خبرگزاری کار ایران

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خبر داد:/مشروح/

تکذیب بازداشت مشایی و سعیدلو/ درخواستی‌ برای دیدار مجلس با بابک‌ زنجانی ثبت نشده است

سخنگوی قوه قضاییه ضمن اعلام زمان برگزاری دادگاه بابک زنجانی گفت: تا کنون درخواستی از سوی مجلس برای دیدار با زنجانی ثبت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در هشتاد و دومین  نشست خبری سخنگوی قوه از برگزاری دادگاه بابک زنجانی در تاریخ 11 مهرماه خبر داد.

11 مهرماه تاریخ برگزاری دادگاه زنجانی

سخنگوی قوه قضاییه با اعلام اینکه اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی در تاریخ 11/7/94 برگزار خواهد شد٬ گفت: وکلای ایشان و همچنین وکلای شاکی پرونده هر دو در حال مطالعه مستندات هستند. همچنین قاضی پرونده از وکلای دو طرف درخواست کرده با مطالعه دقیق این پرونده مقدمات برای رسیدگی خوب و کامل آن را فراهم آورد.

محسنی‌اژه‌ای  در نشست خبری قوه قضاییه ضمن تشکر از خبرنگاران گفت: باید دقت کنیم مسائل همانگونه که هست٬ آن را منعکس شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم مربوط به شتابزدگی برخی از دوستان در امر خبررسانی است که بعضا مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند. خواهشمندیم افراد در خصوص مسائل٬ خیلی سریع اظهارنظر نکنند و پس از بررسی کامل به بیان مطالب بپردازند.

توضیحات برخی اخبار قتل پزشک اردبیلی

وی افزود: موردی که چندی پیش در اردبیل اتفاق افتاد و منجر به قتل یک پزشک متخصص و متعاقبا نگرانی و ناراحتی جامعه پزشکی شد٬ یکی از این نمونه‌هاست و در جریان این اتفاق شاهد بیان برخی اظهارنظرهای سریع بودیم و بعضی مسائل نباید بازگو می‌شد٬ مطرح شد. همچنین در حاشیه اتفاقی که در ممسنی افتاد شاهد مصاحبه یکی از پزشکان مسئول در نظام پزشکی با یک شبکه رادیویی بودیم. ابتدا فکر کردیم خبر این مصاحبه صحت ندارد٬ اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت متوجه شدیم این موضوع صحت داشته است.

وی با اشاره به بخشی از این مصاحبه گفت:  بنا بر بررسی‌های ما شش قسمت از این مصاحبه کوتاه خلاف واقع بوده است و من فکر می‌‌کنم ایشان بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داشته‌اند٬ بدون تحقیق کامل اظهارنظر کرده‌اند.

دادگاه مرتضوی و تقاضای جلب وزیر کار

اژه ای با اشاره به دادگاه سعید مرتضوی و در خواست جلب وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر فرض کنیم متهمی در دادگاه تقاضا کرده٬ کسی احضار شود این‌طور نیست که هرکس را او درخواست کرد٬ قاضی احضار کند. این مسئله کاملا بستگی به نظر قاضی دارد و بستگی به این دارد که مطلبی که متهم بیان می‌کند٬ متوقف به حضور و تحقیق از فرد مورد نظر باشد یا خیر.

وی گفت: در موارد ضروری احضار و دعوت از افرادی که متهم درخواست کرده٬ صورت می‌گیرد٬ اما اینکه الزامی به این کار است یا خیر٬ بسته به نظر قاضی است. آنطور که بنده اطلاع دارم معاون حقوقی و مدیرکل مالی وزارت کار در این جلسه حاضر شده بود و مطالب مورد نظر مرتضوی را به دادگاه داده بود٬ اما در جریان جزئیات دادگاه نیستم. باز هم ضرورت احضار افراد مورد نظر متهم با قاضی است. اگر قاضی تایید کند به همین میزان اطلاعاتی که معاون حقوقی و مدیرکل مالی داده٬ بسنده می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه از مسئولی که بالاتر از قاضی این پرونده بود٬ شنیدم جلسات دادگاه این پرونده به اتمام رسیده است٬ گفت: البته متهم درخواست کرده علاوه بر آخرین دفاعیات خود لایحه کتبی دفاعیه نیز بدهد. آنطور که دادگاه گفته احتمالا در ده روز آینده حکم وی صادر خواهد شد.

فردا دادگاه متهمان حادثه شیراز

اژه ای با اشاره به پرونده تعرض و حمله به مطهری گفت: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده فردا 13 مردادماه تشکیل می‌شود.

عفو 20 متهم جرایم ضد امنیتی

وی افزود: علاوه بر سایر محکومانی که به مناسبت روز عید فطر عفو شدند٬ 20 نفر از محکومان جرائم ضد امنیتی نیز به همین مناسبت مشمول عفو شده‌اند. بر این اساس 16 متهم آزاد شدند و مجازات حبس 4 نفر از آنها تقلیل پیدا کرد. بنابراین این 4 نفر هم زودتر از موعد مقرر آزاد می‌شوند.

آتش‌سوزی‌های بندرعباس؛ هتل هرمز غیرعمد / ستاره جنوب عمدی

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در هشتم و نهم مردادماه دو آتش‌سوزی در بندرعباس رخ داد گفت: یکی از این آتش‌سوزی‌ها در مجتمع ستاره جنوب و دیگری در هتل‌ هرمز براساس تحقیقاتی که تا الان انجام شده مسئولان ذیربط گفته‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد آتش‌سوزی مجتمع ستاره جنوب عمدی نبوده٬ البته در این زمینه افرادی احضار شده‌اند. نتایج تحقیقات می‌گوید این اتفاق عمدی صورت نگرفته است.

اژه‌ای گفت: تحقیقاتی که در مورد آتش سوزی هتل هرمز صورت گرفته به ما می‌گوید که این آتش سوزی عمدی بوده و منجر به فوت و مصدوم‌شدن برخی از هموطنانمان شده است٬ در این زمینه افرادی شناسایی شدند و در نهایت دو نفر بازداشت شدند و یک نفر که متواری شده بود٬ دستگیر شد.

قرار مجرمیت برای 7 نفر در پرونده سیگار مارلبرو

وی در مورد پرونده سیگار مارلبرو گفت: در این زمینه برای هفت نفر قرار مجرمیت صادر شد و کیفرخواست صادر شد این پرونده نیز به دادگاه ارسال شده است.

میلیاردر نفتی صداقت ندارد

محسنی اژه ای در مورد اظهارات برخی نمایندگان در مورد خالی بودن حساب میلیاردر نفتی و اینکه چند نفر دیگر همراه او محاکمه خواهند شد٬ گفت: همانطور که قبلا گفته شد٬ او باید مبالغی را که بابت فروش محموله‌های نفتی دریافت کرده بود برمی‌گرداند٬ اما چون به حداقل به نقل از بازرس صداقت لازم در متهم نبوده٬ ما نمی‌دانیم او این مبالغ را چه کار کرده است.

وی گفت: البته خود متهم مدعی است این پول‌ها موجود است و در بانک‌هایی که می‌گوید قرار دارد و به خاطر تحریم‌ها نتوانسته آنها را بازگرداند. برای همین هیاتی از نماینده دادستان، بانک مرکزی،‌ وزارت اطلاعات و وزارت نفت تعیین شد و به این دو بانکی که او مدعی بود رفتند٬ اما پس از بررسی گفتند که وجوهی وجود ندارد.

اژه‌ای گفت: در تمام این مدت از بانک مرکزی خواسته شد تا این پول‌ها را ردیابی کند٬ اما تا الان هنوز مشخص نیست. بخهش عمده‌ای از این مبالغ به کجا رفته است.  قوه قضاییه این مسئله را رها نکرده اما متهم کماکان مدعی است که این پول‌ها موجود است.

بابک زنجانی می‌گوید قصدم خدمت بوده است!

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به نامه اخیر بابک زنجانی به برخی مسئولان گفت: اخیرا وی نامه‌ای نوشته و عنوان کرده اصلا قصد او خلاف نبوده٬ بلکه خدمت کرده است. او در این نامه کارهای خود را شمرده و مدعی شده برای تحریم با این مشکلات مواجه شده است. ما امیدواریم اگر خود متهم یا بستگان او می‌دانند جایی پولی است٬ به قوه قضاییه اعلام کنند٬ چراکه این به نفع خود متهم است. اگر وی از روز اول این پول‌ها را برمی‌گرداند طی پرونده جور دیگری بود.

اژه‌ای گفت: در حال حاضر علاوه بر بابک زنجانی٬ برای دو نفر دیگر نیز کیفرخواست صادر شده٬ البته این پرونده برای افراد دیگری هم مفتوح است٬ اما فعلا برای این سه نفر  تعیین وقت شده است.

توضیحات شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری

 سخنگوی   قوه قضاییه با اشاره به شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری گفت:‌ قطعا هر کسی شکایت کند٬ ثبت می‌شود. این شکایت نیز ثبت شده و در دادسرا به شعبه بازپرسی ارجاع شده و در مراحل کارهای دادسرایی است.

وی افزود: یکی از اقدامات این مرحله است که از شاکی مستندات را می‌خواهند و از طرف مورد شکایت هم می‌خواهند که از خود دفاع کند. بنابراین باید این مرحله طی شود٬ این پرونده فعلا جاری است٬ اما در مورد موارد اتهامی از بیان جزئیات معذور هستم.

توضیحات اجرای حکم مهدی هاشمی

خبرنگاری با بیان اینکه 45 روز از صدور حکم مهدی هاشمی می‌گذرد اجرای حکم او در سه مرحله قرار دارد٬ گفت: حکم قطعی شده و پس از عبور از مرحله تجدیدنظر به اجرای احکام رفته به دنبال اجراست و امیدواریم زودتر اجرایی شود. این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌هاست اگر مشکلی وجود نداشته باشد پسی از طی سیر اداری اجرا می‌شود٬ شاید این فاصله بین قطعیت حکم  تا اجرا چیز غیر متعارفی نباشد٬ چراکه زمان می‌برد.

خبرنگاری با طرح این موضوع که شنیده شده قرار است مهدی هاشمی در پرونده کرنست در دادگاه‌های بین‌المللی از طرف ایران حاضر شود از اژه‌ای پرسید که آیا این موضوع صحت دارد سخنگوی قوه قضاییه گفت: مطلقا چنین مسئله‌ای نشنیدم. اصلا نیازی هم به این کار نیست اولین باری است که این موضوع را از شما می‌شنوم.

دلایل طولانی‌شدن رسیدگی به شکایت‌ها در مورد احمدی‌نژاد

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری اعلام کرد: البته ما این مسئله را بارها توضیح داده‌ایم. گاهی وقت‌ها ما با یک موضوع ساده و بسیط رو به رویم و گاهی مسائلی پیچیده و بغرنج و باید دقت کنیم کسی که می‌گوید رسیدگی به این پرونده زمان زیادی برده است٬ بنا به چه معیاری این صحبت را مطرح کرده است؟

وی افزود: موضوع رسیدگی به این شکایت از مسائل پیچیده است که نیاز به زمان بیشتری دارد و من معتقدم با  وجود‌ آنکه در هر پرونده‌ای راه‌های بسیاری برای کوتاه کردن زمان رسیدگی به آن پرونده وجود دارد٬ اما اینکه گفته می‌شود طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده شکایت‌ها از آقای احمدی‌نژاد منجر به شکایت ایشان از ‌آقای جهانگیری گردیده صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری اعلام کرد: اگر همه ما ملزم به قانون باشیم هم به نفع کشور است و هم به نفع خودمان  ما باید دقت کنیم وقتی مساله‌ای را مدعی می‌شویم٬ هم نزد ملت هم نزد قانون و هم نزد پروردگار مسئولیم.

توضیحات ادعاهای وجود بابک زنجانی 2 و 3

وی با اشاره به مدعیات مطرح شده در رسانه‌ها در خصوص تشکیل پرونده‌های بابک زنجانی 2 و 3 افزود: کسانی که مدعیاتی را بیان می‌کنند٬ باید منتظر عواقب آن باشند. عده‌ای مسائلی را درباره  پرونده بابک زنجانی 2 و 3 مطرح کرده‌اند و سازمان بازرسی کل کشور نیز بنا بر مسئولیتش از آنها درخواست ارائه مستندات کرد و در صورتی که این عزیزان استنادهای خود را ارائه نکنند موضوع پیگیری خواهد شد و باید منتظر عواقب آن باشند.

وی افزود:پرونده بابک زنجانی 2 و 3 به هیچ عنوان وجود ندارد یا لااقل بنده  چیزی در این خصوص نشنیده‌ام.

توضیح صدور مجوزهای ساخت‌وساز غیرقانونی

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوزهای ساخت‌وساز غیرقانونی اعلام کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه نسبت به این موضوع حساس‌اند و همگی به دنبال  بررسی پرونده زمین‌های تصرف شده، ساخت و سازهای بدون مجوز و همچنین تخریب‌های غیرقانونی هستند که در مقاطعی  آمارهایی نیز در این خصوص ارائه شد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر مربوط به مجوزهایی است که توسط برخی دستگاه‌ها ارائه می‌شود و باید ببینیم به عنوان نمونه شوراهای شهر یا دهداری‌ها اجازه صدور مجوز دارند یا خیر. به طور کلی این موضوع باید در مجموعه نظام مورد بررسی قرار بگیرد و یک بار برای همیشه حل شود.

اژه‌ای با تاکید بر اینکه این مشکلات کماکان پابرجاست٬ اظهار داشت: حتی برخی مسئولان وزارت کشاورزی بارها تذکر دادند که طوری عمل کنید مبادا مجبور شویم زمینی که به باغ تبدیل شده را تخریب نموده و درختان آن را از بین ببریم. البته این ساخت‌وسازها نوعا مجوز دارند٬ اما مجوزهای آن توسط مراجعی صادر شده که صاحب صلاحیت نیستند و اکنون هر سه قوه دست به دست هم داده‌اند که به این موضوع رسیدگی کنند.

44 درصد از مجموع زندانیان مربوط به جرایم مواد مخدر هستند

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: یکی از مسائل قابل توجهی که دستگاه قضا نسبت به آن حساس است  و بدون کمک مجلس و دولت قابل رسیدگی کامل نیست بحث زندان‌هاست. امروز بخش قابل توجهی از زندانیان ما مربوط به جرایم مواد مخدر است که بنا بر آمار حدود 44 درصد از مجموع زندانیان ما را تشکیل می دهد.

تلاش برای ساخت اردوگاه‌ها مجرمان مواد مخدر

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در این خصوص بحث ساخت اردوگاه‌هاست و مجرمان جرایم مواد مخدر از دیگر مجرمان تفکیک نشده‌اند. با وجود ‌آنکه ما نسبت به کمبود بودجه دولت آگاهیم؛ از دولت می‌خواهیم به کمک ما بیاید و با ساخت اردوگاه‌ها این مشکل را مرتفع سازند.

اولویت‌های عفو در قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: همچنین بنا بر قانون جدید دادرسی کسانی که می‌توانند به انحای دیگر محکومیتشان را بدون حضور در زندان بگذرانند٬ در دستور کار قرار می‌گیرند و به عنوان نمونه با استفاده از دستبند و پابندهای الکترونیکی محکومیتشان را در خانه یا هر محل دیگری بگذرانند. بر آنیم زندانیانی که به نوعی درصدد جبران گذشته‌اند یا در طول مدت محکومیت تحصیلاتشان را تکمیل می‌کنند٬ یا به نوعی حرفه‌آموزی می‌کنند یا حتی توجه ویژه‌ای به خانواده هایشان دارند٬ در اولویت عفو عمومی قرار دهیم.

وی افزود: یک بحث دیگر مربوط به مواردی است که می‌توان را به صورت جرم تعریف نکنیم و بر این اساس باید تلاش کنیم برای متهمانی که نیاز به زندانی شدن ندارند٬ تنها جریمه در نظر بگیریم. مطلب دیگر در خصوص اشتغال زندانیان است که البته هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از زندانیان ما شاغل هستند اما ما به این میزان راضی نیستیم و در حال تعریف مکانیسم جدیدی هستیم تا با ترغیب بخش خصوصی بودجه لازم برای این مساله تامین شود. بماند که این موضوع صرفا با شیوه‌های مدیریتی قابل حل نیست٬ اما بی‌شک بخش مهمی از آن با مدیریت اصولی مرتفع خواهد شد.

بازداشت و احضار رحیم‌مشایی کذب محض است

محسنی‌اژه‌ای در توضیح خبرهایی در خصوص بازداشت رحیم‌مشایی تصریح کرد: این موضوع کذب محض است و ایشان تا به این لحظه بازداشت نشده و حتی احضار نیز نشده‌اند و اگر سایت روزنامه یا خبرگزاری این موضوع را مطرح کند٬ این تخلف هم از سوی قوه قضاییه و هم از طرف شاکی خصوصی قابل پیگیری است.

توضیحات پرونده فساد 3000 میلیاردی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل مختومه‌شدن پرونده فساد سه‌هزار میلیاردی هم اعلام کرد: این پرونده همچنان در حال پیگیری است و با توجه به گستردگی آن که در مقاطعی تعداد متهمان آن تا 300 نفر رسید٬ بخشی از این پرونده مختومه اعلام شده است. مسئله‌ای که در خصوص برخی متهمان همچون آقای خاوری یا دیگران مطرح می‌شود٬ این است که در ابتدای بررسی این پرونده این دادگاه به ریاست قاضی سراج انجام می‌گرفت که پس از مدتی ایشان به بخش دیگری منتقل شده و قاضی دوم نیز در ادامه بررسی تغییر کردند و هم‌اکنون قاضی سومی در حال رسیدگی به این پرونده است که بخشی از دلایل این تاخیر به این تغییر و تحولات برمی‌گردد.

بازداشت احمدی‌مقدم و پسرش صحت ندارد

اژه‌ای با اشاره به پرونده بازداشت برخی از مسئولان ناجا و  همچنین خبری که در خصوص بازداشت آقای احمدی‌مقدم و پسر ایشان در برخی رسانه‌ها منعکس شد٬ تصریح کرد:  همانطور که پیش‌تر نیز گفته بودیم  بازداشت آقای احمدی‌مقدم و پسر ایشان کذب  محض است٬ اما شکایاتی در این خصوص مطرح شده که هم اکنون نیز در حال پیگیری است.

درخواستی برای دیدار نمایندگان با بابک زنجانی ثبت نشده است

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به خبر دیدار برخی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی گفت: نمایندگان مجلس  بنا بر مسئولیتشان حق ملاقات با متهمان ندارند و حتی در گذشته با درخواست ملاقات رئیس‌جمهور که می‌خواست با متهم دیدار کند٬ مخالفت شد و هم‌اکنون نیز به همان سیاق خواهد بود٬ اما اساسا هیچ درخواستی در این خصوص ثبت نشده است.

تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی

محسنی اژه‌ای در خصوص مسائل مربوط به فضای مجازی اعلام کرد: ما در کشور یک شورای‌عالی فضای مجازی به ریاست رئیس محترم جمهور داریم٬ تا جایی که بنده مطلع هستم جلسات این شورای عالی از چندین ماه پیش تاکنون برگزار نشده٬ البته ما هم یک کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی داریم که هیچ کدام از اینها نافی مسئولیت قوه قضاییه نیست.

وی افزود: اگر در موردی امکان ورود مدعی‌العموم وجود داشته باشد؛ همانگونه که در گذشته نیز دیدید پرونده‌هایی تشکیل می‌شود و به موضوعات رسیدگی خواهد شد.

بازداشت سعیدلو صحت ندارد

محسنی‌اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ در مورد شنیده‌هایی مبنی بر دستگیری سعیدلو گفت: این خبر کذب محض است و صحت ندارد این فرد به هیچ عنوان بازداشت نشده است.

آزادی بقایی فعلا معلوم نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شنیده شده بقایی که چندی پیش خبر بازداشت او را در نشست خبری خود اعلام کردید٬ قرار است به زودی آزاد شود٬ گفت: این فرد در اختیار بازپرس است و تصمیم‌گیری در این مورد نیز با بازپرس پرونده است هرگاه احساس کند می‌تواند قرار را تبدیل کند.

تخریب شخصیت افراد

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مربوط به برخی سایت‌های بی‌هویت که مجوز فعالیت ندارند٬ اقدام به بازی کردن با حیثت افراد می‌کنند٬ گفت: هر موردی از این مسئله وجود داشته باشد حتی اگر یک سایت با نام و نشان علیه کسی اقدام به اخاذی کند یا با حیثیت فردی بازی کند مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

پرونده بررسی سیل اخیر برای رسیدگی به قصور دستگاه‌ها

وی در مورد پرونده بررسی سیل اخیر گفت: یکی از وظایف ما این است که در مواردی که مربوط به حقوق عمومی است دادستانی ورود پیدا کند. سال‌های قبل نیز سیلی آمد و آیت‌الله آملی لاریجانی  هیاتی را به استان مازندران فرستاد که اقدامات صورت گرفته نیز موثر بود.

اژه‌ای با بیان اینکه سیل اخیر با خسارت‌های مادی و جانی همراه بود٬ گفت: قرار شد سازمان بازرسی کل کشور بررسی کند و ببیند آیا کوتاهی از سوی مسئولان ذیربط صورت گرفته یا خیر  به هر حال سیل یک اتفاق است و شاید نشود جلوی همه این آثار و خسارت‌ها را گرفت  اما می‌شود هزینه‌ها را کمتر کرد.

نفهمیدیم میزان ارز ما در خارج از کشور چقدر است

وی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه اقداماتی انجام می‌دهد تا کاسبان پس‌ازتحریم از این فضا سوءاستفاده نکنند٬ گفت:  در مرحله اول باید دولت در این زمینه برنامه ریزی کند قوه قضاییه در مواردی وارد می شود که جرمی واقع شده  به هر حال اول باید دولت بررسی کند  و بعدا نوبت به قوه قضاییه می‌رسد. البته ما که نفهمیدیم بالاخره میزان ارز ما در خارج از کشور چقدر است. امیدواریم بالاخره این مساله شفاف شود.

در کیفرخواست زنجانی اخلال‌ در اقتصاد کشور استناد شده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور در کیفرخواست متوجه بابک زنجانی است و ممکن است وی به فساد فی الارض محکوم شود٬ گفت:  کیفرخواست به همین ماده در رابطه با اخلال‌ در اقتصاد کشور استناد کرده٬ اما باید دید در دادگاه چه اتفاقی می‌افتد ممکن است اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور منجر به رسیدن به جرم مفسد فی الارض بشود یا خیر.

لایحه مبارزه با تامین مالی با تروریسم اولویت‌ درجه یک ما نیست

اژه‌ای در مورد لایحه مبارزه با تامین مالی با تروریسم گفت:  این لایحه فعلا به عنوان اولویت‌های درجه یک در دستور کار ما نیست.

خبر سفر رحیمی به خارج از کشور صحت ندارد

سخنگوی قوه قضاییه خبر سفر رحیمی به خارج از کشور را رد کرد و گفت: به هیچ وجه این خبر تایید نمی‌شود.

اقدام‌های پیشگیری و رسیدگی تخلفات شرکت‌های بیمه‌ای

وی با اشاره به تخلفات شرکت‌های بیمه‌ای عنوان کرد: در این خصوص ما در دادستانی کل از دو سال پیش با بیمه مرکزی و برخی افراد مرتبط جلسه داشتیم تا ببینیم از چه اقدامات پیشگیرانه‌ای از بروز جرایم جلوگیری کرد و اگر جرایمی رخ داد٬ چطور می‌توانیم سریع‌تر به آن رسیدگی کنیم. معاونت پیشگیری از وقوع جرم در این زمینه  اقداماتی انجام داده  که در جریان ریز این مطالب نیستم.

استعلام‌ اسامی 170 نماینده به مجلس داده نمی‌شود

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که رئیس کمیسیون اصل 90 اعلام کرده که هنوز پاسخ استعلام اسامی که رحیمی به عنوان نمایندگان دریافت‌کننده پول اعلام کرده بود به دست ما نرسیده و اینکه قوه قضاییه چه زمانی پاسخ این استعلام‌ها را خواهد داد٬ گفت:‌ هیچ وقت. نحوه هزینه‌کرد پول در رابطه با انتخابات‌های مختلف باید ساماندهی شود. البته سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده و  ان‌شاالله به زودی ابلاغ می‌شود. در حال حاضر موضوعی که همه قبول دارند این است که باید تبلیغات انتخاباتی را ساماندهی کنیم. مشخص است پولی که هر نامزدی در این رابطه خرج می‌کند پول خود او نیست.

توضیحات هزینه‌های انتخاباتی

وی افزود: در انتخابات‌های مختلف ریاست جمهوری کسانی رئیس‌جمهور شدند که قطعا هزینه تبلیغات را از پول شخصی خود پرداخت نکردند. این موضوع هم استثنا نیست. آقای رحیمی در دفاع از خود ادعا کرده  بخشی از پول را در رابطه با انتخابات خرج کرده است. در همین رابطه لیستی را هم به دادگاه داده در حالی که برخی از افراد مندرج در این لیست اصلا نامزد هم نبودند. بخشی از این پول‌ها نیز به خود افراد داده نشده بلکه به ستادهای انتخاباتی داده شده است.

در مورد اسامی مطرح در پرونده رحیمی استعلام نمی‌دهیم

اژه‌ای ادامه داد: البته آقای رحیمی هم در رابطه با پول‌هایی که مطرح می‌شود از طرف دادگاه محکومیتی دریافت نکرده ما در مورد اسامی که اعلام شد هیچ‌گاه استعلامی نخواهیم داد چرا که اگر جرمی احراز شود دادگاه به آن رسیدگی می‌کند.

پرونده موسسه مالی اعتباری میزان

وی در مورد پرونده موسسه مالی اعتباری میزان گفت: برخی از قضات و بازنشستگان دستگاه قضایی در خراسان رضوی نیز در این موسسه سپرده‌گذاری داشتند.  بر اساس بررسی‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و بانک مرکزی این موسسه منحل شد و رسیدگی به تخلفات آن در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. برخی از کارکنان این موسسه بازداشت هستند و پرونده آنها در حال رسیدگی است. نمی‌توان از الان گفت که این تخلفات اختلاس محسوب می‌شود یا خیر.

 در ادامه خبرنگاری مدعی شد که برخی فیلم‌ها مصداق اشاعه فحشاست آیا قوه قضاییه با این موارد برخورد نمی‌کند٬ اژه‌ای پاسخ داد: همه ما باید در مورد مسائل فرهنگی دقت کنیم اساس انقلاب ما فرهنگی است و بحث فرهنگ زیر بنای بسیاری از امور در کشور است اما به هر حال هر بخش مسئول خود را دارد. دستگاه‌های نظارتی نیز مرتب مسائل را رصد می‌کنند. اگر موردی که شما گفتید مشاهده شود. آنها به ما گزارش می‌کنند و یا اگر مدعی‌العموم خودش به این نتیجه برسد وارد می‌شود. اطلاعی ندارم دستگاه‌های نظارتی نیز همین نظر را دارند یا خیر.

اقدامات پرونده بورسیه‌ها

سخنگوی قوه قضاییه  در مورد پرونده بورسیه‌ها گفت: شکایتی از افرادی که نام آنها در جریان این پرونده به عنوان دریافت کننده بورسیه قید شده به دادگستری نرسیده٬ البته یک نامه به دست من رسید که البته آن را به د ادستان تهران ارجاع دادم و نامه به مجمتع مربوطه رفته٬ اما هنوز هیچ‌کسی به عنوان شاکی خصوصی به میدان نیامده٬ اما اگر از ناحیه دستگاه‌های نظارتی مثل کمیسیون اصل 90 مدارکی به دست ما برسد٬ دادستانی به آن ورود پیدا می‌کند.

آخرین جلسه برگزاری دادگاه رسیدگی به تخلفات کهریزک

اژه‌ای در پاسخ به این سوال آیا جلسه قبل آخرین جلسه برگزاری دادگاه رسیدگی به تخلفات کهریزک بود گفت: بله  اما قرار است متهم در این مورد نیز لایحه دفاعی خود را به صورت کتبی به دادگاه بدهد.

حکم پرونده جعفری‌تبار

معاون اول قوه قضاییه در مورد اینکه آیا حکم پرونده جعفری‌تبار تایید شده است٬ گفت: البته این پرونده مربوط به دادگاه ویژه روحانیت است اما من هم شنیده‌ام که حکم او تایید شده است.

پرونده کودهای کمپوست

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده کودهای کمپوست گفت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته بخشی از آن مربوط به کرج و ملارد بود و بخشی در تهران مورد بررسی قرار گرفت. باز هم به مردم توصیه می‌کنم توجه کنند هر فردی آمد و ادعایی کرد پول‌شان را در اختیار آن قرار ندهند.

کد خبر : ۲۹۴۸۷۷