خبرگزاری کار ایران

سخنگوی حزب اعتدال‌وتوسعه به ایلنا خبر داد:

حضور نیروهای مستقل جریان اعتدال در کنار اصلاح‌طلبان برای انتخابات

سخنگوی حزب اعتدال‌وتوسعه گفت: الگویی که در سیاست خارجی مورد استفاده قرار گرفت، در مسائل داخلی قابل اجراست و هنگامی که می‌شود با بیگانگان مذاکره کرد، چرا با هموطنانمان وارد گفت‌وگو نشویم.

غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ تصریح کرد: انتخابات ایران به دلایل مختلف همچنان غیرحزبی است٬ اما این دلیل نمی‌شود در راستای کارکرد انتخاباتی فعالیت نکنند، چراکه تجربه بیش از صد سال مشروطیت نشان می‌دهد که متاسفانه مهمترین کارکرد احزاب ما، کارکرد انتخاباتی است و کمتر کادرسازی و آموزش در دستور کار احزاب قرار دارد.

وی افزود: درحقیقت در ایران جناح‌ها کارکرد حزبی دارند و در خانه احزاب هم شاهد سه جریان و جناح اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل به رسمیت شناخته شده که البته همچنان درخصوص نام جریان مستقل اختلافاتی وجود دارد و عده‌ای معتقدند باید از عنوانی با محوریت مفهوم اعتدال استفاده کنیم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در توضیح اختلافات درون فراکسیونی مستقلین، یادآور شد: البته این مشکلات ناشی از اختلافاتی است که در نگاه و رویکرد نیروها و گروه‌های مستقل با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود دارد و این جریان متشکل از نیروهایی با انواع دیدگاه‌هاست و هم‌اکنون در این میان علاوه بر جریان‌هایی نزدیک به اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان در دو سر طیف، نیروهایی نزدیک به آقای محسن رضایی یا نزدیکان آقای قالیباف و حتی گروه‌هایی که خود را ارزش‌مدار معرفی می‌کنند، در کنار یکدیگر فراکسیون مستقلین را تشکیل داده‌اند.

دهقان با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شویم، جناح‌ها به خودی‌خود فعال‌تر خواهند شد٬ اما هنوز برای قضاوت درخصوص اینکه آیا انتخابات کاملاً دوقطبی یا سه قطبی می‌شود، کمی زود است اما احتمال دارد علاوه بر لیست‌هایی که از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مطرح خواهد شد، لیستی از سوی اعتدالیون با استفاده از «نیروهای کلیدی و مستقل جریان اعتدال» که مقبولیت و رای‌آوری دارند، به همراه برخی از اصلاح‌طلبان یا حتی اصولگرایان معتدل‌تر ارائه شود.

دهقان ضمن تایید تفاوت‌های ذاتی احزاب اعتدالگرا و مستقل، خاطرنشان کرد: آن‌چنان که با نگاهی به شخصیت‌های جریان مستقل در انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب دیدیم، این جریان به هیچ عنوان طیف همگونی نیستند و به‌عنوان نمونه آقای بیادی از نزدیکان به آقای قالیباف که سابقه طولانی اصولگرایی دارد یا آقای رئوفیان که سه سال پیش به عنوان سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت می‌کرد، امروز در کنار بسیاری از افرادی که نزدیکی بیشتری با اصلاح‌طلبان دارند٬ در فراکسیون مستقل حضور یافته‌اند که با این حساب بهتر است با همان نام مستقل فعالیت کنند و از عنوان اعتدال استفاده نکنند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، ضمن تکذیب خبر ائتلاف میان جریان مستقل و جریان اعتدالگرا، تصریح کرد: ائتلاف صورت گرفته، ائتلافی مقطعی و صرفاً برای حضور در انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب بوده و جریان مستقل باتوجه به اینکه همواره در نفی دیگر جریان‌ها فعالیت کرده، هرگز به مرحله ایجاب نرسیده است. البته بخشی از مستقلین، اعتدال‌گرایان هستند که حزب اعتدال و توسعه نیز یکی از همین جریان‌هاست و این حزب باتوجه به این که سال‌ها با کار تئوریک برای بازسازی گفتمان اعتدال تلاش کرده، بی‌شک یکی از محورهای جریان مستقل خواهد بود٬ اما نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کنیم این است که همه مستقلین، اعتدال‌گرا نیستند.

وی با اشاره به فعالیت فراجناحی همیشگی حزب اعتدال و توسعه، اعلام کرد: ائتلاف صورت گرفته به معنای اینکه با لیست مشترکی در انتخابات حاضر شویم، نیست و باتوجه به این‌که بحث درخصوص انتخابات مجلس هنوز نیازمند توجه مسائل و جوانب بسیاری است، هنوز زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری نهایی نیست، چراکه ما هنوز درحال تبیین استراتژی انتخاباتی‌مان هستیم.

دهقان ادامه داد: حزب اعتدال‌وتوسعه در ادوار گذشته ثابت کرده با رویکردی فراجناحی، از اصولگرایان واقع‌بین، اصلاح‌طلبان معتدل و میانه‌روهایی که در داخل حزب حضور دارند، استفاده کرده است اما این بار احساس می کنیم باتوجه به اینکه گفتمان اعتدال غالب است، از کاندیداهای اختصاصی حزب اعتدال‌وتوسعه بیشتر استفاده کنیم که این موضوع به معنای عدم استفاده از شخصیت‌های دیگر جناح‌ها نیست.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ضمن تایید نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد: در جریان انتخابات ریاست جمهوری، گفتمان اعتدال ازسوی اصلاح‌طلبان مورد قبول و حمایت واقع شد و شاهد آن٬ انصراف تاریخی دکتر عارف، گزینه اصلاح‌طلبان به نفع دکتر روحانی به عنوان مصداق اعتدال‌گرایی بود که باید همیشه از ایشان به‌خاطر این رفتار متشکر باشیم. 

دهقان ادامه داد: باتوجه به اینکه امروز اصلاحات با رویکرد یا به تعبیری لهجه اعتدالی فعالیت می‌کند، همچنان پیوند بدنه اصلاح‌طلبان با نیروهای موسوم به اعتدالیون برقرار است و امیدواریم در جریان انتخابات مجلس شاهد پیوستن اصولگرایان معتدل به جریان اعتدال‌گرا باشیم.

وی با اشاره به پیروزی دولت در جریان مذاکرات هسته ای، یادآور شد: بی‌شک الگویی که در سیاست خارجی مورد استفاده قرار گرفت، در مسائل داخلی نیز قابل اجراست و هنگامی که می‌توانیم با بیگانگان مذاکره کنیم، چرا با خودی‌ها و هموطنانمان وارد گفت‌وگو نشویم. 

دهقان در پایان با اشاره به لزوم مدارا با دوستان و مروت با دشمنان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زمان اجماع ملت ایران بر سر خواسته‌ها و مطالبه‌های همه جریان‌های سیاسی کشور است و توسعه کشور بیش از هرچیز نیازمند نزدیکی تمام جریان‌های سیاسی کشور به یکدیگر است.

کد خبر : ۲۹۵۸۸۶