خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مراسم حقوق بشر اسلامی:

خشونت سازمان‌یافته عامل مهم افزایش تنش در دوران جدید است

رییس مجلس شورای اسلامی خشونت سازمان‌یافته را یکی از نمونه‌های افزایش تنش در دوران جدید عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که از صبح امروز در حال برگزاری است٬ گفت: امروز روز تدوین مواد حقوق بشر اسلامی است که دارای مفاد خوبی است و این جلسات آینده بهتر و بیشتری برای تحقیق در این رابطه را پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 سال از تاریخ اعلام اعلامیه حقوق بشر می‌گذرد، اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم ضرورت دستیابی به تفاهم نیز بیشتر شده تا جلوی خشونت‌ها جنگ‌هایی که در آن زمان ایجاد شده بود بگیرند و مخصوصا در جهان غرب مشکلات پیش از پیش شده بود؛ مثلا بردگی تا چند دهه قبل در غرب وجود داشت و اقشاری مانند زنان از حق رای محروم بودند که در این چند دهه وضعیتشان بهتر شده است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد:‌ البته در اعلامیه حقوق بشر نقایص  عمده‌ای وجود دارد که درباره آنها خیلی بحث شده است؛ مانند مبانی نظری تدوین آن، اما همان اعلامیه نیز مواد قوی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد که چقدر از آنها محقق شده  و باید بررسی شود که نقایص آن را چگونه رفع کنند. در کنار آن نیز سند حقوق بشر اسلامی در قاهره مصوب شد که آن سند نیز نکات عمیقی دارد  و البته از نقایصی نیز رنج می‌برد که مهمترین آن نیز نوع مشارکت مردم است که در آن وجود ندارد. اگر ما مردم‌سالاری را قبول داریم و این را حق می‌دانیم که مردم بر سرنوشت خویش حاکم باشند٬ در این سند  نمی‌بینیم. ولی نکات مثبتی دارد و به عنوان نقطه‌ای رو به جلو تلقی می‌شود.

لاریجانی  بابیان اینکه پس از 70-60 سال از گذشت اعلامیه حقوق بشر فرصت ارزیابی از آن باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: امروزه نمی‌توان گفت خشونت و جنگ کمتر شده و مخصوصا در دهه اخیر در منطقه ما خشونت‌های بسیاری صورت گرفته است؛ در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه و ... لشگرکشی‌های بسیاری صورت گرفته و بسیاری از اصول حقوق بشر رعایت نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در همین اعلامیه حقوق بشر اسلامی آمده است کسانی که در جنگ نیستند باید جان و مال‌شان از جنگ حفظ شود٬ اما در جنگ یمن، زنان و کودکان از این تیغ ستم در امان هستند؟ چندی پیش شنیدم که در چند روز پیش هواپیماهای سعودی 400 بار به یمن حمله کرده‌اند. آیا آنها مناطق نظامی را زده‌اند؟ نه آنها مساجد و بازار و خانه‌ها را زده‌اند و کسانی که در تدوین آن اعلامیه نقش داشته‌اند٬ آیا آنها را نیز رعایت می‌کنند؟

وی با یادآوری نقض مکرر حقوق بشر در صحنه بین‌الملل خاطرنشان کرد: فجایعی که در فلسطین رخ می‌دهد فجایع عجیبی است که آخرین‌آنها فاجعه جانگداز در آتش سوزاندن نوزاد چند ماهه است. اینها فاجعه جانگدازی است و آمریکا از یک عده جنایتکار شرور حمایت می‌کند و می‌گویند امنیت اسرائیل، امنیت ماست.

لاریجانی در ادامه افزود: رژیم صهیونیستی ضد حقوق بشر است و سوال اینجاست که چطور آمریکایی‌ها که ادعای حقوق بشر دارند٬ از اسرائیل حمایت می کنند؟

رئیس مجلس با اشاره به اینکه بدتر از این امور٬ شنودهایی است که امروز در اروپا صورت می گیرد٬ گفت: وقتی از صدراعظم یک کشور شنود می کنند٬ آیا به مردم معمولی رحم خواهند کرد.

لاریجانی خشونت سازمان‌یافته را یکی از نمونه‌های افزایش تنش در دوران جدید عنوان کرد و گفت: خشنونت‌های فردی امروز در قالب گروهی مانند داعش به وحشی‌گری عجیب و غریب دست می‌زند و مشکلات دیگری که تحت  عنوان امنیت برای رفتار خود تجویز می‌کنند.

لاریجانی یکی از مشکلات حقوق بشر در دنیای مدرن را عدم تسری به بخش‌های دیگر  مانند سیاست و اقتصاد خواند و گفت: هر چند همین حقوق بشر بر مبنای فطرت انسانی است و بر مبنای علوم طبیعی بنیان گذاشته شده٬ اما به همین حقوق طبیعی نیز توجهی نشده است. به عنوان مثال در این حقوق بشر حق تکامل معنوی نیست.

وی با انتقاد از اینکه تئوری عدالت را از حقوق بشر گرفته‌اند٬ گفت: در دهه 50 و 60 و 70 تفکر عدالت در غرب نیست و بعضی فیلسوفان معتقد بودند که عدالت هجو است که حکومت‌های توتالیتر برای معصوم نشان‌دادن خود به آن توجه کردند٬ البته در دو سه دهه اخیر بحث عدالت در غرب هم بار دیگر مطرح شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حوزه اجتماعی هم لذت‌بخشی مبنای حقوق بشر بوده است٬ گفت: این بحث در سیاست بدترین وضع است و قدرت حرف اول را می زند.

رئیس سابق شورای‌عالی امنیت ملی گفت: همین که در 12 سال گذشته در مورد مسئله هسته‌ای به ایران اجازه استفاده از حقوق خود را نمی‌دادند و با وجود پذیرش NPT ایران اجازه غنی‌سازی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را نداشت٬ اما برای ایران مشکلات فراوانی درست کرد.

لاریجانی ادامه داد: همین مشکلاتی که تا امروز در کشور داشتیم و ایران از سوی غرب تحریم شد٬ همگی ناشی از این مسائل است. آنها می‌گویند چون ما نگرانیم٬ شما نباید از حق خود بهره ببرید و این رفتار با حقوق بشر سازگار نیست.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به حمله ایالات متحده به عراق خاطرنشان کرد: در گزارشی که از سوی آقای پاول تهیه شده بود مناطقی در کشور عراق به عنوان مکان‌هایی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای نام برده می‌شد و بنا بر همین گزارش آمریکا علیرغم حمایت بین‌المللی و حتی پذیرش شورای امنیت به عراق حمله کرد و در کمتر از 20 روز حکومت را ثابت کرد. این در حالی بود که در تمام طول این مدت تنها جمهوری اسلامی از مردم عراق حمایت می‌کرد و کشورهای آمریکایی و اروپایی سکوت می‌کردند.

وی افزود:  در زمان آقای طالبانی یک‌بار از ایشان پرسیدم آیا هیچ‌وقت آ‌درس‌های آقای پاول را بررسی کردید و ایشان گفت بنا بر بررسی‌های ما مدعیات آمریکا‌یی‌ها صحت نداشته و یکی از مواردی که مورد تاکید قرار گرفته بود که ما در آنجا فعالیت هسته‌ای می‌کنیم یک طویله بود.

رئیس مجلس ادامه داد: سند حقوق بشر اسلامی با توجه به تلاش‌هایی که برای تهیه آن صورت گرفته و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد باید  مورد استفاده قرار بگیرد و نکته دیگر اینکه باید با وفاق میان کشورهای اسلامی این مهم را تحقق بخشیم که البته علیرغم تلاش‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد٬ هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. باید به درجه‌ای برسیم که دولت‌ها بپذیرند که در بحث حقوق بشر با همکاری با یکدیگر  کار را پیش ببرند؛ بماند که هنوز ما چیزی در این خصوص نمی‌بینیم.

وی یادآور شد: متاسفانه هنوز در کشورهای غربی با توجه به آنچه به عنوان نمونه در ابوغریب دیدیم یا حتی در برخی کشورهای اسلامی همچنان اتفاق می‌افتد به نقطه مطلوب نرسیدیم و تا زمانی که یک طلب و خواست  عمومی به وجود نیاید٬ مسائل حل نخواهد شد و تا زمانی که مردم کشورهای جهان احساس نکنند در سرنوشت خود مشارکت دارند٬ راه به جایی نمی‌بریم. تا هنگامی که یک‌نفر برای مدت 30 سال در یک کشور رئیس جمهور است٬ طبیعتا انگیزه مردم برای تغییر سرنوشتشان تغییر می‌یابد و باید این امیدواری  را در میان مردم جهان به وجود بیاوریم که آنها در سرنوشت خود تاثیرگذارند.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: اکنون تحول فکری عظیمی میان جوانان به ویژه در کشورهای اسلامی مکشوف است که این امیدواری را به وجود می آورد که در آینده وضعیت حقوق بشر بهبود یافته و برای صیانت از این حقوق تلاش بیشتری شود. امیدواریم تلاش‌های دوستان عزیزمان که در جمهوری اسلامی ایران با جدیت دنبال می‌شود ادامه یابد و ما همچنین جایزه‌ای در این خصوص تدارک دیده‌ایم و با توجه به حرکات نوینی که در جهان اسلام انجام می‌گیرد٬ ان‌شاءالله شاهد تحقق حقوق بشر اسلامی باشیم.

کد خبر : ۲۹۵۳۲۹