خبرگزاری کار ایران

صالحی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

برجام فرصت‌های جدید در حوزه فناوری هسته‌ای ایجاد می کند/ساخت 4 نیروگاه هسته‌ای در کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توافق هسته ای وین گفت: ما در مسئله توافق و موضوع برجام به نقطه ای رسیده ایم که اگر مسائل فنی آنگونه که نوشته شده، پیش برود نه تنها چیزی را در حوزه هسته ای از دست نمی دهیم بلکه فرصت های جدیدی برای توسعه و فناوری این حوزه و همکاری های بین المللی ایجاد می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز (سه شنبه 6 مرداد) با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و معاونانش با هدف بررسی فنی متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برگزار شد.

در این نشست 4 ساعته سبحانینیا، جوکار، فتحالله حسینی، کریمی قدوسی، آقامحمدی، باقر حسینی، اسماعیلی، کوثری، شفیعی، نعمتی، منصوری آرانی، کامران، سوری، کارخانه، محسنی ثانی، موسوی نژاد، حقیقت پور، قاسم جعفری، بخشایش، ابراهیم رضایی، آصفری سوالاتی را پیرامون مباحث مربوط به متن برجام به ویژه موضوعاتی همچون نحوه رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هستهای شرایط و قابلیت سایت فردو بعد از انجام توافق، توافق محرمانه ایران و آژانس، نحوه و میزان محدودیتها و تحریمها در برجام، نبود جزئیات مربوط به رفع تحریم ها و ضمانت در متن توافق مطرح کردند.

همچنین نحوه ساخت نیروگاههای جدید در کشور و لزوم ضمانتاجرایی، امکان برخورد سلیقهای غرب با توافق هستهای، عملکرد سلیقهای آژانس در موضوع فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران، نحوه توسعه و کارهای تحقیقاتی در حوزه غنی سازی، میزان غنی سازی در کشورهای اروپایی، شرایط و ملزومات توجه به تولیدات بومی در حوزه صنعت هستهای، برنامهریزی کشور برای جلوگیری از جاسوسی بازرسان از مراکز، دغدغه مطروحه درباره عدم دسترسی آمریکا به اطلاعات محرمانه آژانس، آخرین وضعیت توافق در حوزه بازدید از سایت پارچین و گفت و گو با دانشمندان هسته ای، موضوع برگشت پذیری تحریم ها در برجام ، محدودیت کشور در موضوع موشکی و تسلیحاتی، نظارت گسترده آژانس بر مراکز هسته ای و نقاط کشور بخشی دیگر از سوالات نمایندگان از رئیس سازمان انرژی اتمی بود.

حضورم در ترکییب تیم مذاکره کننده هستهای به توصیه رئیس مجلس بود

صالحی در این نشست با اشاره به حضورش در ترکیب تیم مذاکره کننده هستهای گفت: در اواخر بهمن سال گذشته که مذاکرات با بن بستهای فنی روبرو شده بود، دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسهای به من توصیه کرد که در ترکیب تیم مذاکره کننده قرار بگیرم.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هستهای است گفت: قطعا در بحث توسعه صنعت هستهای باید ابعاد تجاری و موضوع هزینه فایده مورد توجه قرار گیرد از این رو اگر میخواهیم به سمت فناوری هستهای در قالب صنعتی و تجاری برویم نخست باید تمام مقدمات آن دیده شود.

صالحی در رابطه با برنامه ریزی کشور در حوزه صنعت هستهای گفت: فعالیت ایران در این حوزه و تلاش برای خودکفایی در چند سال اخیر به این علت بود که جمهوری اسلامی در آینده نیازمند به دیگران نباشد از این رو در آن دوران مقدمات چرخه سوخت را فراهم کردیم و در شرایط کنونی تمام محورهای فناوری را به دست آوردهایم و تمام سرمایه گذاریها به بار نشست.

4 قرارداد ایران با روسیه و چین برای ساخت نیروگاه در کشور

وی با اشاره به برنامهریزی ایران برای ساخت نیروگاههای جدید هستهای گفت: تا کنون دو قرارداد با طرف روسی برای ساخت نیروگاه بسته شده و در آینده نیز دو قرارداد با طرف چینی منعقد می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تأثیرگذاری فعالیتهای هستهای و مذاکرات بر کشور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در این رابطه میفرمایند که فعالیتها و نتایج این حوزه مربوط به کل نظام بوده و دولتها می روند و میآیند از این رو اگر تصمیم سرنوشت سازی اتخاذ میشود باید به گونهای باشد که مجموعه نظام درگیر آن باشند.

صالحی در تشریح فعالیتها و دستاوردهای کشور در ساخت و توسعه سانتریفیوژها گفت: از سال 69 که ما اولین سانتریفیوژ را وارد کشور کردیم و تا کنون دانشمندان کشورمان توانستهاند روی فناوری سانتریفیوژها کارها و تلاشهای بسیاری را انجام بدهند و مدلهای مختلف و نسل های جدیدی توسط جوانان طراحی شد البته در این حوزه باید تلاش شود که سانتریفیوژها از نظر تجاری و فناوری به سطح و نرم بین المللی برسند.

توافق برجام موجب گسترده تر شدن و ایجاد فرصت های جدید در حوزه فناوری هسته ای می شود

وی با اشاره به شرایط کشور بعد از توافق هستهای گفت: ما در مسئله توافق و موضوع برجام به این نتیجه رسیدیم که اگر مسائل فنی به آنگونه که نوشته شده، پیش برود نه تنها چیزی را در حوزه هستهای از دست نمیدهیم بلکه فرصتهای جدیدی برای توسعه و فناوری این حوزه و همکاریهای بین المللی ایجاد شده و فعالیتها گستردهتر و سریعتر به پیش میرود.

توافق هستهای هیچ تأثیری در تعدیل و کاهش پرسنل در تأسیسات اتمی ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوعات مطرح شده مبنی بر احتمال تعدیل نیرو در برخی از تأسیسات هستهای بعد از اجرای توافق گفت: به طور حتم میزان غنیسازی یا فعال بودن دستگاه ها و ماشینها هیچ تأثیری در کاهش یا افزایش نیروها ندارد به طور مثال اگر در تأسیسات نطنز چه 40 هزار ماشین و چه 5 هزار ماشین وظیفه غنی سازی را برعهده داشته باشند هیچ فرقی در تعداد نیرو ندارد.

تأسیسات فردو تضمینی برای استمرار اساس فناوری هستهای است

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تأسیسات فردو بعد از توافق هستهای افزود: غربیها در مذاکرات اعلام می کردند که ما اصلا زیر بار فعال بودن و در خلاء بودن آبشارهای غنی سازی نمیرفتند و اعلام میکردند که فردو کاملا باید تخلیه و جمع شود اما ما بارها با این درخواست و خواسته آنها مخالفت کردیم زیرا فردو برای ما یک سمبل بوده همچنین این تأسیسات تضمینی برای استمرار اصل غنی سازی در کشور است تا در صورت لزوم و بدعهدی غربیها بتوان از آن استفاده کرد. البته از آغاز نیز تأسیسات فردو با همین هدف ایجاد شد در زیرا فردو تنها ظرفیت استقرار 3 هزار ماشین وجود دارد اما در تأسیسات نطنز میتوان 50 هزار ماشین مستقر کرد که این نشان دهنده آن است که فردو برای تأمین نیاز یک نیروگاه به وجود نیامده بلکه برای تضمین استمرار اساس فناوری هسته ای است.

صالحی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای ما در مذاکرات هستهای و برجام این بود که از این پس میتوانیم سوخت نیروگاه بوشهر را با تأیید و استانداردهای بینالمللی بسازیم زیرا نیروگاههای هستهای در کشورها از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است حال خوشبختانه با توافق صورت گرفته جمهوری اسلامی میتواند سوخت تأسیسات اراک و بوشهر را با لیسانس بین المللی و استانداردهای مربوطه در داخل کشور بسازد.

امکان ایران برای فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین در بازارهای جهانی

وی ادامه داد: همچنین در توافق برجام به ایران اجازه داده شده که بتواند اورانیوم غنی شده را در بازار فروخته و اورانیوم طبیعی دریافت کنیم همچنین مقرر شده که ایران جزء تأمین کنندگان خدمات غنی سازی در بانک سوخت هستهای مستقر در کشور قزاقستان باشد از طرفی دیگر این موضوع قابل توجه است که هر کشور در حال توسعه برای ساخت نیروگاه هستهای باید تعهد دهد که به دنبال غنیسازی نیست حال ما براساس توافق برجام جزء استثنایی ترین کشورهایی هستیم که هم میتوانیم غنی سازی کرده و هم آب سنگین تولید کنیم و پس از آن اورانیوم غنی شده و آب سنگین را در بازارها به فروش برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در رابطه با علت پذیرش تیم مذاکره کننده برای تغییر ساختار تأسیسات آب سنگین اراک یادآور شد: جمهوری اسلامی از آغاز نیز به دنبال تولید پلوتونیوم در تأسیسات اراک نبود زیرا ما به دنبال ایجاد یک راکتور تحقیقاتی بودیم البته این موضوع طبیعی است که راکتورها و تاسیسات هستهای چه اراک و چه بوشهر مقداری پلوتونیوم تولید میکنند حال براساس توافق برجام تأسیسات اراک به نوعی بازطراحی میشود تا میزان کمتری پلوتونیوم تولید شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوعات مطروحه مبنی بر توافق محرمانه ایران با آژانس گفت: براساس توافق صورت گرفته شیوه نامه بازرسی میان ایران و آژانس تدوین شد.

صالحی در رابطه سوال مطروحه مبنی بر لزوم حضور و بازدید نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون امنیت از تأسیسات هستهای ادامه داد: من در اینجا از  اعضای کمیسیون دعوت میکنم تا از این تأسیسات بازدید کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان غنیسازی در نیروگاههای کشورهای اروپایی گفت: هم اکنون سطح غنی سازی تجاری در کشورهای اروپایی تا 5 درصد است و برای امور خاص مانند غنی سازی 20 و 90 درصد نیز به صورت سفارشی کار میکنند و هیچ تأسیسات مستقلی برای این حوزه ندارند.

افزایش 4 برابری تولید کیک زرد نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برنامه ریزی کشور برای تولید کیک زرد گفت: براساس سیر تولید کنونی میزان کیک زرد زیاد خواهد شد به طوری که سطح تولید این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته 4 برابر خواهد شد.

کد خبر : ۲۹۳۵۴۷