خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در دیدار نماینده ویژه چین در امور یمن:

حمله به یمن موجب افزایش فعالیت القاعده و داعش شده است

تیان تشی، نماینده ویژه چین در امور یمن و هیات همراه امروز با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران ملاقات و درباره تحولات منطقه به‌ویژه یمن مذاکره کرد.

به گزارش ایلنا، امیرعبداللهیان در این دیدار با انتقاد از تداوم حملات نظامی عربستان علیه یمن و کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع این کشور به‌ویژه زنان و کودکان، افزود: با گذشت بیش از 110 روز از آغاز حملات نظامی، تنها نتیجه این بمباران‌های کور، رشد افراط‌گرایی و افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش در یمن بوده است.

او با ابراز تأسف از این که حمایت‌های مالی و سیاسی برخی طرف‌ها از گروه‌های افراطی و تندرو در سال‌های اخیر منجر به پیچیده‌تر شدن شرایط و گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده است، بر ضرورت مقابله جامعه بین‌المللی از طریق یک اقدام جمعی با این روند تأکید کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به این که حل مسائل مهم و حساس منطقه تنها از طریق گفت‌وگوی صریح و جدی میان کشورهای منطقه امکان‌پذیر است، افزود: ایران چه قبل از توافق هسته‌ای و چه بعد از توافق هسته‌ای برای گفت‌وگو و تعامل سازنده با کشورهای منطقه و همسایه آماده بوده است و معتقد است راه‌حل مساله یمن صرفاً سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران در این راستا طرح چهار ماده‌ای مبتنی بر آتش‌بس فوری، ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه، از سرگیری گفت‌وگوهای ملی و تشکیل دولت فراگیر ملی را برای برون رفت از شرایط فعلی این کشور ارائه کرد.

امیرعبداللهیان با تأکید بر جایگاه مثبت تمدنی، تاریخی و فرهنگی چین در افکار عمومی منطقه و مواضع منصفانه و معقول این کشور در قبال تحولات افغانستان، عراق و سوریه، افزود انتظار این است که پکن مواضع مشابهی در تحولات یمن اتخاذ کند.

نماینده ویژه چین در امور یمن نیز ضمن استقبال از تداوم رایزنی‌های منطقه‌یی کشورش با تهران، گفت ایران و چین در بسیاری از مسائل خاورمیانه دیدگاه‌ها و مواضع مشترکی دارند و در مورد یمن معتقدند که باید آتش‌بس فوری در این کشور برقرار شود و مسائل این کشور از مسیر سیاسی حل و فصل شود.

تیان تشی با اشاره به نقش برجسته ایران در ثبات و حفظ امنیت منطقه و تأکید بر افزایش رایزنی‌های چندجانبه و بین‌المللی به‌منظور حفظ استقلال و تمامیت ارضی یمن و پرهیز از هرگونه دخالت خارجی در این کشور، اظهار امیدواری کرد که همه گروه‌های یمنی از طریق گفت‌وگو به یک راه‌حل قابل قبول و واقع‌بینانه برای خروج از بحران دست یابند.

کد خبر : ۲۹۲۱۰۱