکین تاکید کرد: «شورای امنیت در لغو تحریم‌ها ساز و کارهایی را گنجانده است تا برای اختلافات احتمالی آینده تدابیری وجود داشته باشد. شورای امنیت سازمان ملل در این پروسه نقش محوری دارد. ما می‌دانستیم که برنامه جامع اقدام مشترک باید اول به تایید شورای امنیت برسد برای همین تمام تمرکز خود را گذاشتیم تا الزامات کامل رعایت شود.»

سفیر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: از ایران و تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهیم که از تمام حرکت‌هایی که امنیت منطقه را تهدید میکند، خودداری کنند و وارد مسابقه تسلیحاتی نشوند این توافق شرایطی را ایجاد کرده تا منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی شود.

وی افزود: حتی می‌توان طی این توافق تلاش‌های مشترکی را برای مبارزه با تروریست انجام داد. رئیس جمهور پوتین نیز اعلام کرد روسیه همه کار انجام می‌دهد تا توافق وین اجرایی شود و بتواند امنیت منطقه را بیشتر کند.

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل ضمن تشکر از کشورهای اتریش، سوئیس و قزاقستان که شرایط مذاکرات را فراهم کردند گفت: این توافق نشان داد که هر وقت واقع بینی سیاسی انجام شود و همه طرف‌ها به منافع یکدیگر احترام متقابل بگذارند، پیچیدهترین ماموریت‌ها نیز انجام می‌شود. امیدواریم این تجربه در انجام اقدامات مشترک بعدی دچار مشکل نشود و بتواند بحران‌های آینده را نیز حل کند.

کد خبر : ۲۹۱۵۹۸