خبرگزاری کار ایران

زارع‌زاده مهریزی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایرادهای شورای نگهبان با طرح استانی‌شدن انتخابات قابل رفع نیست

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی گفت: مسئله استانی شدن انتخابات دیگر مطرح نیست و بحث درباره این مسئله عملاً‌ به اتمام رسیده‌است.

دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به بی‌نتیجه بودن مذاکرات این کمیسیون با شورای نگهبان، برای رفع ایرادهای طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» گفت: ایرادهایی که از سوی شورای نگهبان مطرح شده، به سادگی قابل رفع نیست و طبیعتاً مجلس بیش از این پیگیر این طرح نخواهد بود.

وی افزود: البته با توجه به فشار نمایندگانی که این طرح را تهیه کرده‌ بودند،‌ طی یک الی دو هفته آینده جلسه‌ای با شورای نگهبان برگزار خواهیم کرد، اما باتوجه به ایرادهای مطرح شده، این جلسه راه به جایی نخواهد برد.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کاهش درصد مشارکت مردم در پی اجرای طرح استانی شدن انتخات مجلس، افزایش هزینه‌های برگزاری انتخابات و دامن زدن به فرقه‌گرایی و اختلاف های قومیتی برخی از مهم‌ترین  ایرادهای وارده از سوی شورای نگهبان بود که به صورت مکتوب در اختیار ما قرار گرفته‌است.

وی در توضیح این ایرادها با اشاره به بحث کاهش مشارکت مردم، تشریح کرد: برای نمونه در استان تهران، در جریان انتخابات ریاست جمهوری حدود 4 میلیون نفر شرکت می‌کنند و این درحالی است که در همین حوزه انتخابیه، تنها 400 الی 500 هزار نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی رای می‌دهند که به‌نظر می‌رسد این مسئله به دلیل عدم وجود انگیزه کافی برای شرکت‌کنندگان باشد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی همچنین در توضیح این‌که چگونه استانی شدن انتخابات به اختلافات قومیتی دامن می‌زند، گفت: آن‌چنان که در توضیحات و ایرادات مکتوب شورای نگهبان آمده، در صورت اجرای این طرح، امکان این وجود دارد که در برخی از استان‌ها،‌به عنوان مثال،‌ با توجه به ترکیب جمعیتی آن منطقه، هیچ نماینده‌ شیعه‌مذهبی به مجلس راه‌ نیابد و تنها نامزدهای اهل سنت امکان حضور در مجلس را داشته‌باشند.

وی در پایان با تاکید برگزاری جلسه‌ای در آینده نزدیک با شورای نگهبان، اعلام کرد:‌ موضوع استانی شدن انتخابات دیگر مطرح نیست و بحث در خصوص این مسئله عملاً‌ به اتمام رسیده‌است.

کد خبر : ۲۹۳۹۱۶