خبرگزاری کار ایران

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

موارد توافق ایران و آژانس محرمانه بوده و جزیی از برجام نیست

نماینده ایران در آژانس با بیان این که توافق ایران با آژانس شامل 2 ترتیبات حاوی موضوعات فنی است و کاملا محرمانه تلقی می‌شوند، تاکید کرد که این توافق جزیی از "برجام" نیست.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی با توجه به مطرح شدن بحث ضمائم محرمانه توافق ایران با آژانس گفت: توافقی که ایران با آژانس برای حل تمام مسائل گذشته در یک بازه زمانی محدود و مشخص تحت عنوان نقشه راه امضا کرده‌اند به دو ترتیبات جداگانه بین ایران و آژانس اشاره دارد. این دو ترتیبات که حاوی موضوعات فنی هستند کاملا محرمانه تلقی می‌شوند. داشتن چنین ترتیباتی محرمانه‌ای بین یک کشور عضو و آژانس موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورهای عضو با آژانس چنین ترتیباتی امضا کرده‌اند؛ همانند ترتیبات فرعی موافقت‌نامه‌های پادمان یا رهیافت‌های پادمانی برای تاسیسات هسته‌ای خاص که محرمانه هستند و تاکنون آژانس متن آن‌ها را به هیچ کشور عضو دیگری نشان نداده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: مثلا رهیافت پادمانی راکتور آب سنگین اراک یا رهیافت پادمانی تاسیسات نطنز محرمانه است و هیچ کشور عضوی به آن دسترسی ندارد.

نجفی خاطرنشان کرد: همان‌طور که مشخص است این ترتیبات فنی بین ایران و آژانس است و جزیی از برجام نیست که بین ایران و 1+5 نهایی شده باشد. بنابر این اطلاق "ضمیمه محرمانه برجام" به آن‌ها غلط است. در هیچ کجای برجام هم به این ضمیمه‌ها اشاره نشده است. در متن برجام و ضمائم آن تنها در چند بند به نقشه راه و برخی از بندهای آن اشاره شده است.

نماینده ایران تاکید کرد که افشای این ترتیبات محرمانه توسط هر طرفی که صورت گیرد به‌شدت بر اجرای آن تاثیر منفی خواهد گذاشت و لذا آژانس باید مراقب باشد که مفاد این ترتیبات همانند سایر ترتیبات محرمانه با کشورهای عضو محرمانه باقی بماند.

کد خبر : ۲۹۲۴۰۰