خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری؛

مواضع افراطی مقابل اصلاح‌طلبان٬ صدای مجلس نیست/ آغاز رقابت انتخاباتی اصولگرایان در شهرستان‌ها

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اینکه بگوییم اصلاح‌طلبان خط قرمز نظام هستند٬ ظلمی بزرگ و نابخشودنی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدرضا باهنر در حاشیه نشست خبری شورای مرکزی جامعه مهندسین با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد یاد و خاطره شهدای این عملیات را گرامیداشت و گفت: عملیات مرصاد اوج یک حرکت غیرسازمانی و مردمی بود و در حالی که دشمن به زعم خود می‌خواست ظرف دو الی سه روز  خود را به یاری منافقان خودفروخته به تهران برساند مردم ایران به پشتوانه رهبری نظام در برابر آنها ایستادند و امروز که 25 سال از آن روز گذشته ماهیت پلید منافقین بر همگان آشکار شده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اظهارنظر اخیر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس طیف‌های متفاوت و متنوعی داریم که در زمان مذاکرات هم شاهد این گوناگونی سلایق بودیم٬ اما این افراط و تفریط‌ها و اینگونه مواضع٬ به هیچ عنوان صدای مجلس نیست.

باهنر با اشاره به اظهار نظر کریمی قدوسی که اصلاح‌طلبان را خط قرمز شورای نگهبان خوانده بود٬ یادآور شد:  اصلاح‌طلبان شاید برای یک حزب خط قرمز باشند٬ اما اینکه بگوییم برای کل نظام خط قرمزند٬ به هیچ وجه درست نیست. اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور فعالند و باید هم فعال باشند.

وی افزود: البته ما دو خط قرمز مهم دیگر داریم که یکی حوادث سال 88 است و دیگری بحث انحراف؛ ولی اینکه کسی بخواهد همه اصلاح‌طلبان را خط قرمز بخواند٬ ظلم بزرگی به آنهاست.

باهنر در ادامه تصریح کرد: ما در میان اصلاح‌طلبان نیروهایی داریم که در برابر حوادث سال 88 مواضعی دارند که شاید ما آن مواضع را قبول نداشته باشیم و این کاملا طبیعی است.

باهنر خاطرنشان کرد: در جریان مجلس هشتم نیز بارها تاکید کرده بودم که ما در مجلس اصلاح‌طلبان بسیاری داریم٬ اما فتنه‌گر نداریم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: تحقیق و تفحص درباره بنیاد شهید به خوبی توسط نمایندگان در حال پیگیری است و همه تلاش ما در مجلس این است که خدایی ناکرده در جریان این بررسی‌ها به کسی ظلمی نشود.

وی افزود: باید دقت کنیم در بحث تحقیق‌و‌تفحص خدایی ناکرده از واژگانی استفاده نکنیم که آدم‌های پاک‌دست مورد اتهام قرار بگیرند.

باهنر در پاسخ به این سوال که چرا این تحقیق‌و‌تفحص تا به این میزان به طول انجامیده و به یک بحث پیچیده تبدیل شده٬ اعلام کرد: بحث تحقیق‌و‌تفحص روال منطقی خود را طی می‌کند و با توجه به گستردگی موضوع و دقت نمایندگان در این خصوص تا به اینجا ادامه پیدا کرده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا حضور زریبافان و دیدارهای وی با اعضای هیات رییسه٬ باعث این تاخیر شده یا خیر٬ تصریح کرد: گفت‌و‌گوها و تعاملات آقای زریبافان با اعضای کمیسیون  تحقیق و تفحص، بنیاد شهید طبیعی است و مهم خروجی این جلسات است. اینکه گزارش نهایی مجلس گزارشی عالمانه، واقع‌گرایانه و عادلانه باشد و خدایی نکرده دوغ و دوشاب را با هم محکوم نکنیم.

باهنر با اشاره به اینکه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران٬ فرصتی طلایی است٬ یادآور شد: تمام مسئولان نظام یا با واسطه یا بی‌واسطه توسط مردم انتخاب می‌شوند. از چند سال پیش بنا بر مصوبه مجلس که به تایید رهبری نیز رسیده٬ قرار بر این شد که انتخابات‌های چهار‌گانه و اصلی به صورت دو تا دو تا با هم برگزار شود.

وی افزود: ما انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر را در سال 92 برگزار کردیم و در پایان سال نیز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را نیز همزمان برگزار خواهیم کرد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه مهمترین شرط حضور در انتخابات پذیرفتن شرایط قانونی حاکم بر آن انتخابات است٬ اعلام کرد: ما همواره از اصلاح‌طلبان خواسته‌ایم در انتخابات حضوری قدرتمند داشته باشند. در مورد انتخابات مجلس خبرگان هم باید بگویم که این انتخابات٬ ویژگی‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد.

باهنر اضافه کرد: بحث ما در انتخابات مجلس خبرگان این است که نباید اجازه دهیم که مسائل سیاسی در این انتخابات دخیل شوند و اگر قرار بر این باشد که انتخابات خبرگان سیاسی شود٬ ممکن است عده‌ای خواب آشفته‌ای برای آن ببینند.

وی افزود: البته خیالمان از این انتخابات هم راحت است٬ اما با نظارت دقیق شورای نگهبان باید تلاش کنیم از سیاسی شدن این انتخابات ممانعت به عمل آید٬ تا جامعه دوقطبی نشود.

وی همچنین با اشاره به موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری  با درایت بر این نکته تاکید کردند که مذاکرات و بحث توافق هسته‌ای٬  نباید به نقطه افترا در کشور تبدیل شود.

باهنر با اشاره به اختلاف‌هایی که برای نمونه در آمریکا میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر توافق هسته‌ای وجود دارد٬ عنوان کرد: بعضی معتقدند این اختلاف‌ها جنگ زرگری است٬ اما به نظر می‌رسد بحث‌هایی وجود داشته باشد. ما به هر تفسیر نباید اجازه بدهیم مسئله هسته‌ای موجب اضطراب در کشور شود و مجلس در یک‌سو و دولت در سوی دیگری قرار بگیرد و همچنین نباید اجازه بدهیم بحث‌های مربوط به توافق در موضوع انتخابات پیش‌ رو  تاثیرگذار باشد.

وی افزود: جمع‌بندی‌ها بر این است که اعضای کمیسیون ویژه رسیدگی به توافق ترکیبی از همه جریان‌های سیاسی درون مجلس باشند و ان‌شاءالله به یک جمع‌بندی کامل و جامع برسیم.

باهنر در پاسخ به سوال دیگری  در خصوص وضعیت جبهه پایداری و نسبت آن به اصولگرایی گفت: تلاش ما بر این است که همه اصولگرایان را به ائتلاف واحد و جامع وارد کنیم٬ البته آن‌چنان که حضرت آیت‌الله مهدوی کنی نیز بارها اعلام می‌کردند٬ منظور ما از ائتلاف، وحدت فلسفی نیست٬ بلکه منظور ما مشارکت و تلاش برای رسیدن به نقطه مشترک است. البته تلاش ما این است که به وحدت صددرصدی میان اصولگرایان دست پیدا کنیم٬ اما امکان دارد که اینگونه نشود.

وی افزود: نکته مهم در بحث ائتلاف اصولگرایان این است که همه باید بر روی نقاط مشترک کار کنند و نه بر روی نقاط اضطراب.

باهنر همچنین با اشاره به احتمال حضور احمدی‌نژاد و اطرافیان وی در انتخابات اعلام کرد: طیف نزدیکان آقای احمدی‌نژاد با وجود‌ آنکه زمانی در یک صف قرار داشتند٬ امروز در دسته‌ها و طیف‌های گوناگون کار می‌کنند.

وی تشریح کرد: در میان اطرافیان رئیس‌جمهور پیشین عده‌ای تا پایان دولت نهم در کنار ایشان بودند و پس از آن جدا شدند، عده‌ای حتی تا انتهای کار دولت دهم نیز با ایشان همکاری کردند٬ اما امروز به صورت مستقل عمل می‌کنند.  برخی از فعالان، احمدی نژاد را تنها٬ بدون مشایی می‌پذیرند و گروهی نیز  حتی با مشایی نیز در کنار ایشان خواهند بود.

باهنر اضافه کرد: در مورد شخص آقای احمدی‌نژاد هم  طبیعی است که ایشان باید خودشان توضیح بدهند. البته تا آنجا که بنده در جریان هستم ایشان و اطرافیان کنونیشان هم‌اکنون نیز  اقداماتی انجام می‌دهند. ما نیز با برخی از جریان‌های چهارگانه همکاری داشته و خواهیم داشت. البته ما به عنوان اصولگرا بر مسئله انحراف حساسیت داریم و آن را خط قرمز می‌دانیم

وی درباره شورای همگرایی اصولگرایان توضیح داد: البته ما بر روی عنوان این شورا تاکیدی نداریم٬ اما مجموعه تلاش‌هایی که در این خصوص انجام می‌دهیم٬ زیر نظر جامعه روحانیت مبارز است.

باهنر ادامه داد: جامعه روحانیت مبارز با طیف‌های مختلف اصولگرایان وارد مذاکره شده٬ البته هنوز مخالفت‌هایی وجود دارد که امیدواریم به زودی  به یک همکاری کامل دست بیابیم. بماند که این مشکلات تنها در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد و تلاش‌ها و رقابت‌های انتخاباتی اصولگرایان در شهرها و شهرستان‌های کوچک‌تر از چندی پیش آغاز شده است.

باهنر درباره احتمال همکاری با آقای ناطق نوری نیز اعلام کرد: با وجود آنکه دوستان اصلاح‌طلب اصرار دارند که ایشان را نزدیک به خود معرفی کنند و تلاش می‌‌کنند این جمله را از زبان بنده بیرون بکشند که آقای ناطق نوری اصلاح طلب‌اند، بنده به هیچ عنوان به این مسئله اعتقاد ندارم.

وی افزود: بنا به اطلاع ما آقای ناطق نوری اعلام کرده‌اند که قصد حضور در انتخابات و دیگر فعالیت‌های سیاسی را ندارند٬ و بنده نیز با توجه به مسائلی که در پشت پرده باخبرم معتقدم که فلز ایشان اصولگرایی است.

باهنر با اشاره به بحث توافق توسط مجلس و لزوم تصویب  آن از سوی شورای  عالی امنیت ملی اعلام کرد: اگر این شورا به مساله ورود نکند٬ بنا بر قانون نمایندگان مجلس حتما باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند٬ اما در صورتی که شورای عالی امنیت ملی  نظرش را درباره توافق  اعلام کرد و این نظر به تایید رهبری نیز رسید٬ دخالت مجلس لزومی ندارد.

وی با اشاره به برداشتن تحریم‌ها تصریح کرد: برداشته‌ شدن تحریم‌های اقتصادی به معنای الزام انجام معاملات با کشورهای خارجی نیست و مسئله این است که زمانی پنج کشور قطعنامه‌هایی ظالمانه علیه ایران به تصویب رساندند که بنا بر آن٬ نه خودشان و نه هیچ کشور دیگری٬ حق همکاری اقتصادی  با ایران را نداشته باشند و اکنون با برداشته‌ شدن این قطعنامه‌ها٬ هم آن 5 کشور و هم دیگر کشورهای جهان٬ به برقراری همکاری ‌های اقتصادی ایران آزادند. البته امکان دارد یکی از آن 5 کشور یا حتی همه آنها علاقه‌ای به همکاری با ایران نداشته باشند که این موضوع طبیعی است، بماند که امروز شاهدیم هر 5 کشور وارد رقابت سنگینی برای همکاری با ایران شده‌اند و البته ما نیز برای انجام معاملات اقتصادی با آنها شرایط خودمان را داریم.

باهنر در پایان با اشاره به میزان پولی که قرار است در طی توافق آزاد شود٬ یادآور شد: البته ما اعداد مختلفی شنیده‌ایم  و بعضی این انتقاد را مطرح کرده‌اند که چرا  عدد دقیقی اعلام نمی‌شود٬ اما واقعیت این است که هر کدام از دستگاه‌هایی‌ که درباره میزان این پول اظهار نظر کرده‌اند٬ از زاویه دید خود و بنا به محاسبات خودشان اظهار نظر کرده‌اند.

به هر تفسیر مبلغ نهایی این پول همان حدود 30 میلیارد دلار است و مسئله مهمتر آن است که باید مراقب باشیم این پول‌ها صرف ورود کالاهای مصرفی به کشور نشود و برای زیرساخت‌ها و اشتغال زایی در کشور هزینه شود.

کد خبر : ۲۹۳۰۶۱