خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

توضیحات وکیل پرونده تامین اجتماعی در مورد شکایت مرتضوی از ربیعی

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی با درخواست عجیب وی برای صدور حکم بازداشت دو مقام مسئول دولت یازدهم خبرساز شد.

مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به درخواست مرتضوی برای جلب مرتضوی و نوربخش٬ تصریح کرد: بعید است که در رسیدگی به چنین پرونده‌هایی قاضی حکم بازداشت افراد مطلع را صادر کند.

وکیل شاکیان مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: برابر آیین‌نامه دادسرای کیفری طرفین دعوی می‌توانند برای اثبات ادعای خود از مرجع قضایی درخواست احضار اشخاص مطلع یا شهود را مطرح کنند و در نهایت چنانچه قاضی پرونده تشخیص دهد برای این اشخاص حکم احضار صادر می‌شود.

وی ادامه داد: البته در مواردی همچون پرونده‌های قتل که شهادت یک فرد نقشی کلیدی و حیاتی دارد، چنانچه اشخاص مطلع یا شهود براساس حکم قاضی به دفعات حاضر نشوند و در نهایت این احتمال مطرح شود که دلیل این غیبت‌ها عمدی است، قاضی می‌تواند با صدور حکم بازداشت اشخاص مطلع و شهود مورد نظر را در دادگاه حاضر کند.

به گفته ترک‌همدانی، در بحث احضار افراد مطلع و شهود، برابر مقررات شهادت افراد از هیچ طریقی ولو وکالت قابل انتقال به افراد دیگر مانند وکیل دادگستری نیست و در نتیجه این خود افراد احضار شده هستند که باید به عنوان شاهد و مطلع در دادگاه حاضر شوند.

این وکیل دادگستری در مورد درخواستی که ظاهرا توسط سعید مرتضوی در جلسه امروز دادگاه برای بازداشت شخص وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی (ربیعی) و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی (نوربخش) مطرح شده، می‌گوید: از قرار معلوم آقای مرتضوی که همچنان بر بی‌گناه بودن خود در پرونده تخلفات سازمان تامین اجتماعی اصرار دارد٬ در جلسات قبل از قاضی خواسته بود تا برخی مسئولان سازمان تامین اجتماعی یا وزارت کار به عنوان اشخاص مطلع و شهود حاضر شوند و ظاهرا یا مسئولان مربوطه به هر دلیل قادر به حضور در جلسه دادگاه نبوده‌اند یا اینکه توضحیات آنها از نظر آقای مرتضوی قانع کننده نبوده و به همین دلیل مرتضوی این بار درخواست بازداشت آنها را در دادگاه مطرح کرده است و در نهایت تصمیم‌گیری نهایی برعهده قاضی رسیدگی کننده است.

کد خبر : ۲۹۴۳۳۵