خبرگزاری کار ایران

کری با سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره ایران گفت‌وگو می‌کند

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران، منطقه و جهان را در امنیت بیشتری قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌‌ای تلفنی با روزنامه عرب‌زبان «الشرق الاوسط» درخصوص میزان موفقیت‌آمیز بودن توافق هسته‌ای با ایران، گفت: «تا زمانی‌که این توافق اجرا شود و ایران اقدام‌های ضروری را برای پایبندی به آن اتخاذ کند، توافق مستحکم خواهد بود.»

کری با ابراز اطمینان از موافقت کنگره با توافق هسته‌ای با ایران، گفت: «توافق هسته‌ای، امنیت منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.»

وی تاکید کرد که در آینده نزدیک با سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در نشستی در قطر درباره آنچه جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه خوانده شده است، رایزنی می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که توافق هسته‌ای، ایران را در محدودیت‌های بیشتری قرار خواهد داد، تصریح کرد: «در آن توافق ضوابطی برای ایرانی‌ها در سطح غنی‌سازی مشخص و محدودیت‌هایی برای تعداد سانتریفوژها و ذخایر نظامی آنها تعریف شده است. این محدودیت‌ها و این نظام بازرسی، آنها را از دستیابی به بمب هسته‌ای باز می‌دارد.»

وی خاطرنشان کرد که مذکرات آمریکا و ایران تنها در چارچوب توافق هسته‌ای بوده است و برای تعامل با ایران در زمینه پرونده‌های منطقه‌ای، لازم است آمریکا با شرکای خود رایزنی کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی‌های کشورهای عربی از احتمال همکاری ایران با آمریکا در جنگ علیه داعش، گفت: «به دخالت نیروهای بیگانه در عراق اعتقادی نداریم، مگر این‌که دولت عراق خواستار چنین دخالتی باشد. این مساله به دولت عراق بر می‌گردد. اگر دولت عراق نمی‌خواهد این نیروها در این کشور باشند، می‌تواند به آنها بگوید. به عقیده من، دولت عراق این اجازه را به آنها داده است. مساله به ما مربوط نمی‌شود. ما این نیروها را دعوت نکردیم و با آنها همکاری نمی‌کنیم.»

جان کری همچنین درخصوص سفر آتی خود به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، گفت: «برای سران کشورهای خلیج‌فارس این توافق را به صورت کلی تشریخ خواهیم کرد تا به این موضوع پی ببرند که چرا این توافق امنیت آنها را تقویت می‌کند و تهدیدی برای آنها محسوب نمی‌شود. پیام ما نه تنها ارائه جزئیات، بلکه ترسیم راهبردی درباره نحوه فعالیت‌های مشترک برای مقابله با فعالیت‌های غیرمشروع است؛ خواه ایران این فعالیت‌ها را انجام دهد یا طرف دیگر. ما با کشورهای خلیج‌فارس برای دفاع و امنیت مشترک کشورهای منطقه همکاری می‌کنیم.»

 

کد خبر : ۲۹۲۰۷۴