خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

نظم منطقه‌ای و بین‌المللی با پرونده هسته‌ای ایران گره خورده است

یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: مهمترین پیامدی که با رد توافق هسته‌ای از سوی آمریکا برای این کشور ایجاد می‌شود، انزوای آمریکا در این مقطع و هزینه‌های بسیار برای بازگرداندن تحریم‌هاست.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا گفت: دولت کنونی آمریکا، یک دولت نئودموکرات است. باراک اوباما نماینده قشر روشنفکر حزب دموکرات است و اساسا در حزب دموکرات نیز به عنوان یک کنشگر تحول‌خواه مطرح بوده است.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه بسیاری اعتقاد داشتند اوباما نمی‌تواند به حداقل خواسته‌های خود دست یابد، اظهار داشت: اکنون با وجود همه نقدها، او توانسته به عنوان یک رئیس‌جمهور موثر در تاریخ این کشور مطرح شود و تاثیر اقدامات وی چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی موجب شده در حزب جمهوری‌خواه شاهد هجمه‌ها و انتقادهای گسترده به وی باشیم.

مطهرنیا با تاکید بر اینکه نظم منطقه‌ای و بین‌المللی با پرونده هسته‌ای ایران گره خورده، تصریح کرد: حل پرونده هسته‌ای ایران می‌تواند نظم منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تغییر ‌دهد و پیامدهای بسیاری دارد. در این چارچوب، کنگره آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم، برای اولین بار است که این‌چنین جمهوری‌‌خواهان سعی کرده‌اند از اهرم پرونده هسته‌ای بر اوباما فشار آورند. در این مسئله یعنی پرونده هسته‌ای ایران نیز نمایندگان کنگره نه فقط با پرونده هسته‌ای٬ بلکه با شخص اوباما هم مخالفت می‌کنند.

وی افزود: از سویی، حل‌و‌فصل پرونده هسته‌ای ایران می‌تواند قدرت منطقه‌ای ایران را تثیبت کرده و منجر به گسترش به نقش‌آفرینی ایران شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که ایستادگی دولت اوباما در برابر فشارهای کنگره به چه شکلی است؟ خاطرنشان کرد: دولت اوباما در این مسئله به شکل نسبی خوب عمل کرده است. جان کری، ارنست مونیز، جاکوب لو وزرای امور خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا و حتی رئیس ستاد ارتش این کشور وارد عمل شده‌اند و سعی می‌کنند تا از توافق دفاع کنند.

مطهرنیا اضافه کرد: اوباما سعی کرده با دیپلماسی عمومی وارد این مسئله شود و بسیج افکار عمومی زمینه‌های لازم برای فشار به کنگره برای حمایت از توافق را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مکانیزم تصمیم‌گیری در خصوص توافق هسته‌ای در آمریکا بسیار سخت‌تر از ایران است، یادآور شد: مهمترین پیامدی که با رد توافق هسته‌ای از سوی آمریکا برای این کشور ایجاد می‌شود، انزوای آمریکا در این مقطع و هزینه‌های بسیار برای بازگرداندن تحریم‌ها است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایجاد اجماع علیه ایران دیگر کاری امکان‌ناپذیر شده است، عنوان کرد: بازنده اصلی در عدم اجرای توافق در صورت عدم تائید توسط کنگره متوجه این کشور است که باید پاسخگوی دیگر اعضای 1+5 و افکارعمومی جهانی باشد.

کد خبر : ۲۹۴۳۳۱