خبرگزاری کار ایران

مهمان‌پرست خبر داد

تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان در آینده نزدیک

سفیر ایران در لهستان با تاکید بر اینکه این کشور می تواند جزو شرکای اصلی ایران در آینده باشد، گفت: اولین گام در این موضوع می تواند افزایش حجم روابط تا سقف یک میلیارد یورو باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از سفارت ایران در ورشو، رامین مهمان‌پرست سفیر کشورمان در لهستان به همراه پیخوچنسکی معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد لهستان در کنفرانس مطبوعاتی که در محل وزارت اقتصاد لهستان برگزار شد، به سوالات خبرنگاران در خصوص روابط اقتصادی ایران و لهستان پس از لغو تحریم‌ها پاسخ داد.

در ابتدای این نشست خبری پیخوچنسکی معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد لهستان که امور صنعت، معدن، تجارت، نیروگاه و انرژی را بر عهده دارد، در اظهاراتی توافق وین را یک توافق خوب برای جهان و کل منطقه دانست و از آن به عنوان یک قدم مثبت برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران و لهستان نام برد.

وی اظهار داشت: در همین راستا قصد داریم تا با یک هیات مهم اقتصادی که متشکل از تجار و صاحبان شرکت‌های معتبر خصوصی و همچنین گروه بزرگی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف است در نخستین روزهای پاییز امسال به ایران سفر کرده تا از جذابیت‌های سرمایه گذاری در ایران از نزدیک دیدن کنیم.

وی همچنین شرکت در نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی در ایران از جمله صنایع مخابرات، محصولات کشاورزی و تاسیسات آب و فاضلاب را برای شرکت‌های لهستانی مهم دانست.

پیخوچنسکی خواستار حضور فعال شرکت‌های لهستانی در بازار ایران شد.  

در این کنفرانس رامین مهمان‌پرست سفیر کشورمان در لهستان نیز با اشاره به توافق وین و تائید قدرت‌های جهانی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و لغو تحریم‌های ناعادلانه در آینده نزدیک، فرصت پیش آمده را برای شرکت‌های لهستانی فرصتی بسیار مناسب دانست که در صورت استفاده بهینه از آن تحول در روابط اقتصادی دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

سفیر کشورمان در لهستان زمینه‌های همکاری با ایران را بسیار گسترده خواند و به نمونه‌هایی از آن همچون همکاری در زمینه پروژه‌های نفت و گاز، معادن، ماشین‌آلات و فرآورده‌های کشاورزی و دامپروری، محصولات کشاورزی، صنایع پتروشیمی، صنایع خودروسازی و تولید قطعات یدکی، واگن و لوکو‌موتیوسازی و تجهیرات پزشکی و دارو اشاره کرد.

مهمان‌پرست با تاکید بر بازار 80 میلیونی، ایران را با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشور منطقه نامید و این شرایط را از مهمترین عوامل ورود شرکت‌های بزرگ خارجی به ایران  برشمرد.

به گفته سفیر ایران، لهستان می‌تواند جزو شرکای اصلی ایران در آینده باشد و اولین گام می‌تواند افزایش حجم روابط تا سقف یک میلیارد یورو باشد.

مهمان‌پرست، سفر معاون نخست‌وزیر لهستان به ایران و امضای توافقنامه همکاری‌های جامع  اقتصادی بین دو کشور، همکاری‌های بانکی، راه‌اندازی خط مستقیم هوایی و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی را در توسعه روابط اقتصادی دو کشور بسیار مهم دانست.

وی همچنین اظهار داشت: سفارت کشورمان در لهستان آماده است تا جهت برگزاری سمینار‌های اقتصادی با حضور کارشناسان ارشد اقتصادی دو کشور با دولت لهستان همکاری کند.

سفیر کشورمان در لهستان همچنین از راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان در آینده نزدیک خبر داد و آن را در برقراری ارتباط مستقیم بین تجار دو کشور گامی اساسی برشمرد.

در ادامه خبرنگاران رسانه‌های مختلف لهستان به طرح سوالات خود پرداختند.

 خبرگزاری دولتی لهستان در سوالی خواستار توضیح در خصوص چگونگی حمل و نقل کالاهای لهستانی به ایران و بالعکس از ایران به لهستان، با توجه به بحران ایجاد شده در شرق اوکراین شد که پیخوچنسکی در پاسخ حمل و نقل دریایی و همچنین حمل و نقل ریلی در راستای پروژه جاده ابریشم را بسیار مناسب دانست و استفاده از مسیرهای جایگزین همچون گرجستان و ارمنستان و همچنین استفاده از مسیر ترکیه را ممکن دانست.

مهمان‌پرست نیز با اشاره به قرار گرفتن ایران در مهمترین بخش کریدور شرق به غرب و نیز کریدور شمال به جنوب،  استفاده از مسیرهای ریلی را به عنوان یک مزیت برشمرد.

وی همچنین اتصال خط آهن ایران از طریق ترکمنستان و قزاقستان به چین از یک طرف و اتصال آن به ترکیه و نیز آذربایجان در آینده را در جابجایی کالا بین دو کشور مهم دانست.

خبرنگاری از وزیر اقتصاد لهستان در خصوص حمایت دولت از شرکت‌هایی که در آینده با ایران همکاری خواهند کرد سوال کرد که وزیر لهستانی پاسخ داد: همکاری لهستان با ایران تاکنون به این حد جدی نبوده است. لهستان بازار  11 کشور را به عنوان بازار هدف نشانه گرفته است. یکی دو سال است پیشرفت‌های خوبی برای همکاری با ایران حاصل شده است. بدنبال آن هستیم که همچون آلمان حجم روابطمان را با ایران افزایش دهیم. البته ظرفیت‌های ما همچون آلمان نیست ولیکن کیفیت تولیدات و خدمات لهستان می‌تواند برای ایران جذاب باشد مضاف بر اینکه به لحاظ قیمت رقابتی‌تر است.

وی اضافه کرد: به لحاظ کیفیت تکنولوژی لهستان با برخی از کشورهای بزرگ اروپایی برابری می‌کند.

خبرنگاری از رادیو دولتی لهستان در خصوص همکاری‌های نفتی با ایران از وزیر سوال کرد وی اظهار داشت: تحولات اخیر موجب شده تا لهستان بدنبال همکاری‌های نفتی با ایران باشد. ما در لهستان در زمینه اکتشاف و استخراج نفت و گاز ماشین الات خوبی داریم و در این زمینه داری تکنولوژی پیشرفته‌ای هستیم که می‌تواند برای ایران مفید باشد. ما می‌توانیم این ماشین‌آلات را در اختیار ایران قرار دهیم.

وی افزود: ظرف 10 الی 15 سال آینده کشور ایران یکی از مهمترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان خواهد بود. با برداشته شدن تحریم‌ها بازار نفت ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد و زمینه همکاری با طرف‌های ایرانی بیشتر خواهد شد.

خبرنگاری اینگونه سوال کرد که آیا همکاری با ایران موجب خواهد شد تا لهستان سرمایه گذاری  خود را با برخی شرکای مهم کاهش داده و به سمت ایران روانه سازد؟ که پیخوچنسکی اظهار داشت: شرایطی ایجاد شده که نمی‌توان به سادگی از بازار بزرگی همچون ایران در منطقه چشم پوشی کرد. در حال حاضر بازار ایران نه تنها برای لهستان بلکه برای بسیاری از کشورها جذابیت پیدا کرده است. همکاری با ایران در حال حاضر منفعت بیشتری برای لهستان به همراه خواهد داشت. بازرگانان و تجار لهستانی باید از این فرصت نهایت استفاده را برده و در یک رقابت سالم با دیگر شرکای اروپایی برای بدست آوردن بازار ایران تلاش کنند.

مهمان‌پرست سفیر کشورمان در لهستان  نیز با اشاره به روابط خوب و تاریخی و سیاسی دو کشور طی 540 سال گذشته و عدم وجود نقطه تاریک در این روابط، از آن به عنوان فرصتی مناسب در راستای گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور نام برد.

لازم به ذکر است معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد لهستان برنامه‌ای تحت عنوان « بسوی ایران»  طراحی کرده و ضمن اعلام آمادگی جهت سفر به ایران به همراه هیات بزرگ اقتصادی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی دو کشور، نشست مشترک تجار ایرانی و لهستانی و نیز سمینار های اقتصادی با حضور متخصصان و کارشناسان ارشد اقتصادی دو کشور را طراحی کرده است.

کد خبر : ۲۹۲۴۰۱