خبرگزاری کار ایران

ولایتی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

اطلاق لفظ توافق بد، بی‌انصافی است/ باقی‌ماندن این تعداد سانتریفیوژ نقطه قوت است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: باقی ماندن تعداد قابل توجهی سانتریفیوژ از نقاط مثبت و قوت توافقنامه است.

به گزارش ایلنا ،علی اکبر ولایتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما  در پاسخ به این سوال که  نقاط قوت و ضعف توافقنامه چیست ؟ گفت: در مجموع  می توان گفت زحمات بسیار زیادی برای این متن توسط دوستان قدیمی ما  از جمله آقای ظریف کشیده شده است و این دوستان  هرآنچه که می توانستند در این باره انجام داده اند

ولایتی افزود : این قضیه دو طرفه است، درحقیقت توافق هم دو طرفه است و دیکته کردن برای طرف مقابل در توافقنامه جایی ندارد و هر دو طرف می خواهند به مقاصد خود برسند ، پس طبیعی است که در هر توافقنامه از جمله همین جمع بندی هم نقاط ضعفی هم برای طرفین داشته باشد .

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در ادامه گفت : من در اینجا شهادت می دهم که  افراد تیم مذاکره کننده هر آنچه که می توانستند را انجام دادند ، باقی ماندن  6 هزار سانتریفیوژ در مقایسه با سال 82 که 3 سانتریفیوژ هم  اجازه فعالیت نداشت ، خوب است؛ هر چند در این خصوص به نقطه مطلوب نرسیده ایم ، در گفتگوهای بین المللی بایستی نهایت خواسته را مطرح کرد تا بتوانیم  امتیازهای بیشتری بگیریم .

هیچ بخشی از مواد غنی‌شده  از کشور خارج نمی‌شود

وی افزود : اگر می شد در فردو، تحقیقات هسته ای با غنی سازی باقی می ماند خوب بود  که این مسئله نشد، همچنین انتقال از فردو به نطنز به زیان ماست اما در مقابل این ضعف، نقطه قوت آن هم این است که هیچ بخشی از مواد غنی شده  از کشور خارج نمی شود و این نقطه قوت است .

ولایتی گفت : اینکه ما در فصل هفتم و ماده 41 به مدت زمان طولانی  بمانیم ، یک نقص است اما اینکه این مدت 10 سال باشد نقطه قوت است .

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر خانم شرمن در بهانه جویی های مختلف پیرامون جمع بندی افزود: خانم شرمن حرف‌های بیخودی زیاد می زند و درباره این حرفهای بی ارزش به وی تذکر داده شده است ، وی در برابر فضای سیاسی کشورش این حرفها را می زند که البته ریشه ای در جمع بندی ندارد با این حرفها اگر قرار شد آنها دبه کنند ما هم دبه می کنیم و اگر قرار شد توافق نامه به هم زده شود این فقط ما نیستیم که ضرر می کنیم  بلکه آنها هم ضرر خواهند کرد و دنیا شاهد رفتار انها بخصوص  آمریکایی ها خواهند بود .؟

در ادامه مجری پرسید: آیا شما  پیش از جمع بندی متن در جریان  محتوا  هم قرار داشتید و آیا  این درست است که گفته می شود شما رابط وین - تهران بودید ؟ که ولایتی در پاسخ گفت : من رابط وین - تهران نبودم ، اما در این زمینه اگر چیزی به نظرم می رسید به عنوان یک کارشناس  نظرم را می دادم .

مذاکره‌کنندگان کشورمان در زمره زبده‌ترین کارشناسان بین‌المللی ایران

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در مدت مذاکره اخیر نمایندگان مذاکره کننده کشورمان با تهران  در ارتباط بودند ؟ گفت : بله ، در مدت مذاکره اخیر این دوستان با تهران در ارتباط بودند و متناسب با پیشرفت در مذاکرات ، مسائل به تهران  اعلام می شد .

ولایتی در ادامه افزود: آنچه مسلم است اینکه این دوستان مذاکره  کننده در زمره زبده ترین کارشناسان بین المللی ایران هستند و من شاهد کار سخت اینها  بوده ام.

وی اضافه کرد : این افراد در حوزه بین الملل حداقل 25 و 30 سال به طور یکسره کار کرده اند  ، دکتر ظریف از زمان دانشجویی و از زمانی که کارمند محلی وزارت خارجه در نیویورک بود تا کنون همواره سمت های بین المللی از قبیل دیپلمات  و سفیر را تجربه کرده  بطوریکه  در مذاکرات صلح ایران و عراق ، برگزاری کنفرانس اسلامی و  امور مهم بین المللی دیگر فعالیت های با ارزشی داشته است .

مجری از ولایتی پرسید: آیا قطعنامه شورای امنیت الزام آور است ؟

وی در پاسخ گفت: آنچه که موافقت می کنیم الزام آور است اما آنچه در شورای امنیت با اعمال زور چند کشور و نیز با استفاده از حق ناحق وتو تحمیل شود و آن تصمیمات مطابق منافع ملی ما نباشد ، حتی اگر تصویب هم شود ایران خودش را ملزم به  آن نمی کند  .

 منافع ملی خودمان را  با هیچ چیز معامله نمی کنیم

ولایتی در ادامه افزود : این کشورها قبلاً هم تصویب کرده بودند که  ایران تحریم تسلیحاتی شود  اما ایران کار خودش را انجام می دهد و منتظر مصوبه شورای امنیت  نخواهد ماند و نیازهای دفاعی خود را از راه های مختلف تامین می کند؛ ما منافع ملی خودمان را  با هیچ چیز معامله نمی کنیم بطوریکه اولویت یک برای ما حفظ کشور است و به خاطر یک مصوبه در سازمان ملل که با فشار چند کشور تصویب شود، دست بسته نمی‌مانیم .

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به محدودیت‌های تسلیحاتی برای کشورمان هم گفت: موشکی را که  قادر به حمل کلاهک هسته ای باشد برای ایران تحریم کرده اند اما  هیچ موشک ما برای این کار طراحی نشده است بلکه همه  موشک های ما از جمله شهاب  و  نسل های بعدی با سرجنگی معمولی طراح شده است حالا ممکن است  یک روزی بیایند و بگویند که  ایران حق داشتن موشک بالستیک نداشته باشد، این مسئله به آنها ربطی ندارد چطور می شود که کشورهای همجوار ما  که برخی از آنها  بالقوه دشمنان ما محسوب می شوند این امکانات را داشته باشند اما ما برای دفاع از خود  از این امکانات محروم بمانیم .

ولایتی افزود : وقتی که اساس بمب هسته ای از جانب رهبری معظم تحریم می شود و این  نظر ایشان برای همه فصل الخطاب است ، درحقیقت این را نشان می دهد که ما چنین قصدی هم نداریم اما اینکه آنها تصور خلاف این را بکنند این دلیل  نمی شود که ما خودمان را محدود کنیم چرا که ایران تا حالا نشان داده است روی اصول خود که شامل اصل نظام  ، تمامیت ارضی و منافع استراتژیک کشور است، ایستاده است و خواهد ایستاد .

مجری در ادامه این گفتگو پرسید : یک نگرانی دیگر در جمع بندی ، بند 12 قطعنامه  درباره بازگشت تحریم هاست  البته  عراقچی هم گفت که این کار ممکن است انجام شود اما چون هزینه های فراوانی دارد طرف مقابل این کار را انجام نخواهد داد که ولایتی در این باره گفت : اگر می شد این ماشه نبود بهتر بود ، این نقطه قوت نیست  و جزو نقاط کم قوت و ضعف است اما اینکه در  نهایت  و در جمع بندی نهایی این مسئله به نفع کشور است یا نه ، در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد ، بهرحال باید توجه داشته باشیم که این جمع بندی، حاصل 12 سال گفتگوی منقطع و دو سال بحث مداوم است .

مجری پرسید  : شاهد اظهار نظرهای متفاوت از مقام های آمریکایی هستیم و احتمال دارد که  آمریکایی ها رکب بزنند و از متن سوء استفاده کنند ، نظرتان در این باره چیست؟

ولایتی گفت : مقام های آمریکایی ممکن است بگویند که محاصره اقتصادی اثر گذاشته و ایران تسلیم شده است، باید توجه داشت این یک جنگ روانی بوده و درست نیست  ، هر چند تحریم های اقتصادی بر دولت و مردم فشار آورد  اما باعث تسلیم شدن نشد ،‌اگر این طور بود همان اول انقلاب عقب نشینی شده  بود و کشور تسلیم می شد .

ما منافع حیاتی خودمان  در منطقه را  به هیچ وجه رها نمی کنیم

وی افزود: این فشار اقتصادی از ابتدای انقلاب بوده و اخیراً هم بخاطر بهانه های هسته ای محکم تر شده است، اگر این تحریم ها باعث تسلیم شدن ایران شد پس چرا سانتریفیوژهای ما  درحال چرخیدن هستند و همچنین 1000 سانتریفیوژ باقی می ماند که در حملات آسیب پذیری ندارند .

ولایتی در ادامه گفت : ممکن است بگویند ایران و آمریکا  بالاخره  با هم کنار آمدند ،این در حقیقت یک تبلیغ است،  ما منافع حیاتی خودمان  در منطقه را  به هیچ وجه  رها نمی کنیم و نمونه بسیار روشن آن حمایت از مقاومت لبنان  ، حمایت از دولت قانونی در سوریه و عراق و همچنین  مبارزان یمنی است .

ما از دوستان خود و متحدین در منطقه حمایت خواهیم کرد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود: اگر ایران از مبارزان  لبنان ، سوریه ، عراق و یمن  حمایت نمی کرد اینها تا کنون شکست خورده بودند و داعش به جای اینکه در موصل باشد در بغداد بود ، ما از دوستان خود و متحدین در منطقه حمایت خواهیم کرد ، ما سنگرهای دفاع از امنیت ملی خود را در بیرون از کشور می زنیم وگرنه دشمن  به داخل خانه می آید.

وی در ادامه گفت : داعش و امثال آن اگر بتوانند به ایران بیایند لحظه ای درنگ نمی کنند بطوریکه  ابومصعب زرقاوی از مقامات ارشد القاعده در بیانیه ای رسمی گفت هدف نهایی ما ایران است حال وقتی ما می بینیم که دشمن ما  در کشور همسایه ما لانه کرده حتماً با همسایه و متحد خود آن دشمن مشترک را از بین خواهیم برد .

مجری در ادامه برنامه پرسید : برخی از رسانه ها می گویند که با اجرای این قطعنامه توان دفاعی ایران کمتر می شود آیا این  سخنان صحیح است ؟ .

ولایتی در پاسخ گفت: ربطی ندارد ، قطعنامه در حقیقت تفاهمی است که  ایران با شش کشور  بانفوذ جهانی رسیده اند و یک محدودیت  موقتی برای کشور ایجاد می کنند تا اینکه  به تعبیر آنها ما به افکار عمومی جهان نشان بدهیم که  دنبال انرژی هسته ای صلح آمیز هستیم اما این هیچ ربطی به اینکه تعداد تانک های ما  افزایش یابد ، برد موشک های ما افزایش یابد  ، اورهال هواپیماها و ساخت هواپیماها  بومی شود ، عمق و پیشرفت رادارهای ما و دفاع ضد هوایی ما  افزایش پیدا کند، اینها ربطی به توافقنامه ندارد و تردیدی وجود ندارد که هیچ تصمیمی نمی تواند ما را از اقدامات دفاعی خود محروم کند، اینها شایعات و جنگ روانی است.

وی افزود: اینکه ما چه نوع موشک ، چه نوع تانک و چه نوع راداری داشته باشیم از کسی اجازه نمی گیریم و اگر هم نیاز داشته باشیم از خارج کشور تجهیزات دفاع خود مانند اس 300 را خریداری می کنیم .

در ادامه برنامه  مجری از مهمان برنامه پرسید: روند بررسی های برجام در داخل کشور در چه مرحله ای است.

ولایتی گفت : کسانی که باید  این مسئله را بررسی کنند در حال مطالعه آن هستند  بحث ها شروع خواهد شد و برداشتم  این است که مجال کافی برای افراد صاحب رای وجود دارد و آنها کارشان را شروع کرده اند .

مجری در این باره پرسید: این بررسی ها بیشتر به چه سمتی است ، به سمت تایید و یا  به سمت رد  آن پیش می رود ؟. ولایتی در پاسخ گفت : من نمی دانم ، اما بررسی نقاط مثبت ومنفی در حال انجام است اما چیزی که باید دوباره تاکید کنم این است که دوستان مذاکره کننده ما افراد مجربی هستند و هر آنچه که از دستشان برمی آمده  انجام داده و البته خودشان هم گفته اند که این جمع بندی ایده آل نیست اما به هر حال کاری که توانسته اند انجام دهند همین است .

توافق بد ، توافقی است که حق هسته‌ای ما  رسمیت پیدا نکند

مجری در ادامه پرسید: اگر برسیم به این نکته که این جمع بندی بد است هزینه آن برای کشور چیست ؟ .

به گزارش ایلنا به نقل از واحد مرکزی خبر، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت :  بعید می دانم که ارزیابی عموم متخصصین  این باشد که جمع بندی بد است ،  ممکن است بگویند  امتیازات به آن اندازه که می خواستیم نبود ، باید توجه کنیم که توافق بد ، توافقی است که حق هسته ای ما  رسمیت پیدا نکند ، توافق بد توافقی است که مانع از پیشرفت کشور در زمینه های مختلف از جمله هسته ای شود ، توافق بد توافقی است که باعث شود  تحریم ها باقی بمانند  در این صورت  می گوییم  که توافق بد است اما جمع بندی اینطور نیست که  به آن بگوییم بد است ، اطلاق لفظ توافق بد ، بی انصافی است  .

مجری پرسید: در این موقعیت حساس جناح های سیاسی و رسانه ها چه وظیفه ای دارند و چگونه باید عمل  کنند ؟.

ولایتی در پاسخ گفت : تا جایی بحث کنند که منافع ملی آسیب نبیند ،مصالح و غرض های سیاسی و جناحی و شخصی را به منافع ملی ترجیح ندهند همه ما  از جمله خود بنده باید بلوغ فکری و اجتماعی خود را در این برهه حساس نشان دهیم  اگر هم اختلاف سلیقه ای وجود دارد  برای حفظ منافع ملی در این زمان حساس کنار گذاشته شود و با هم متحد شوند .

مجری به عنوان آخرین سوال پرسید : بسیاری از مذاکره کنندگان  فعلی از شاگردان شما بودند  آیا  این شاگردان  توانستند که  نظر شما را که استاد آنها بوده اید تامین کنند ؟.

ولایتی  گفت : اینها دوستان ما هستند  موجودی ما در حوزه بین الملل همین دوستان  با 30 سال سابقه  کار بین المللی است  ، همانند افراد تیم مذاکره کننده که به این اندازه  به منافع  ملی ، اصول انقلاب ، نظم جاری و تبعیت از نظام و رهبری پایبند باشند و کارایی هم داشته باشند ، نداریم .

وی افزود: این دوستان از مراحل مختلفی در برهه های  گوناگون گذشته و تجربه های بین المللی را کسب کرده اند اما افراد دیگری هم بودند که در میانه  راه دوام نیاوردند . من باید بگویم از این دست افراد حتی قبل از انقلاب هم در امور بین الملل  بجز چند نفر نداشتیم .

کد خبر : ۲۹۱۹۳۴