خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گوی کوثری و سلیمی مطرح شد:

نگاه همه‌جانبه به منافع ملی به دور از نگاه‌های سیاسی

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یک استاد دانشگاه با انجام گفت‌و‌گویی در خصوص ابعاد سیاسی توافق هسته‌ای به بیان نظرات خویش پرداختند.

به گزارش ایلنا٬ صادق سلیمی در این گفت و گو که در برنامه رادیویی رویداد انجام شد، اظهار داشت: آنچه که ما باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان شهروند ایرانی باید یادآوری کنیم، ابتکار عملی است که مجلس باید به دست بگیرد. مجلس باید از هر دو بعد سیاسی، حقوقی و فنی با رویکرد به مصالح انقلاب به توافقنامه نگاه کنند.

کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بررسی توافقنامه در مجلس گفت: هفته گذشته آقایان ظریف و صالحی اعضای تیم مذاکره کننده گزارشی را ارائه دادند و یک متن ترجمه شده را قرار بود تکثیر کنند و در اختیار نمایندگان بگذارند که چنین نشده است.

وی افزود: این متن رسمی نبوده و گفته شده امروز این متن را ارسال کرده اند. نمایندگان بر متونی که در سایت‌ها ارسال شده و همچنین متن انگلیسی توافق مطالعاتی داشته‌اند و در خصوص برجام سوالاتی مطرح کرده‌اند و بررسی این موضوع حتی خارج از کمیسیون در حال پیگیری است و ان‌شاءلله ابهامات را رفع کنیم و در نهایت جمع‌بندی صورت بگیرد و به هیئت رئیسه تحویل داده شود.

صادق سلیمی با بیان اینکه سند ترجمه شده در اختیار نخبگان و مراکز پژوهشی و منتقدان قرار نگرفته، اظهار داشت:  آنچه تا بحال به بیرون درز کرده، کلیاتی بوده که در رسانه‌ها منتشر شده است و هر کسی با رویکرد سیاسی خودش به توافقنامه نگاه می کند.

وی تصریح رد: آنچه که ما باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان شهروند ایرانی باید یادآوری کنیم، ابتکار عملی است که مجلس باید به دست بگیرد. مجلس باید از هر دو بعد سیاسی، حقوقی و فنی با رویکرد به مصالح انقلاب به توافقنامه نگاه کنند.

وی با بیان اینکه نباید به گونه‌ای با توافقنامه برخورد کرد که ادامه مسیر انقلاب تهی شود، گفت: آنچه که اتفاق افتاده، درست است که در بعد هسته‌ای است ولی آثار سیاسی مثبت و منفی را می‌تواند داشته باشد و بر بخش‌های مختلف تاثیر بگذارد و نباید این موضوع که ما همیشه ملجا کشورهای آزادی طلب و استقلال طلب بوده‌ایم مورد خدشه قرار بگیرد. اگر کسی بخواهد به سبب این توافق به خودش اجازه سرک کشیدن به مراکز نظامی دهد، روح استقلال‌طلبی ایران دچار خدشه خواهد شد.

صادق سلیمی با تاکید بر نگاه همه‌جانبه به منافع ملی به دور از نگاه های سیاسی، بیان داشت: در آمریکا هم وقتی پای منافع ملی پیش می‌آید، دیگر فرقی نمی‌کند که جمهوری‌خواه باشد یا دموکرات. در ایران نیز با وجود آنکه گفته می شود این توافق یک گام به عقب و دو گام به جلو است، ولی حقیقت این است این توافق دارای نکاتی است که مجلس باید با ریزبینی به آن توجه کند.

 

توضیح:
این خبر به جای نام «صادق سلیمی» که در مناظره حضور داشته، به اشتباه به نام «دکتر حسین سلیمی» توسط روابط عمومی رادیو گفت و گو به خبرگزاری کار ایران -ایلنا- ارسال شده بود که ضمن تصحیح، از  «دکتر حسین سلیمی» پوزش می خواهیم.

کد خبر : ۲۹۳۵۱۵