خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

سویفت تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: سویفت تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست، بلکه شرکت خصوصی است که کار تبادل ایمن بانکی را انجام می‌دهد

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی تصریح کرد: بی‌طرف ماندن در موضوع ملی آسان نیست٬ اما صداوسیما انعکاس نظرهای موافق و مخالف را به‌درستی انجام داد.  در جامعه‌ای که در آن چندصدایی هست، انتظارات مختلفی از صداوسیما وجود دارد و هر طرف ادعا می کند که بی‌طرفی رعایت نشده اما به نظر من صداوسیما در مجموع عملکرد بسیار خوبی داشته است. 

در بعضی برنامه‌های صداوسیما جانب انصاف رعایت نشد
 
عراقچی با بیان اینکه ممکن است در برخی موارد و بعضی برنامه‌ها مقداری جانب انصاف رعایت نشده باشد، افزود: صداوسیما در مجموع نقش خود را به خوبی ایفا کرده و روشنگری خوبی را  درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات و ابعاد مختلف آن در جامعه انجام داده است. 
 
معاون وزیر امور خارجه درباره عملکرد رسانه ملی در مقایسه با رسانه‌های جهان گفت: رسانه‌های جهان هر کدام با اغراض خاصی بحث هسته ای کشورمان را دنبال می‌کنند و طبیعتا صداوسیما در مقابل این هجمه رسانه‌ای وظیفه مشکلی داشته است. 
 
عراقچی با اشاره به اینکه همه رسانه‌های غربی و آمریکایی سعی می‌کنند تا حقایق را به‌طور دیگری جلوه دهند و به تعبیر مقام معظم رهبری رجزخوانی‌های دولت امریکا را پوشش گسترده دهند، افزود: بدیهی است که نقش صداوسیما در بیان حقایق و انعکاس آن به مردم در برابر این رجزخوانی‌ها مهم است. 

 عراقچی جلسه‌ای سه ساعته با معاون و مدیران خبر صداوسیما را مفید و بسیار خوب دانست و گفت: دیپلماسی و رسانه دو بازوی مهم و مکمل در پیشبرد اهداف ملی کشورند و در این جلسه همفکری خوبی میان این دو صورت گرفت.

  سوئیفت تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست
 
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت برداشته شدن تحریم سویفت نیز گفت: تکلیف این موضوع به طور کامل در جمع بندی مذاکرات هسته ای روشن شده است. سوئیفت تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست، بلکه شرکت خصوصی است که کار تبادل ایمن بانکی را انجام می دهد٬ اما کسانی که نامشان در فهرست تحریم شورای امنیت یا اروپا و امریکا بوده است، از خدمات سویفت محروم شدند.
 
عراقچی که با صداوسیما گفت‌و‌گو می‌کرد٬ خاطرنشا کرد: خروج اسامی این افراد از فهرست تحریم و ارائه خدمات سویفت در دو مرحله انجام می‌شود و در نوبت نخست 800 نهاد، ارگان و فرد ایرانی طبق برنامه اجرای توافق و در روز اجرا از این فهرست خارج خواهند شد. تعدادی معدودی از افراد که در فهرست‌های تحریم باقی می‌مانند از دریافت خدمات سوئیفت محروم می شوند که امر فوق العاده‌ای نیست.

کد خبر : ۲۹۳۱۶۵