خبرگزاری کار ایران

سخنگوی پیشین وزارت خارجه:

فابیوس به‌عنوان ورود به حوزه همکاری با ایران جلوی آژانس را بگیرد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنگره آمریکا را نشان عدم استقلال آژانس و بی‌اعتمادی به این نهاد دانست.

به گزارش ایلنا٬ حمیدرضا آصفی که با برنامه رادیویی «رویداد» گفت‌و‌گو می‌کرد٬ در پاسخ به اینکه  فراخوانده شدن مدیر آژانس به مجلس سنای امریکا چطور قابل ارزیابی است٬ تصریح کرد: این اقدام آمریکا و کنگره را به لحاظ حقوقی، عقلی و منطقی توجیه ناپذیر است. آژانس باید مستقل عمل کند و اطلاعات کشورها در این نهاد بصورت محرمانه باقی بماند؛ در این راستا اقدام سنا با هیچ منطقی سازگاری ندارد و قابل توجیه نیست.

وی این اقدام را نشان‌دهنده عدم استقلال آژانس و بی‌اعتمادی به این نهاد دانست و افزود: آژانس در بازرسی‌ها بی‌طرف نخواهد بود؛ لذا این اقدام آژانس نشان از غیرقابل‌اعتماد بودن و شک در بی‌طرف بودن این نهاد است.

آصفی با اشاره به سابقه آژانس در افشای اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: آژانس در مدتی که به سوابق دست یافته، بیشتر روی جمهوری اسلامی با ماموریت 1+5 تمرکز کرده و مشکل این است که از «الف» تا «ی» را باید بگوید و ضمانتی ندارد که در روند بازرسی‌ها به سناتورها گزارش ندهد.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود آمانو از جزئیات سخن بگوید و بعد در نحوه بازرسی آژانس دخالت نکند؛ این مسئله غیر قابل تصور است.

آصفی ادامه داد: در این زمینه جمهوری اسلامی ایران باید جدی بایستد و جای مسامحه نیست؛ البته دوستان در سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه مواضع محکمی گرفتند و صرفِ اتخاذ موضع، نمی‌توان با این اقدام آمانو مقابله کرد.

این دیپلمات باسابقه کشورمان تصریح کرد: باید اعلام کنیم اگر آژانس اینگونه عمل کند٬ نحوه همکاری‌ها زیر سوال می‌رود و اصلا نمی‌توانیم اقدام به همکاری کنیم.

آصفی با اعلام اینکه طرف 1+5 باید جلوی این روند را بگیرد، گفت: می‌بایست از همه ظرفیت خود در رابطه با شش کشور عضو شورای امنیت استفاده کنیم و یکی از اقدامات فابیوس به‌عنوان ورود به حوزه همکاری با ایران باید این باشد که جلوی آژانس را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر باب این مسئله باز شود٬ فردا هیچ کشوری احساس امنیت نخواهد کرد و احساس می‌شود همکاری با آژانس سر از رسانه‌ها، سایت‌ها و محافل مختلف در می‌آورد.

آصفی افزود: امیدوارم آمانو درایت به خرج دهد و زیر بار این درخواست نرود؛ ولی اگر این اطلاعات به‌دست سناتورها برسد، قطعا بدست رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز می‌رسد و امنیتی برای همکاری در عرصه‌های بین المللی باقی نمی‌ماند.

سخنگوی سابق وزارت خارجه کشورمان با اظهار به اینکه ما با دولت آمریکا طرف هستیم و هر اتفاقی بیافتد از منظر ما دولت آمریکا مسئول است، گفت: وقتی آمانو در جریان یک سوال و جواب و بازجویی طولانی قرار گیرد، همه چیز در اختیار او نیست و ممکن است چیزی بگوید که بعدها مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

کد خبر : ۲۹۴۵۶۳