خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با قائم مقام صدراعظم آلمان:

رویکرد ایران نسبت به توافق هسته‌ای به رفتار غرب بستگی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۶۲۶

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد ایران نسبت به توافق هسته‌ای به رفتار غرب بستگی دارد، گفت: این توافق می تواند کلید همکاری باشد و هم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد این بستگی به رفتار 1+5 دارد و نباید سوء استفاده از این متن زرنگی تلقی شود چون ایران نیز متناسب با آن پاسخ خواهد داد.

به ‌گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم آلمان و وزیر امور اقتصاد و انرژی آلمان که در صدر هیأت همراه صد نفره به ایران سفر کرده است عصر امروز (دوشنبه 29 تیرماه ) با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی درابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه روابط تاریخی میان مردم دو کشور گفت: نگاه و افکارعمومی مردم ایران به آلمان همواره نگاه مثبتی بوده که می توان از این ظرفیت برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی به ویژه روابط پارلمانی فیمابین بهره گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه رشد جریان های تروریستی را خطری برای تمام کشورهای جهان خواند و ریشه کن کردن این معضل را نیازمند عزم بین المللی دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را کمک به ایجاد امنیت پایدار و حل مشکلات ریشه ای در منطقه دانست و گفت: همکاری میان ایران و آلمان در جهت حل مشکلات کنونی و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه می تواند موثر باشد.

لاریجانی در ادامه مذاکرات هسته ای 1+5 با جمهوری اسلامی ایران را بستری برای توسعه همکاری های فیمابین دانست و گفت: این توافق می تواند کلید همکاری باشد و هم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد این بستگی به رفتار 1+5 دارد و نباید سوء استفاده از این متن را زرنگی تلقی شود چون ایران نیز متناسب پاسخ خواهد داد و امیدوارم همه دولت ها با نگاه مثبت با این توافق برخورد کنند.

وی در پایان ارتقاء سطح مراودات اقتصادی و تجاری میان شرکت های دو کشور را به نفع منافع دو طرف دانست و تصریح کرد: همواره همکاری های صنعتی و تکنولوژیکی به ویژه در بخش انرژی میان دو کشور وجود داشته که باید نسبت به توسعه اینگونه مبادلات برنامه ریزی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران کمک به ایجاد امنیت پایدار و حل مشکلات ریشه ای در منطقه است ، گفت: همکاری میان ایران و آلمان در جهت حل مشکلات کنونی و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه می تواند موثر باشد.

در ادامه این دیدار زیگمار گابریل قائم مقام صدر اعظم آلمان و وزیر امور اقتصاد و انرژی آلمان حضور هیأت بلند پایه اقتصادی همراه خود را نشانه علاقمندی کشورش برای توسعه مراودات با جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: همواره یک روابط سنتی میان دو کشور وجود داشته و اکنون هم ادامه دارد که در زمان‌هایی دچار فراز و فرود شده است.

قائم مقام صدراعظم آلمان بحران کنونی در منطقه را نتیجه دخالت کشورهای دیگر دانست و گفت: حمله آمریکا به عراق اشتباه بود، دولت آلمان هرگونه دخالت نظامی در هیچ کشوری را نپذیرفته است و معتقد است دخالت نظامی باعث گسترش ناامنی می گردد.

وی عدم پذیرش آلمان در حمله به عراق را نتیجه همین سیاست دانست.

زیگمار گابریل همچنین با ابراز خرسندی از توافق انجام شده میان 1+5 با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: توافق طرفین می‌تواند به توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی فیمابین و آشنایی با دیدگاه ها و رسیدن به راه حل ها در موضوعات منطقه ای و بین المللی کمک نماید و ما این توافق را کلید همکاری می دانیم.

وی در پایان بر توسعه و گسترش مبادلات فرهنگی و علمی میان موسسات و دانشگاه های دو کشور تأکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز