خبرگزاری کار ایران

عارف در زنجان:

اصلاح‌طلبان خود را برای بدترین شرایط آماده کرده‌اند/ نگران ردصلاحیت‌ها نیستیم

رئیس بنیاد امید ایرانیان با توصیه به مسئولان برگزاری انتخابات به برخورد اعتدالی در امر انتخابات تاکید کرد: اصلاح‌طلبان خود را برای بدترین شرایط آماده کرده‌اند. آنقدر نیرو در کل کشور داریم که از ردصلاحیت‌ها نگران نیستیم.

به گزارش ایلنا‏، محمدرضا عارف در جمع پرشور مردم زنجان گفت: زنجان مهد علم، فرهنگ و تاریخ است و می‌تواند با این تلاش خوب و فعال در همه صحنه‌ها حاضر باشد همانگونه که در گذشته در تمام حوزه‌ها فعال بوده است.

وی یادآور شد: وظیفه همه مسئولان و دولتمردان قدرشناسی از این مردم است که موجب عزت و افتخار جمهوری اسلامی هستند.

بنیاد امید ایرانیان به عنوان اتاق فکر عمل می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سالروز عملیات مرصاد و یاد و نام شهدای انقلاب و جنگ را گرامی داشت و با اشاره به افتتاح شعبه بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: این بنیاد یک سازمان مردم‌نهاد است که قرار است به عنوان اتاق فکر عمل کند.

عارف اظهار کرد: تقارن افتتاح ششمین دفتر بنیاد امید ایرانیان با روز بزرگداشت فیلسوف و عارف نامدار زنجانی شیخ شهاب‌الدین سهرودی که در عمر کوتاه خود توانست یک مکتب فلسفی را پایه‌گذاری کند، به میمنت و مبارکی می‌گیریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این استان دانشمندان بسیاری را در طول تاریخ خود پرورش داده است و امروز جوانان باید تلاش کنند که این بزرگمردان را الگوی رفتاری و اخلاقی خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد امید ایرانیان برای تقویت همگرایی و همدلی میان نخبگان و فعالان عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، تقویت و توسعه تشکل‌های مردم نهاد، کشف و به روزرسانی استعداد استان‌ها توجه به اولویت‌ها و مزیت‌های نسبی استان‌ها و جلب مشارکت مردم در حوزه‌های گوناگون شکل گرفته است.

عارف ادامه داد: این ماموریت و هدف، بر اساس ذات مردم‌گرایی انقلاب اسلامی که پیام اصلی آن مردم‌سالاری دینی بود و محوریت اصلی آن بر اساس خیزیش مردم شکل گرفت تعریف شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز در دنیای پیشرفته و مدعی توسعه، باید بخش مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان یک امر بدیهی تلقی شود.

وی افزود: پس از حماسه هشت سال دفاع مقدس و سپری شدن دو دهه از آن، باید شاهد حضور سازمان‌یافته سازمان‌های مردم نهاد در جامعه برای اجرای برنامه‌های مختلف بود.

دولت باید نگاه خود را به سازمان‌های مردم‌نهاد اصلاح کند

عارف یادآورشد: دولت باید نگاه خود را به سازمان های مردم‌نهاد اصلاح کند و نهادهای مردمی را شریک و رفیق خود بدانند و از توانمندی آنان برای اجرای برنامه‌ها استفاده کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تشکل‌های مردم‌سالار نیز باید به طور متقابل دوست صمیمی و همراه دولت‌ها باشند و خواسته‌های عمومی مردم را مدیریت کنند.

وی اظهار کرد: با این نگاه و تحلیلی که از نقش مردم در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس وجود داشت، بنیاد امید ایرانیان بحث‌های جدی را در پاسداری از ارزش‌ها و قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، حضور در صحنه و فعالیت جوانان مطرح و بررسی کرد.

عارف خاطرنشان کرد: در نتیجه این بحث‌ها مصادف با انتخابات مجلس هشتم در سال 86، به این جمع‌بندی رسیدیم که یک تشکل مردم‌نهاد فراگیر را با یک نگاه دراز مدت و راهبری ایجاد کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سرانجام در خرداد سال 88 اساسنامه بنیاد امید ایرانیان به تصویب هیات موسس رسید، اما اخذ مجوز از وزارت کشور چهار سال به طول انجامید.

وی افزود: به علت آنکه مبنای کاری ما قانونمداری و حرکت در مسیر قانون بود، لذا این بنیاد فعالیت رسمی و راه‌اندازی دفاتر استانی خود را تا زمان دریافت مجوز رسمی از وزارت کشور به تعویق انداخت.

عارف یادآورشد: در اسفند سال  92 این بنیاد پروانه فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت کرد و ایجاد شعب استانی از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

افزایش مشارکت مردم، نخستین اولویت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و افزایش مشارکت کمی مردم را نخستین اولویت اصلاح‌طلبان برشمرد.

وی تاکید کرد: باید میزان مشارکت مردم در انتخابات سال جاری نسبت به سال 92 افزایش داشته باشد تا دشمنان و کشورهایی که اندکی می‌اندیشند خللی در اتحاد و یکپارچگی ملت ایران وارد شده است، شاهد حماسه‌آفرینی مجدد این مردم باشند.

عارف با بیان اینکه جوانان اصلاح‌طلب در انتخابات سال 92 بزرگان را به جلو هل دادند، ابراز داشت: در اوج دوره بی‌انگیزگی بزرگان اصلاحات این جوانان بودند که پای کار آمده و بزرگان را به حرکت واداشتند.

پیامد توافق هسته‌ای در منطقه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نتیجه‌بخش بودن انتخاب مردم ایران در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: نتیجه این مذاکرات در تغییرات روی داده در منطقه هم متبلور شده است که تغییر موضع یکی از کشورها در قبال داعش یکی از آنها است. حضور چشم‌گیر مردم در انتخابات ریاست جمهوری غرب را بالاجبار به پای میز مذاکره کشاند.

وی با تقدیر از همه افرادی که برای مذاکرات هسته‌ای تلاش کرده‌اند به ویژه وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی و شخص رئیس‌جمهور از رهبر معظم انقلاب به واسطه نقش راهبردی و تدابیرشان در مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرد.

نیازی نیست دولت به همه انتقادها پاسخ دهد

عارف با بیان اینکه همگان می‌دانند دولت در چه شرایطی روی کار آمد و  با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند در عین حال به دولت توصیه کرد، نیازی به پاسخگویی به همه انتقادات نیست. باید از فضای ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم اعم از مشکلات معیشتی و مسائل داخلی استفاده کرد.

عارف با بیان اینکه باید فضای نقد در کشور وجود داشته باشد در عین حال به دلواپسان توصیه کرد در بیان مطالب خود رعایت انصاف را مدنظر قرار بدهند.

وی با تاکید بر پذیرش تغییرات ناشی از انتخابات سال 92 توسط رقیبان انتخاباتی ادامه داد: آنچه در این میان باید متوجه بود غیرقابل باور بودن این تغییرات برای آنها است.

عضو مجموع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر پیگیری تغییرات آغاز شده از سال 92 افزود: تقویت حضور مردم در انتخابات پیش‌رو باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و جناحی را از دیگر توصیه‌های خود به فعالان سیاسی و انتخاباتی عنوان کرد و گفت: حال که از نظر ما راه‌حل مشکلات کشور گفتمان اصلاح‌طلبی است باید برای حاکمیت آن برنامه‌ریزی کرد.

عارف با تاکید بر لزوم اجماع درونی جبهه اصلاحات برای انتخابات پیش‌رو بیان  داشت: این اجماع ثابت می‌کند که موفقیت سال 92 اتفاقی نبوده و گفتمان اصلاح‌طلبی ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه هرکس امکان حضور در انتخابات را دارد باید وارد انتخابات شود، ابراز داشت: کسب اجماع برای این انتخابات اولویت دارد ولی نحوه آن باید به صورت بومی عملیاتی شود.

عارف با مهم دانستن برگزاری باشکوه انتخابات پیش‌رو تاکید کرد: دولت با پاسخگویی به مطالبات، اندک شک باقیمانده برای اثبات ظرفیت‌ها و توانمندی انقلاب ایران را برطرف خواهد کرد تا نقش کشور و انقلاب ما بیشتر شناسانده شود.

ضرورت اجماع برای حضور در انتخابات

عارف همچنین در جمع شماری از اصلاح‌طلبان زنجان گفت: اصلاح‌طلبان باید با وحدت و یکپارچگی به یک اجماع نظر در مورد کاندیدای مورد نظر خود دست یابند و برای انتخاب وی تلاش کنند.

وی یاد آورشد: انتخابات سال 92 نشان داد که می‌توان با اتحاد و یکپارچگی، آرا و مشارکت مردم را جلب کرد و به پیروزی دست یافت.

عارف اظهار کرد: پس از حوادث سال 88 اصلاح‌طلبان در یک انزوا و رکود فرو رفتند به گونه‌ای که حتی فضا برای حضور در انتخابات مجلس در سال 90 مهیا نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در چنین فضایی، رقیب خود را منطق و حق و اصلاح‌طلبان را باطل مطلق می‌پنداشت و در حالی که اجازه تحلیل و تجزیه فضای سال 88 وجود نداشت، اصلاح‌طلبان مقصر اصلی وقایع این سال شناخته می‌شدند. بر همین اساس بر این باورم باید در یک فضای منطقی حوادث سال 88 بررسی و سهم هر یک از افراد و گروه‌ها در این حوادث بررسی و مشخص شود.

وی افزود: پس از پیروزی در انتخابات سال 92، اصلاح‌طلبان به سرعت برنامه‌ریزی برای پیروزی در انتخابات سال 94 را آغاز کردند و هم‌اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و سپس موفقیت در سال 1400 هستند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به مطالی که در برخی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درباره انتخابات مجلس مطرح می‌شود گفت: آنچه که در برخی از شبکه‌های اجتماعی درباره مصادیق انتخاباتی مطرح می‌شود شوخی سیاسی است.

عارف تاکید کرد: امروز اصلاح‌طلبان در آغاز اجرای چارچوب اصلاح‌طلبی هستند و برای پیاده‌سازی اصول مورد نظر خود راهی غیر از پیروزی در انتخابات پیش‌رو ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصلاح‌طلبان باید منافع و سهم‌خواهی جناحی و حزبی خود را کنار بگذارند تا بتوانند در سایه اتحاد و تعاملی سازنده به بیشترین کرسی‌ها در مجلس شورای اسلامی دست یابند.

وی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان معتقدند با پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توانند بیش از پیش کمک حال و همراه دولت در اجرای برنامه‌ها باشند.

دولت باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد

عارف اظهار کرد: دولت با پیروزی در مذاکرات هسته‌ای نشان داد که عزم خود را برای تحقق وعده‌های داده شده در انتخابات جزم کرده است. دولت باید به مطالبات مردم از جمله حل مساله حصر و مسائلی که به عنوان استخوان لای زخم است پاسخگو باشد.

وی با اشاره به مطالبی که در جلسه در خصوص احتمال ردصلاحیت اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان مطرح شد با بیان اینکه از هم‌اکنون نباید وارد فضای بدبینی نسبت به دست‌اندرکاران امر انتخابات شد، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان خود را برای بدترین شرایط آماده کرده‌اند. آنقدر نیرو در کل کشور داریم که از ردصلاحیت‌ها نگران نیستیم. البته به مسئولان برگزاری انتخابات توصیه می‌کنم فضای با نشاط ایجاد شده بعد از توافق هسته‌ای را غنیمت بشمارند و با اعتدال و میانه‌روی در انتخابات مجلس عمل کنند.

کد خبر : ۲۹۳۸۵۵