خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق هسته‌ای «اهمیت» ایران در مناسبات جهانی را به «قدرت» تبدیل می‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: توافق «اهمیت» ایران در مناسبات جهانی را به «قدرت» تبدیل خواهدکرد.

محمود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با اشاره به وظیفه مجلس در بررسی برجام یادآور شد: آن‌چنان که کنگره آمریکا در طرف مقابل به بررسی این توافق می‌پردازد، مجلس ما نیز بنابر اصل 77 و 125 قانون اساسی باید تمامی عهدنامه‌ها، قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی را مورد نظارت قرار داده و تایید کند.

وی افزود: طبیعتاً هرگاه بر سر یک موضوع ملی، اتفاق‌ نظر میان تمامی ارکان نظام وجود داشته‌باشد، دولت با پشتوانه مستحکم‌تری کار را پیش خواهدبرد. به‌عبارت دیگر اگر اساس بحث‌ها و انتقادهایی که مطرح می‌شود، مصالح، منافع و امنیت ملی باشد، بهتر است تمام ابعادی که مسئولان در نظر دارند، لحاظ شود و انتقادها، ایرادها و پیشنهادهای نمایندگان مطرح شود.

محمدی یادآور شد: فراموش نکنیم در صورتی که در بحث توافق به کامیابی دست پیدا کنیم، کامیابی همه ملت و نظام است و اگر ناکامی نیز حاصل شود، ناکامی برای همه خواهد بود. بنابراین باید تمام مسائل مورد بررسی قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: البته با وجود آنکه بررسی بندبند متن برجام حق نمایندگان مجلس است٬ بدیهی‌ است نتیجه بررسی‌های مجلس به طرح ابهام‌ها یا توضیح‌های تکمیلی ختم می‌شود و باتوجه به اینکه این متن بالغ بر یکصد صفحه متن حقوقی و تخصصی است، طبیعتاً امکان بررسی تمام جزئیات وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک برنامه اقدام مشترک است، تصریح کرد: طرح ایراد‌ها به متن برجام از سوی نمایندگان باید آنقدر منطقی و اصولی باشد که تصمیم‌گیری درباره آن امکان‌پذیر باشد. نکته دیگر اینکه توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه است که بنابر آن٬ ما تعهدهایی درخصوص NPT را پذیرفته و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما لغو شده و طبیعتاً هرگونه تغییری در جزئیات تمام مسائل کلی مورد توافق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

محمدی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه نمایندگان کشورمان در حالی رو در روی ۵ قدرت بین‌المللی و اتحادیه اروپا به مذاکره نشسته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ما که زمانی به نظر آنها مبهم و مشکوک بود، به رسمیت شناخته‌ شده و تحریم‌های اقتصادی نیز برداشته می‌شود، بنابراین این توافق «اهمیت» ایران در مناسبات جهانی را به «قدرت» تبدیل خواهدکرد.  

کد خبر : ۲۹۵۵۳۰