خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست مشترک با وزیرخارجه فرانسه:

سفر هیات فرانسوی به ایران در اواخر تابستان/گفت‌وگوهای سیاسی با فرانسه را گسترش می‌دهیم

وزیر امورخارجه فرانسه گفت: امروز آقای فابیوس با چند تن از وزرای اقتصادی ایران دیدار می‌کنند تا زمینه‌های همکاری را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری مشترک خود با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت: بسیار خوشحال هستم بعد از 17 سال اولین سفر دو جانبه وزیر امور‌خارجه فرانسه به تهران صورت می‌گیرد.

 وی ادامه داد: البته در سال 2003 ایران میزبان دومنیک دوویلپن وزیر وقت امورخارجه فرانسه در قالب هیات سه کشور اروپایی به تهران بود و این سفر دو جانبه پس از 17 سال صورت می‌گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با یادآوری سوابق دیرین دو جانبه ایران و فرانسه اظهار داشت: این روابط در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و امیدواریم از این به بعد شاهد روابط جدی‌تر ایران و فرانسه باشیم.

ظریف با بیان اینکه ما امروز بحث‌های خوبی را شروع کردیم، تصریح کرد: این بحث‌ها در رابطه با نحوه پیگیری از سر گیری روابط مجدد ایران و فرانسه بود ما در ابعاد مختلف می‌توانیم این گسترش روابط را داشته باشیم و با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام زمینه برای همکاری‌های گسترده‌تر در مسائل اقتصادی، صنایع خودروسازی، انرژی، حمل و نقل و سایر حوزه‌ها را داشته باشیم.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه با اشاره به سفر یک هیات بلند پایه اقتصادی از فرانسه به تهران در اواخر تابستان خاطرنشان کرد: البته امروز نیز آقای فابیوس با چند تن از وزرای اقتصادی ایران دیدار می‌کنند تا زمینه‌های همکاری را مورد بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه در رایزنی‌های امروز قرار شد تا گفت‌وگوهای سیاسی که در این مدت محدود به مسائل هسته‌ای بود را گسترش دهیم، ابراز داشت: قرار است این گفت‌وگوهای سیاسی در سطح مدیران،‌معاونان وزرا و سپس در سطح وزرا صورت بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: قرار شده است تا در رابطه با موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، مبارزه با مواد مخدر و محیط‌زیست گفت‌وگوهای مستمری داشته باشیم.

ظریف با یادآوری سابقه حضور فرانسه در صنایع هسته‌ای ایران بیان کرد: ایران و فرانسه در حوزه هسته‌ای دارای روابطی دیرین بوده‌اند و توافق هسته‌ای اجازه حضور گسترده‌تری را به فرانسه برای حضور در صنایع هسته‌ای ایران می‌دهد.

وی اضافه کرد: امیدوارم سفر آقای فابیوس بتواند به گسترش همکاری‌ها و حل سوء‌تفاهم‌های موجود کمک کند و ما شاهد گسترش روابط دو دولت و ملت و رسیدن به زمینه‌های همکاری‌های مشترک باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما چندی پیش سفری منطقه‌ای داشتید و دیروز و امروز با خانم موگرینی و  فابیوس نیز گفت‌وگوهایی انجام دادید و آیا توانستید نظر جامعه بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را جذب کنید، عنوان کرد: بحث‌های خوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی انجام شد و خوشحالم که همه در راستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی با یکدیگر هم‌نظر هستیم.

کد خبر : ۲۹۳۶۲۶