خبرگزاری کار ایران

فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

لزوم توجه جدی اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس خبرگان

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید شرایط را برای حضور عالمان غیرمعمّمی که در شاخه‌های گوناگون علوم انسانی تخصص دارند، فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان در اسفندماه امسال اعلام کرد: مجلس خبرگان بنابر وظایف مهمی همچون عزل و نصب رهبری و نظارت بر عملکرد آن، حساس‌ترین نهاد اجتماعی و سیاسی کشور است و طبیعی است باید برای حضور همه افراد و گروه‌های فکری در چارچوب نظام تلاش کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در بحث انتخابات مجلس خبرگان این است که چه کسانی صلاحیت دارند، برای حضور در این مجلس نامزد شوند.

وی افزود: عده‌ای افراد صالح ارزشمند کشور به دلیل کهولت سن٬ و برخی دیگر نیز به‌علت ناآشنایی با مسائل روز کشور و اوضاع جهان امروز امکان حضور در این انتخابات را از دست می‌دهند.

فاضل میبدی تصریح کرد: بر این باورم در شرایط کنونی، اصلاح‌طلبان و بزرگانی که به مسائل روز اشراف‌ دارند، می‌بایست توجه بیشتری به انتخابات خبرگان داشته‌ باشند و برای حضور در این مجلس بیشتر تلاش کنند.

این روحانی اصلاح‌طلب ادامه داد: کسانی که می‌خواهند این نظام حفظ بشود و اصول قانون اساسی به‌نحو بهتری رعایت و اجرا شود، باید نامزدهایی که هم به لحاظ سنی در شرایط مناسبی باشند و هم به مسائل روز کشور و جهان آگاهی داشته‌باشند را برای انتخابات به مردم معرفی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیت برخی جریان‌های خاص برای حضور در مجلس خبرگان، با بیان این‌که اطلاع دقیقی نسبت به فعالیت جریان‌ها و گروه‌های فعال سیاسی کشور در خصوص مجلس خبرگان ندارد، یادآور شد: اگر این خط‌بازی‌هایی که در کشور هست به مجلس خبرگان هم نفوذ کند،‌ بی‌شک به کشور آسیب خواهند رساند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با ارائه پیشنهاد حضور افراد غیرمعمّم در مجلس خبرگان، اعلام کرد: در میان عالمان غیرمعمّم، بزرگان صالح و شایسته بسیاری داریم که در شعب و شاخه‌های گوناگون علوم انسانی متخصص‌ هستند و ایجاد شرایط برای حضور آنها و استفاده از نظراتشان می‌تواند کمک خوبی باشد چراکه اینکه ما دایره را تنگ کنیم و تنها اجازه فعالیت به گروهی خاص بدهیم، به نفع کشور نیست و در این راستا استفاده از دانش و تخصص بزرگان غیرمعمّم ضروری است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه گاهی مواقع شورای نگهبان به بسیاری از بزرگان و فضلای حوزه‌ که باوجود اعتقاد کامل به نظام مستقل می‌اندیشند، نگاه مثبتی ندارد٬ اظهار داشت: نوع نگاه شورای نگهبان می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد٬ کمااینکه گاهی مواقع می‌بینیم برخی از اعضای شورای نگهبان با استفاده از تریبون‌های عمومی مسائلی مطرح می‌کنند که در شان این نهاد فراجناحی نیست.

کد خبر : ۲۹۳۸۹۱